Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lees mee met de Leesjury

Lees mee met de Leesjury

Lang zocht juf Krisje van basisschool De Kleine Jacob in Antwerpen iets om de lezers in haar zorggroep uit te dagen. Ze begon met vier leerlingen van het tweede leerjaar voor de Leesjury te lezen. Acht jaar later is die Leesjury van weleer danig uitgedijd. Hoe pakt ze het aan? En waarom blijft ze enthousiast?

Wie leest er bij jullie?

'In de derde kleuterklas en het tweede leerjaar doet de hele klas mee. Daar lezen de juffen de boeken voor en in het tweede leerjaar lezen ze al eens een stukje zelf. In de hogere klassen bestaan de Leesjury-groepen uit leerlingen die zich vrijwillig inschrijven.'

'Ik begeleid groep 3, het derde en vierde leerjaar. In het derde leerjaar doet bijna de hele klas mee. Dat aantal vermindert wel als ze ouder worden. Dan zijn de boeken dikker, behandelen ze zwaardere thema’s of hebben kinderen hun handen vol met andere hobby’s. Doorgaans zijn het de sterke lezers die aansluiten. We bekijken nu hoe we de drempel voor de zwakkere lezers weg kunnen halen, door in groep te lezen of bijvoorbeeld met Daisy-luisterboeken te werken.’

Wat is de Leesjury?

De Leesjury is een jury van kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar. Elk jurylid leest en beoordeelt de acht boeken voor zijn of haar leeftijdsgroep. Vaak komen de juryleden samen in leesgroepen in de bibliotheek of op school. Dan praten ze over wat ze gelezen hebben, over hoe ze lezen, over wat ze goed vinden en wat niet. Ontdek de 6 leeftijdsgroepen.

Waarom zijn ze zo enthousiast om met de Leesjury mee te lezen?

‘Dat ze echt jury zijn, mee mogen beoordelen en er dus iets voor de auteur aan vast hangt, is vaak een drijfveer. De groten zeggen ook dat ze dankzij de Leesjury boeken lezen die ze anders niet zouden kiezen. Soms ziet een boek er niet zo leuk uit, maar is het verhaal dat wel. Ze stappen dus over hun vooroordelen en krijgen een ruimer beeld van wat er op de markt is.’

'Voor kinderen die graag lezen, maar niet opgroeien in een leescultuur, maakt de Leesjury echt een verschil'

Hoe pakt jouw school dat lezen voor de jury concreet aan?

‘Eigenlijk start het al eind mei. Dan worden de boeken voor het volgend schooljaar bekendgemaakt. Als coördinator van de Leesjury hier op school vertel ik dan welke boeken op de lijst staan. Vooral de oudere leerlingen lezen graag in de zomervakantie en zo kunnen die al starten.'

'In september vraag ik in alle klassen wie meedoet. Ik druk de werkmodellen voor de verwerking af en bezorg die aan de betrokken leerkrachten. Iedereen Leest ondersteunt ons met veel materiaal: werkvormen, telformulieren, diploma’s ... Dat is een stevige basis om verder te kunnen. De juffen van de derde kleuterklas en het tweede leerjaar plannen de boeken bij de lesthema’s of verzinnen thema’s rond de boeken.'

'Ik maak een schema voor elke klas, met de boeken en deelnemende leerlingen. Daarop duiden ze aan welk boek ze lezen en wanneer ze het uit hebben. Als iedereen een boek uit heeft, dan bespreken en verwerken we het. Dat is werk voor het tweede trimester.’

‘Vlak voor of na de paasvakantie is er dan de officiële stemming. Daarvoor hebben we dit jaar echte stemhokjes gemaakt. Heel tof. En dan stoppen we met een afsluiting binnen het leesgroepje. Ze krijgen hun diploma, we kijken naar het filmpje met de bekendmaking van de winnaars en ik maak een overzicht van onze top drie met de uiteindelijke winnaars.’

Zit daar een groot verschil tussen?

‘Meestal niet. Er is wel een groot verschil tussen wat wij als volwassenen leuk vinden en wat de leerlingen kiezen. Vooral de kleintjes kiezen anders. ‘Dat zou ik niet voorlezen’, denk je soms, maar het blijkt wel bij hen aan te slaan.’

Waarom blijf je het doen?

‘Ik hoor hoe leerlingen elkaar aansteken en motiveren tijdens de maandelijkse bibbezoeken. ‘Dat is er een van de kinderjury, dat is goed’ of ‘Dat is van dezelfde auteur’. Dat vind ik geweldig. We bereiken hiermee ook leerlingen die graag lezen, maar niet gemakkelijk met boeken in aanraking komen. Omdat er thuis geen leescultuur is, gaan ze niet naar de bib. Voor hen maken we echt een verschil. En ja, ik ben zelf ook een fervent lezer die erg graag met kinderboeken bezig is.’

5 tips van juf Krisje om te starten met de Leesjury op jouw school

  • Begin klein, bijvoorbeeld met 1 leeftijdsgroep. Probeer niet om alle leerkrachten en leerlingen te betrekken. Het is belangrijk dat wie de leesgroep begeleidt, ook zelf graag leest.
  • Denk na over hoe je de boeken in de klas krijgt. Bibliotheken met een eigen leesgroep lenen de genomineerde boeken niet graag uit. Wij zetten ze op de verjaardagslijsten van de klassen en vragen aan ouders van een jarige om niet met snoep te trakteren, maar een klascadeau uit die lijst te kiezen. Dat helpt ons al flink op weg.
  • Probeer de samenkomsten ook eens tijdens de lessen te plannen. Doe je het alleen tijdens de middagpauze, dan haken leerlingen gemakkelijker af. Ze missen hun speeltijd niet graag. We hebben het geluk dat we de Leesjury binnen de zorguren mogen organiseren.
  • Vraag in de klas wie met de Leesjury wil lezen. Vroeger gaven we brieven mee naar huis, maar dan krijg je leerlingen die zich inschrijven omdat vooral de ouders dat graag willen. Nu vragen we het in de klas zelf en geven we achteraf de brief met de lezers mee.
  • Let op dat leerlingen niet de leukste verwerking kiezen, maar het leukste boek.

Doe mee!

Wil je zelf starten met een leesgroep? Neus eens rond op deleesjury.be. Je vindt er onder meer een handig stappenplan of laat je inspireren door twee andere Leesjury-scholen.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS De Kleine Jacob
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

VRT lanceert gloednieuwe EDUbox rond lezen voor jongeren

Van WhatsAppberichtjes over schoolboeken tot de ondertitels bij een film. Lezen is overal. Toch gaat het leesniveau van...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
cover zeevonk

WIN het boek 'Zeevonk'

Een ontroerend verhaal over verlies en veerkracht. Met op de achtergrond de zee, die neemt, maar ook geeft.

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2024-25

Van 1 december 2023 tot 15 februari 2024 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer

Nomineer jouw Beste Boekenjuf/meester 2024

Welke veelzijdige voorlezer geeft zijn liefde voor lezen en boeken door aan leerlingen én collega’s? Wie pakt straf uit...

Lees meer

Poëzie in het basisonderwijs? Schrijf je in voor de Poëziesterren!

Geef je les in het basisonderwijs? Kies met je leerlingen de mooiste poëzie van de afgelopen 2 jaar, en ontvang een...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs