Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens WO II.

Waarom?

Voor jongeren uit de omgeving is de Duitse begraafplaats vaak onbekend terrein. Dit project wilde de betrokkenheid van die jongeren verhogen door hen met hoofd en handen aan de slag te laten gaan op die plek. Het project sensibiliseerde de jongeren ook over de bewaring van erfgoed en over belangrijke historische gebeurtenissen en thema's zoals oorlog en vrede.

Door in dialoog te gaan met de Duitse jongeren ontdekten de leerlingen dat het verleden vanuit verschillende standpunten kan bekeken worden. Stereotiepe beeldvorming over WO II en wij-zij denken werd ontkracht. De focus verschoof naar een universele en verbindende herinneringscultuur.

Door met persoonlijke verhalen aan de slag te gaan en deze op een creatieve manier te verwerken, kwam de begraafplaats en het verhaal rond WO II tot leven. De leerlingen presenteerden hun werk voor het publiek op de herdenkingsplechtigheid 'Volkstrauertag'. Alle resultaten werden ook in beide scholen getoond en online gepubliceerd. Bekijk alle digital stories.

Hoe?

Onderzoeken:

  • Persoonlijke verhalen koppelen aan de grafstenen: Wie is hier begraven? Wie waren deze mensen? Wat maakten ze mee? Zo gaan de jongeren met andere ogen naar de begraafplaats kijken en daarover nadenken: Wat betekende de begraafplaats vroeger? Wat betekent deze plek vandaag? Wat betekent deze plek voor mij?
  • Welke impact had de oorlog in hun dorp?
  • Welke impact had de oorlog op Britten, Polen, Belgen en Duitsers? Wat zijn de gelijkenissen en verschillen?
  • Hoe gaan we met deze verhalen om? Hoe herdenken we?

Onderhouden:

  • De leerlingen helpen met: ontmossen van graven, verwijderen van onkruid, heraanleg van beplanting (heide)
  • De leerlingen denken na over onderhoud van de begraafplaats: Hoe ziet een Duitse begraafplaats, begraafplaats van de ‘verliezer’, eruit? Wat zegt dat over hoe we met het verleden omgaan? Zijn we als Belgen bereid om graven van de toenmalige vijand te onderhouden? Zijn we als Duitsers bereid om over het moeilijke verleden te reflecteren?

Reflecteren en creëren:

  • Digital storytelling: op basis van biografieën van Duitse, Poolse, Britse soldaten of Lommelaars tijdens WO II maken ze videoverhalen met tekst, beeld en geluid
  • Slam poetry: gesproken tekst rond het thema en presenteren van tekst voor een publiek
  • Plastische kunst creëren rond gedachten, meningen en persoonlijke gevoelens van de jongeren
  • Villa Basta vzw ondersteunde de leerlingen en hun leerkrachten tijdens de creatieve trajecten.

Jong redt Oud

Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. 

Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!

  • Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Jong redt Oud
School WICO - 126227
Organisaties Villa Basta
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs