Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens WO II.

Waarom?

Voor jongeren uit de omgeving is de Duitse begraafplaats vaak onbekend terrein. Dit project wilde de betrokkenheid van die jongeren verhogen door hen met hoofd en handen aan de slag te laten gaan op die plek. Het project sensibiliseerde de jongeren ook over de bewaring van erfgoed en over belangrijke historische gebeurtenissen en thema's zoals oorlog en vrede.

Door in dialoog te gaan met de Duitse jongeren ontdekten de leerlingen dat het verleden vanuit verschillende standpunten kan bekeken worden. Stereotiepe beeldvorming over WO II en wij-zij denken werd ontkracht. De focus verschoof naar een universele en verbindende herinneringscultuur.

Door met persoonlijke verhalen aan de slag te gaan en deze op een creatieve manier te verwerken, kwam de begraafplaats en het verhaal rond WO II tot leven. De leerlingen presenteerden hun werk voor het publiek op de herdenkingsplechtigheid 'Volkstrauertag'. Alle resultaten werden ook in beide scholen getoond en online gepubliceerd. Bekijk alle digital stories.

Hoe?

Onderzoeken:

  • Persoonlijke verhalen koppelen aan de grafstenen: Wie is hier begraven? Wie waren deze mensen? Wat maakten ze mee? Zo gaan de jongeren met andere ogen naar de begraafplaats kijken en daarover nadenken: Wat betekende de begraafplaats vroeger? Wat betekent deze plek vandaag? Wat betekent deze plek voor mij?
  • Welke impact had de oorlog in hun dorp?
  • Welke impact had de oorlog op Britten, Polen, Belgen en Duitsers? Wat zijn de gelijkenissen en verschillen?
  • Hoe gaan we met deze verhalen om? Hoe herdenken we?

Onderhouden:

  • De leerlingen helpen met: ontmossen van graven, verwijderen van onkruid, heraanleg van beplanting (heide)
  • De leerlingen denken na over onderhoud van de begraafplaats: Hoe ziet een Duitse begraafplaats, begraafplaats van de ‘verliezer’, eruit? Wat zegt dat over hoe we met het verleden omgaan? Zijn we als Belgen bereid om graven van de toenmalige vijand te onderhouden? Zijn we als Duitsers bereid om over het moeilijke verleden te reflecteren?

Reflecteren en creëren:

  • Digital storytelling: op basis van biografieën van Duitse, Poolse, Britse soldaten of Lommelaars tijdens WO II maken ze videoverhalen met tekst, beeld en geluid
  • Slam poetry: gesproken tekst rond het thema en presenteren van tekst voor een publiek
  • Plastische kunst creëren rond gedachten, meningen en persoonlijke gevoelens van de jongeren
  • Villa Basta vzw ondersteunde de leerlingen en hun leerkrachten tijdens de creatieve trajecten.

Jong redt Oud

Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. 

Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!

  • Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Jong redt Oud
School WICO - 126227
Organisaties Villa Basta vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Je ziet een klaslokaal met een blauwe wand.

Art@deStart: een Kunstkuurbad in de school

Leerlingen 4 aso ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

In de kijker

Toon alle tips →
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Dag van de Cultuureducatie 'Erfgoed is' - 11 maart 2021 ONLINE

affiche Jeugdboekenmaand 2021

Activiteiten Jeugdboekenmaand 2021

156 scholen krijgen financiële ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!

Culturele activiteiten bij code oranje

cover Verbinden.Verruimen.Verdiepen. 25 jaar CANON Cultuurcel

Verbinden. Verruimen. Verdiepen. Vijfentwintig jaar CANON Cultuurcel

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs