Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.

91a82e640cff164283bafoto4.jpg
42748010761393718d2bfoto3.jpg
4555b31d7d6efbd39ecbfoto9.jpg
70a84c5c653a36b926b7foto5.jpg
9cf1702b423ebd7c33c3foto8.jpg
ba71d706157bbf11628ffoto7.jpg
e3a54d75c786ee0565effoto1.jpg
ea639fe520c4888a4613foto6.jpg

Het project vertrok vanuit de dierenverhalen van Toon Tellegen. ‘De derde graad was de motor van het project’, vertellen Annemie Wulms en Christel Hoevelinck, ‘maar we wilden de dierenverhalen laten leven in de hele school én in de buurt.’

Creatief aan de slag met kunstenaars

In september zagen de leerlingen van de derde graad in het cultuurcentrum Hasselt een voorstelling van acteur Robbie Cleiren. Hij las dierenverhalen voor. Daarna volgden de leerlingen een dramaworkshop van Mooss, waar ze leerden wat ze allemaal konden doen met dierenverhalen. ‘Vervolgens zijn ze dierenverhalen gaan vertellen in de hele school. Het thema leefde dus wel degelijk.’

In oktober en november gingen de leerlingen met kunstenaar Willo Gonnissen beeldend aan de slag. ‘Iedereen tekende een dier. Die dieren werden vergroot en op een groot doek gezet. Dat kunstwerk werd tentoongesteld in het cultuurcentrum Hasselt, wat het een extra dimensie geeft.

Daarna werd verder gewerkt met de dierenverhalen. ‘Inge Liefsoens van theatermakersgroep expreZZive kwam met de derde graad oefenen om de verhalen te vertellen. Tijdens de jeugdboekenweek zijn de leerlingen op een zondagvoormiddag in de wijk van deur tot deur gegaan om hun verhalen te vertellen. Met elk groepje ging een ouder mee. Dat was zo’n groot succes dat we het dit jaar opnieuw doen, maar dan rond een ander thema.’

Andere invalshoeken

‘We leerden veel uit dit project’, vertellen Annemie en Christel. ‘Scholen zijn vaak geneigd zijn om binnen de schoolmuren te blijven, maar wij hebben ontdekt dat er veel externen zijn die kunnen helpen. Bovendien hebben externe partners vaak een andere invalshoek en interessante contacten. Dankzij het cultuurcentrum Hasselt hebben we bijvoorbeeld kunnen werken met mensen die wij zelf nooit hadden kunnen contacteren.’

Tips van juf Annemie en juf Christel

  • Laat de leerlingen eerst een toneelvoorstelling bijwonen in een cultuurcentrum in de buurt.
  • Organiseer daarna dramaworkshops in het thema waarrond je wil werken.
  • Laat je leerlingen verhalen voorlezen of spelen in andere klassen.
  • Schakel een beeldende kunstenaar in om met de leerlingen een kunstwerk te maken. Nadien kan je het tentoonstellen met een echte vernissage.
  • Organiseer klasdoorbrekende activiteiten op gedichtendag: tableau vivants uitbeelden, zelf gedichten schrijven, bestaande gedichten veranderen, gedichten illustreren, gedichten uitbeelden met klei. Organiseer nadien een vrij podium.
  • Nodig een theatermakersgroep uit om te werken rond verhalen brengen. Trek er vervolgens met de leerlingen op uit om hen verhalen te laten vertellen in de wijk.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Tuinwijk
GO! Next FS de Toverfluit
Organisaties Bamm vzw
CCHA / cultuurcentrum Hasselt
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke juf Annemie Wulms en juf Christel Hoevelinck

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Kunstkuur
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

Leerling op podium in toga

Leerlingen GO! A-Maze in Beverlo maken toneelstuk van hun zelfgeschreven boek

Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs