Listen, is this the earth speaking?
Wat gebeurt er als je zeegeluiden afspeelt in het centrum van Gent? De leerlingen van KTA MoBi Gent probeerden het uit. Samen met aifoon stapten ze in de wondere wereld van ‘audiohacking’.
Audiohacking betekent ‘inbreken’ op de luisteromgeving. Geluiden worden dan uit de context genomen en in een andere setting opgezet. Zo krijgen ze een nieuwe betekenis. Het ‘audiohacking’-project van KTA MoBi bestond uit twee grote luiken: de uitstap naar Oostende om alle audio te verzamelen en de effectieve ‘hacking’ in Gent.
Wereld van geluiden
In Oostende startte de zoektocht naar bijzondere geluiden. Met behulp van gevoelige geluidsapparatuur ontdekten de leerlingen een nieuwe wereld van geluiden. ‘Ik zag hoe een aantal leerlingen volledig opgingen in een andere wereld die ze normaal gezien niet betreden. Ze vergaten de tijd en raakten verwonderd door wat zich rond hen afspeelde’, vertelt Johanna Vandenbussche, leerkracht PAV. ‘Benjamin, de begeleider van aifoon, hielp hen goed op weg. Hij spoorde de leerlingen aan om rustig op de grond te zitten, de ogen te sluiten en gedurende enkele minuten zich te concentreren op de geluiden in de omgeving. Ik zag hoe een woelige klas van 16-jarige puberjongens plots muisstil werd.’
Zeemeeuwen in Gent
De verwondering die de leerlingen in Oostende opdeden, ‘injecteerden’ ze in een doodgewone straat in Gent. ‘Na een wandeling in de Papegaaiwijk van Gent, vonden we de geschikte straat voor ons experiment. De leerlingen verstopten de geluidsboxen in hun kleren of rugzakken en lieten de zeegeluiden vrij in Gent.’
‘Het is heel typisch dat onze leerlingen zich schamen en schrik hebben dat ze zich belachelijk maken. De ene helft van de klas voelde zich niet comfortabel genoeg om deel te nemen aan de activiteit’, merkt Johanna op. ‘Maar de andere helft van de klas vond het geweldig om een wandelende geluidsbox te zijn en voorbijgangers te observeren. Je kon zien dat de voorbijgangers voelden dat er iets niet klopte, maar dat ze het niet meteen konden thuisbrengen. Het was een zeer subtiele ervaring.’
‘De leerlingen leerden om stapsgewijs een project te voltooien. Ze hebben uiteindelijk zelf een poëtische interventie gedaan die de werkelijkheid veranderde. Een ervaring om nooit te vergeten’, besluit Johanna.