Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk
Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
Het project vertrok vanuit de dierenverhalen van Toon Tellegen. ‘De derde graad was de motor van het project’, vertellen Annemie Wulms en Christel Hoevelinck, ‘maar we wilden de dierenverhalen laten leven in de hele school én in de buurt.’
Creatief aan de slag met kunstenaars
In september zagen de leerlingen van de derde graad in het cultuurcentrum Hasselt een voorstelling van acteur Robbie Cleiren. Hij las dierenverhalen voor. Daarna volgden de leerlingen een dramaworkshop van Mooss, waar ze leerden wat ze allemaal konden doen met dierenverhalen. ‘Vervolgens zijn ze dierenverhalen gaan vertellen in de hele school. Het thema leefde dus wel degelijk.’
In oktober en november gingen de leerlingen met kunstenaar Willo Gonnissen beeldend aan de slag. ‘Iedereen tekende een dier. Die dieren werden vergroot en op een groot doek gezet. Dat kunstwerk werd tentoongesteld in het cultuurcentrum Hasselt, wat het een extra dimensie geeft.
Daarna werd verder gewerkt met de dierenverhalen. ‘Inge Liefsoens van theatermakersgroep expreZZive kwam met de derde graad oefenen om de verhalen te vertellen. Tijdens de jeugdboekenweek zijn de leerlingen op een zondagvoormiddag in de wijk van deur tot deur gegaan om hun verhalen te vertellen. Met elk groepje ging een ouder mee. Dat was zo’n groot succes dat we het dit jaar opnieuw doen, maar dan rond een ander thema.’
Andere invalshoeken
‘We leerden veel uit dit project’, vertellen Annemie en Christel. ‘Scholen zijn vaak geneigd zijn om binnen de schoolmuren te blijven, maar wij hebben ontdekt dat er veel externen zijn die kunnen helpen. Bovendien hebben externe partners vaak een andere invalshoek en interessante contacten. Dankzij het cultuurcentrum Hasselt hebben we bijvoorbeeld kunnen werken met mensen die wij zelf nooit hadden kunnen contacteren.’
Tips van juf Annemie en juf Christel
- Laat de leerlingen eerst een toneelvoorstelling bijwonen in een cultuurcentrum in de buurt.
- Organiseer daarna dramaworkshops in het thema waarrond je wil werken.
- Laat je leerlingen verhalen voorlezen of spelen in andere klassen.
- Schakel een beeldende kunstenaar in om met de leerlingen een kunstwerk te maken. Nadien kan je het tentoonstellen met een echte vernissage.
- Organiseer klasdoorbrekende activiteiten op gedichtendag: tableau vivants uitbeelden, zelf gedichten schrijven, bestaande gedichten veranderen, gedichten illustreren, gedichten uitbeelden met klei. Organiseer nadien een vrij podium.
- Nodig een theatermakersgroep uit om te werken rond verhalen brengen. Trek er vervolgens met de leerlingen op uit om hen verhalen te laten vertellen in de wijk.