Leerlingen maken graffitimuur met natuurtaferelen | Corona houdt ons niet tegen, we focussen op wat wél kan
De leerlingen van het zesde leerjaar van vrije basisschool De Kameleon in Sint-Lambrechts-Herk maken een natuurtafereel in graffiti samen met kunstenaar Tom Herck. ‘In dit coronajaar wilden we met de kinderen focussen op wat wél kan. Dit project leende zich hier helemaal toe: het was uniek, leerrijk én coronaproof’, zegt juf Elien. ‘De leerlingen kregen een heel nieuwe kijk op moderne kunst.’
‘Dit project maakt deel uit van een groter geheel’, vertelt Elien Serroyen, juf van het 6de leerjaar. ‘Het domein aan de achterzijde van onze school wordt kindvriendelijk en veilig gemaakt, met aandacht voor meer biodiversiteit en contact met de natuur. Zo zal er o.a. een amfitheater en avonturenheuvel voor de kinderen gebouwd worden. Daarvan kunnen we gebruik maken voor bijvoorbeeld buitenlessen. Ook het gebouw van de jeugdbeweging grenst aan het domein, maar de saaie betonnen muur van het gebouw past niet in dit geheel. Daarom hebben we hem met een muurschildering met natuurtaferelen geïntegreerd in de natuurrijke omgeving.’ Missie geslaagd!
Een kunstenaar brengt nieuwe ideeën binnen
‘We deden in het verleden al verschillende kunstprojecten met de school’, vervolgt Elien. ‘Maar vaak waren dit projecten voor de hele school met alle klassen. Nu wilden we inzetten op één jaar: het 6de leerjaar. Zo kunnen we diepgaander werken. Op hun leeftijd hebben ze interesse naar street art en graffiti. Een kunstvorm die anders in de klas niet aan bod komt. De leerlingen hebben nu een heel andere kijk op graffiti in al zijn vormen.’
‘Het doel is om de leerlingen van het 6de jaarlijks een project met graffiti aan te bieden. Misschien niet steeds op een muur, maar op karton, panelen of voor het schoolfeest of de uitnodiging of poster voor de proclamatie. Zo kunnen we dat aan alle leerlingen van onze school aanbieden als je kijkt naar de verticale leerlijn. Op onze eigen manier natuurlijk!’
Zorg voor een goede voorbereiding
‘Onze ideale partner vonden we in graffitiartiest Tom Herck, die ons de kneepjes van het vak aanleerde. We leerden hem kennen via een praktijkvoorbeeld op Cultuurkuur waarin hij met een secundaire school werkte in Hasselt. Toen we Tom contacteerden zag hij het project meteen zitten. Via Zoom bouwen we samen aan het plan dat we indienden. Toen we hoorden dat ons project werd goedgekeurd, kwam Tom op bezoek om de muur te bekijken en de data vast te leggen.’
Verbreden en verdiepen
‘Onze 36 leerlingen uit de 2 klassen, verdeelden we in 4 groepen van elk 9 leerlingen. Tom kwam per bubbel uitleg geven over de geschiedenis en verschillende vormen van graffiti. Hij leerde ons over tags, graffiti writing, de wide style en murals. Zo maakte hij de brug naar moderne kunst. Hij vertelde ons ook over hoe hij zelf ooit begon met graffiti, het verschil tussen kunst en vandalisme en we luisterden naar de verhalen en betekenis van zijn werken. Daarna legde Tom het project uit aan de leerlingen: een eigen mural maken, die dient als decor voor het groene amfitheater dat achter de school gebouwd zal worden.’
‘Met dit project kan ik als kunstenaar op een zeer laagdrempelige manier bij jongeren interesse kweken voor hedendaagse kunst’
In een tweede sessie brachten de leerlingen bladeren van bomen en struiken mee. Tom leerde hen waarop te letten bij schetsen: niet te hard drukken, niet te veel details tekenen en abstraheren mag … Die schetsen vormden de basis voor de mural. Ondertussen kreeg de muur een lichtgroene grondlaag om later op te spuiten.
De derde sessie werd gespreid over 2 dagen. De eerste dag was voor de a-klas, de tweede voor de b-klas. ‘Tom leerde ons over spuitbussen en we oefenden met de verschillende spuitventielen (caps) op oude muren. Daarna was het tijd voor de echte muur: Tom gebruikte de schetsen van de leerlingen om de contouren ervan op de muur aan te brengen. Die konden de leerlingen gebruiken als basis.’
‘Ook hier deelden we de leerlingen op in kleine groepen, voor een betere begeleiding. Terwijl Tom met de ene groep ging spuiten, werkten de anderen aan opdrachten rond graffiti. Dit werd begeleid door een gepensioneerde juf, zodat wij het spuiten konden begeleiden. Zo schreven ze poëzie bij bestaande graffiti-werken en leerden ze de structuur van een krantenartikel om een artikel te schrijven over een bestaande mural. Deze kennis gebruiken we later om een artikel te schrijven over ons afgelegde traject..’
‘Als ik later groot ben en terugkom, dan kan ik zeggen, dat blad heb ik gespoten!’, besluit één van de leerlingen. Ze mogen fier zijn op hun werk!
Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!
- Op Cultuurkuur vind je heel wat activiteiten, organisaties of kunstenaars en praktijkvoorbeelden over graffiti.
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.