Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.

91a82e640cff164283bafoto4.jpg
42748010761393718d2bfoto3.jpg
4555b31d7d6efbd39ecbfoto9.jpg
70a84c5c653a36b926b7foto5.jpg
9cf1702b423ebd7c33c3foto8.jpg
ba71d706157bbf11628ffoto7.jpg
e3a54d75c786ee0565effoto1.jpg
ea639fe520c4888a4613foto6.jpg

Het project vertrok vanuit de dierenverhalen van Toon Tellegen. ‘De derde graad was de motor van het project’, vertellen Annemie Wulms en Christel Hoevelinck, ‘maar we wilden de dierenverhalen laten leven in de hele school én in de buurt.’

Creatief aan de slag met kunstenaars

In september zagen de leerlingen van de derde graad in het cultuurcentrum Hasselt een voorstelling van acteur Robbie Cleiren. Hij las dierenverhalen voor. Daarna volgden de leerlingen een dramaworkshop van Mooss, waar ze leerden wat ze allemaal konden doen met dierenverhalen. ‘Vervolgens zijn ze dierenverhalen gaan vertellen in de hele school. Het thema leefde dus wel degelijk.’

In oktober en november gingen de leerlingen met kunstenaar Willo Gonnissen beeldend aan de slag. ‘Iedereen tekende een dier. Die dieren werden vergroot en op een groot doek gezet. Dat kunstwerk werd tentoongesteld in het cultuurcentrum Hasselt, wat het een extra dimensie geeft.

Daarna werd verder gewerkt met de dierenverhalen. ‘Inge Liefsoens van theatermakersgroep expreZZive kwam met de derde graad oefenen om de verhalen te vertellen. Tijdens de jeugdboekenweek zijn de leerlingen op een zondagvoormiddag in de wijk van deur tot deur gegaan om hun verhalen te vertellen. Met elk groepje ging een ouder mee. Dat was zo’n groot succes dat we het dit jaar opnieuw doen, maar dan rond een ander thema.’

Andere invalshoeken

‘We leerden veel uit dit project’, vertellen Annemie en Christel. ‘Scholen zijn vaak geneigd zijn om binnen de schoolmuren te blijven, maar wij hebben ontdekt dat er veel externen zijn die kunnen helpen. Bovendien hebben externe partners vaak een andere invalshoek en interessante contacten. Dankzij het cultuurcentrum Hasselt hebben we bijvoorbeeld kunnen werken met mensen die wij zelf nooit hadden kunnen contacteren.’

Tips van juf Annemie en juf Christel

  • Laat de leerlingen eerst een toneelvoorstelling bijwonen in een cultuurcentrum in de buurt.
  • Organiseer daarna dramaworkshops in het thema waarrond je wil werken.
  • Laat je leerlingen verhalen voorlezen of spelen in andere klassen.
  • Schakel een beeldende kunstenaar in om met de leerlingen een kunstwerk te maken. Nadien kan je het tentoonstellen met een echte vernissage.
  • Organiseer klasdoorbrekende activiteiten op gedichtendag: tableau vivants uitbeelden, zelf gedichten schrijven, bestaande gedichten veranderen, gedichten illustreren, gedichten uitbeelden met klei. Organiseer nadien een vrij podium.
  • Nodig een theatermakersgroep uit om te werken rond verhalen brengen. Trek er vervolgens met de leerlingen op uit om hen verhalen te laten vertellen in de wijk.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Tuinwijk
GO! Next FS de Toverfluit
Organisaties Bamm vzw
CCHA / cultuurcentrum Hasselt
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke juf Annemie Wulms en juf Christel Hoevelinck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs