Lees mee met de Leesjury
Lang zocht juf Krisje van basisschool De Kleine Jacob in Antwerpen iets om de lezers in haar zorggroep uit te dagen. Ze begon met vier leerlingen van het tweede leerjaar voor de Leesjury te lezen. Acht jaar later is die Leesjury van weleer danig uitgedijd. Hoe pakt ze het aan? En waarom blijft ze enthousiast?
Wie leest er bij jullie?
'In de derde kleuterklas en het tweede leerjaar doet de hele klas mee. Daar lezen de juffen de boeken voor en in het tweede leerjaar lezen ze al eens een stukje zelf. In de hogere klassen bestaan de Leesjury-groepen uit leerlingen die zich vrijwillig inschrijven.'
'Ik begeleid groep 3, het derde en vierde leerjaar. In het derde leerjaar doet bijna de hele klas mee. Dat aantal vermindert wel als ze ouder worden. Dan zijn de boeken dikker, behandelen ze zwaardere thema’s of hebben kinderen hun handen vol met andere hobby’s. Doorgaans zijn het de sterke lezers die aansluiten. We bekijken nu hoe we de drempel voor de zwakkere lezers weg kunnen halen, door in groep te lezen of bijvoorbeeld met Daisy-luisterboeken te werken.’
Wat is de Leesjury?
De Leesjury is een jury van kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar. Elk jurylid leest en beoordeelt de acht boeken voor zijn of haar leeftijdsgroep. Vaak komen de juryleden samen in leesgroepen in de bibliotheek of op school. Dan praten ze over wat ze gelezen hebben, over hoe ze lezen, over wat ze goed vinden en wat niet. Ontdek de 6 leeftijdsgroepen.
Waarom zijn ze zo enthousiast om met de Leesjury mee te lezen?
‘Dat ze echt jury zijn, mee mogen beoordelen en er dus iets voor de auteur aan vast hangt, is vaak een drijfveer. De groten zeggen ook dat ze dankzij de Leesjury boeken lezen die ze anders niet zouden kiezen. Soms ziet een boek er niet zo leuk uit, maar is het verhaal dat wel. Ze stappen dus over hun vooroordelen en krijgen een ruimer beeld van wat er op de markt is.’
'Voor kinderen die graag lezen, maar niet opgroeien in een leescultuur, maakt de Leesjury echt een verschil'
Hoe pakt jouw school dat lezen voor de jury concreet aan?
‘Eigenlijk start het al eind mei. Dan worden de boeken voor het volgend schooljaar bekendgemaakt. Als coördinator van de Leesjury hier op school vertel ik dan welke boeken op de lijst staan. Vooral de oudere leerlingen lezen graag in de zomervakantie en zo kunnen die al starten.'
'In september vraag ik in alle klassen wie meedoet. Ik druk de werkmodellen voor de verwerking af en bezorg die aan de betrokken leerkrachten. Iedereen Leest ondersteunt ons met veel materiaal: werkvormen, telformulieren, diploma’s ... Dat is een stevige basis om verder te kunnen. De juffen van de derde kleuterklas en het tweede leerjaar plannen de boeken bij de lesthema’s of verzinnen thema’s rond de boeken.'
'Ik maak een schema voor elke klas, met de boeken en deelnemende leerlingen. Daarop duiden ze aan welk boek ze lezen en wanneer ze het uit hebben. Als iedereen een boek uit heeft, dan bespreken en verwerken we het. Dat is werk voor het tweede trimester.’
‘Vlak voor of na de paasvakantie is er dan de officiële stemming. Daarvoor hebben we dit jaar echte stemhokjes gemaakt. Heel tof. En dan stoppen we met een afsluiting binnen het leesgroepje. Ze krijgen hun diploma, we kijken naar het filmpje met de bekendmaking van de winnaars en ik maak een overzicht van onze top drie met de uiteindelijke winnaars.’
Zit daar een groot verschil tussen?
‘Meestal niet. Er is wel een groot verschil tussen wat wij als volwassenen leuk vinden en wat de leerlingen kiezen. Vooral de kleintjes kiezen anders. ‘Dat zou ik niet voorlezen’, denk je soms, maar het blijkt wel bij hen aan te slaan.’
Waarom blijf je het doen?
‘Ik hoor hoe leerlingen elkaar aansteken en motiveren tijdens de maandelijkse bibbezoeken. ‘Dat is er een van de kinderjury, dat is goed’ of ‘Dat is van dezelfde auteur’. Dat vind ik geweldig. We bereiken hiermee ook leerlingen die graag lezen, maar niet gemakkelijk met boeken in aanraking komen. Omdat er thuis geen leescultuur is, gaan ze niet naar de bib. Voor hen maken we echt een verschil. En ja, ik ben zelf ook een fervent lezer die erg graag met kinderboeken bezig is.’
5 tips van juf Krisje om te starten met de Leesjury op jouw school
- Begin klein, bijvoorbeeld met 1 leeftijdsgroep. Probeer niet om alle leerkrachten en leerlingen te betrekken. Het is belangrijk dat wie de leesgroep begeleidt, ook zelf graag leest.
- Denk na over hoe je de boeken in de klas krijgt. Bibliotheken met een eigen leesgroep lenen de genomineerde boeken niet graag uit. Wij zetten ze op de verjaardagslijsten van de klassen en vragen aan ouders van een jarige om niet met snoep te trakteren, maar een klascadeau uit die lijst te kiezen. Dat helpt ons al flink op weg.
- Probeer de samenkomsten ook eens tijdens de lessen te plannen. Doe je het alleen tijdens de middagpauze, dan haken leerlingen gemakkelijker af. Ze missen hun speeltijd niet graag. We hebben het geluk dat we de Leesjury binnen de zorguren mogen organiseren.
- Vraag in de klas wie met de Leesjury wil lezen. Vroeger gaven we brieven mee naar huis, maar dan krijg je leerlingen die zich inschrijven omdat vooral de ouders dat graag willen. Nu vragen we het in de klas zelf en geven we achteraf de brief met de lezers mee.
- Let op dat leerlingen niet de leukste verwerking kiezen, maar het leukste boek.
Doe mee!
Wil je zelf starten met een leesgroep? Neus eens rond op deleesjury.be. Je vindt er onder meer een handig stappenplan of laat je inspireren door twee andere Leesjury-scholen.