Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar
Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en onderwijs.
De leerlingen van het vijfde en het zesde leerjaar van De Startbaan in Lanklaar en Uiterwaard in Stokkem kregen de opdracht om een voorwerp mee te brengen, waarvan ze dachten dat het erfgoed is. Ze verzamelden unieke en soms zelfs waardevolle spullen. De meisjes en jongens namen plaats rond een grote tafel, waarop de meegebrachte voorwerpen uitgestald waren. Beurt om beurt koos elke leerling een voorwerp uit, maar niet het eigen voorwerp. Bij elk exemplaar gaf de leerling, die het voorwerp had meegebracht, het bijhorende verhaal. Samen met Erfgoedcel Mijn-Erfgoed zochten ze naar de kenmerken van erfgoed. Tussen de voorwerpen lagen enkele schilderijen van René Simons. Die horen ook bij ‘ons’ erfgoed.
Op zoek naar veranderingen in de omgeving
De leerlingen gingen op zoek naar sporen uit het verleden aan de hand van tekeningen en schilderijen van René Simons. Op die manier vergeleken ze de leefwereld van de kunstenaar (20ste eeuw) met hun eigen leefwereld vandaag. Ze namen foto’s van de omgeving, vergeleken deze met de kunstwerken en zochten met de begeleiders van de heemkundige kring De Vreedsel en de leerkracht naar veranderingen in het landschap. Wat is er allemaal veranderd? Welke verhalen vertellen deze tekeningen en plaatsen?
Berichtje van de leerlingen:
Op vrijdag 27 november zijn we met het vijfde en zesde leerjaar naar het brugwachtershuisje gegaan. We gingen er te voet naartoe … We kregen foto’s van kunstwerken van René Simons en we moesten de plaats zoeken waar de schilder vroeger deze werken gemaakt heeft. Na een halfuurtje kregen we een rondleiding in het brugwachtershuisje. Hier hangen ook heel wat werken van René Simons. Ook zagen we oude strijkijzers, een typemachine en nog veel meer. Toen gingen we de bovenverdieping verkennen. Daar zagen we muziekinstrumenten, oude schoolspullen … De kelder hebben we jammer genoeg niet gezien. Het was een fijne namiddag!
Hun zelfgemaakte foto’s bespraken ze met ouders en grootouders. Wat konden zij vertellen over deze plekken? De gegevens die de leerlingen noteerden en hun foto’s werden in een schetsboek gebundeld.
Zelf artistiek aan de slag
Vervolgens maakten ze kennis met de kunstenaar. Met behulp van het werkboekje ‘In de voetsporen van René Simons’ leerden ze gericht kijken naar kunst.
Als kers op de taart mochten ze zelf aan de slag: ‘In de huid van René’. Elke klas koos een schilderij. Dit werd in vakjes verdeeld. Iedere leerling vergrootte en schilderde zijn stukje. Onderling overleg was een noodzaak. Alle deeltjes werden samengevoegd.
Naast het educatieve luik, bestond het project uit het opsporen van kunstwerken van René Simons in particuliere verzamelingen. Dit resulteerde in de uitgave van het boek Rene Simons schildert, het Maasland schittert en een tentoonstelling waarop de schetsboeken en de creatieve schilderijen werden getoond aan het brede publiek.