Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lytha, Maxim en Niels gingen op zoek naar hun eigen taal en maken een poëzieboek

Lytha, Maxim en Niels gingen op zoek naar hun eigen taal en maken een poëzieboek

Leerlingen Lytha (18), Maxim (14) en Niels (16) van Buso De Pinker uit Poperinge hebben een poëzieboek geschreven. De kwetsbare jongeren gingen op poëtisch avontuur met Maarten Inghels, schrijver en voormalig stadsdichter van Antwerpen.

De leerlingen uit De Pinker, een type 3-school voor kwetsbare jongeren in Poperinge vroegen leerkracht Griet Opsommer om iets rond schrijven te doen. ‘De jongeren schrijven soms hun frustraties en zorgen neer. Deze jongeren hebben al het één en ander meegemaakt. Ze hebben een verhaal. Ik merk dat het gemakkelijker is voor hen om hun emoties neer te schrijven.

Op zoek naar expertise

‘Gepaste taal vinden om persoonlijke verhalen te delen vergt een expertise die we op school niet hebben’, zegt leerkracht Griet Opsommer. Ik ging dus op zoek naar een waardevol project. Om de jongeren de kans te geven zich volledig te ontplooien diende ik een aanvraag in voor een subsidie van Cultuurkuur.

Toen die op zak was, klopte ik aan bij De Figuranten, een sociaal-artistieke werkplaats. De Figuranten hebben heel wat expertise in het begeleiden van jongeren die worstelen met zichzelf. Zij brachten mij in contact met Maarten Inghels’,. ‘Als voormalig stadsdichter van Antwerpen ziet Maarten poëzie veel breder dan bundels en boeken, en hij beschikt bovendien ook over een arsenaal aan technieken en inzichten om de jongeren hun eigen stem te doen vinden.’ In een traject op maat van de klasgroep gingen we op stap in de wereld van tekst en poëzie.

Elke week aan de slag

‘Tussen februari en mei werd elke week afgesproken met Maarten om rond poëzie te werken. De ene keer in de klas, de andere keer op inspiratieuitstap naar poëziesteden Antwerpen, Brugge en Oostende. Zo werkten de leerlingen aan een persoonlijk traject, zonder verplichtingen. Al snel raakten ze gefascineerd door poëzie die een plaats in de stad krijgt en zo als het ware een fysieke, dagdagelijkse interventie vormt. Ze experimenteerden daar bijvoorbeeld mee aan het strand van Oostende’, vertelt Griet.

‘Met dit project hebben we heel wat leerdoelen bereikt. In dit traject zaten zowat alle vakken vervat die je normaal op school in een klaslokaal geeft’

Griet Opsommer – leerkracht

Al hun inspanningen en harde werk leidde tot hun eigen bundel Je hebt nooit te veel woorden. ‘De Figuranten hebben ons geweldig ondersteund!’, zegt Griet. Hun huisfotograaf maakte foto’s van belangrijke en mooie momenten tijdens het proces en hun grafisch vormgever ging samen met de leerlingen aan de slag met al dit grafisch en tekstueel materiaal, en werkte het boek af in samenspraak met de klas.

Ze zijn tot heel wat in staat

‘In de bundel staan een 30-tal teksten en gedichten van hun hand. Ze zijn enorm trots op wat ze hebben bereikt en terecht. Deze jongeren hebben weinig vertrouwen en hebben vaak angst om te falen. Dit heeft hen heel veel voldoening en het toont ook aan de buitenwereld dat ze het kunnen. Zelf vind ik het heel belangrijk dat ze weten tot wat ze in staan zijn.’

‘Het project was erg ambitieus, maar we hebben dan ook het onderste uit de kan gehaald. De leerlingen kozen ervoor om een boek te schrijven. Dit hield natuurlijk een risico in, wat als we niet tot een goed eindresultaat kwamen … Maar door te werken naar een tastbaar resultaat was er voldoende motivatie om door te zetten’

Griet Opsommer – leerkracht

Van het boek werden een 120-tal exemplaren gedrukt. ‘In het Poëziecentrum in Gent zal het boek verkrijgbaar zijn. Het werd een groter succes dan we gedacht hadden. Er komt misschien nog een vervolg. Lytha, Maxim en Niels hebben kunnen proeven van dit project. Het gaf hen veel motivatie en dit is een succesverhaal. Van Maarten Inghels kregen ze dan ook de boodschap: blijven schrijven!’

Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Naar: hln.be
School Buso De Pinker
Organisaties De Figuranten
Poëziecentrum vzw
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • inclusie
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs