Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Maak je eigen luisterverhaal: De koning die een kip wilde worden

Maak je eigen luisterverhaal: De koning die een kip wilde worden

Een schooljaar lang genieten ze op de Sint-Pieterscollege Basisschool van het jaarthema ‘Iedereen leest’. Ze zetten literatuur en leesplezier in al zijn facetten in de kijker. Niet enkel de leesmotivatie en het leesplezier, maar ook de taalvaardigheid verhoogt hierdoor. De Jetse academie en De Verhalenbakkerij gingen daarom creatief aan de slag met het tweede leerjaar. Samen maakten ze een hoorspel met bijhorend boek.

Kinderen tekenen een toren

‘Vanaf de eerste schooldag werden alle leerlingen ondergedompeld in ons jaarthema’, vertelt juf Joke van het 5de leerjaar. ‘Ze leerden de personages Flair, Libelle, Otto en Opa Gina kennen en werden meegenomen op een spannende zoektocht naar de verdwenen pagina's van een oud en geheimzinnig boek. Na elke (toneel)aflevering mochten de leerlingen kiezen in welk continent ze hun volgende avontuur gaan beleven.’ 

Drie klasdoorbrekende themadagen

‘We organiseerden drie grote klasdoorbrekende themadagen voor de hele school. De eerste dag stond in het teken van verhalen uit andere culturen of tijdperken. Vanuit een kinderboek werd er vanuit verschillende muzische invalshoeken gewerkt. Op de tweede dag promootten we informatieve boeken en leefden de leerlingen zich helemaal uit met het uitvoeren van proefjes, lekkere Italiaanse pasta koken, een eigen reisgids van een uitgevonden land schrijven of je eigen ‘Wally’ proberen te verstoppen in een tekening.

De derde dag stond in het teken van strips. De leerlingen leerden vijf strips kennen die ze nog niet kenden, aan elke strip werd een activiteit gekoppeld. Zo tekenden we bij De Blauwbloezen een paard, praten we op z’n Gobelijns en leerden we lasso werpen bij een spannend Lucky Luke verhaal.

‘Ook Poëzie stond een maand lang in de kijker. Overal kwam je gedichtjes tegen op school, aan de deuren, schoolmuren, maar ook voorgedragen door leerkrachten en leerlingen, die op deze manier met hun klas een gouden griffel wonnen voor het meest rijmende, meest originele of meest beweeglijke gedicht. In de klassen werden ook veel activiteiten georganiseerd: zo was er de boek blind date, een voorleesmarathon, leesbingo ... En elke klas kreeg het bezoek van een echte auteur!’

Aandacht voor taalvaardigheid

‘Omdat hun taalvaardigheid een duwtje in de rug kon gebruiken, organiseerden we een apart project voor het tweede leerjaar’, vertelt juf Patricia. ‘Hiervoor werkten samen met Sarah van De Verhalenbakkerij. Omdat ze ook les geeft aan de Jetse Academie voor Woord, Muziek en Dans bracht ze haar collega Hanne (lerares Woord) mee. Betty van de brede school bracht ons met elkaar in contact.’

Als echte journalisten

‘In de eerste sessie leerden Sarah en Hanne onze leerlingen interviewtechnieken om echte journalisten te worden. In de tweede sessie gingen ze met de leerlingen op stap in de buurt van het station van Jette. Daar interviewden ze de Jettenaren over hun favoriete kinderboek, leuke boekpersonages, het spannendste boek dat ze al gelezen hebben, de grappigste titel ... De antwoorden noteerden ze in een klein zelfgemaakt boekje.‘

'Sarah en Hanne zijn geweldig expressief. Hun enthousiasme nam de hele groep mee in het creatieve verhaal.'

Een nieuw verhaal met bruitages

‘In de derde sessie werden de 24 leerlingen opgedeeld in twee groepen’, vertelt Sarah. ‘In de ene groep maakte ik met de leerlingen een nieuw verhaal met de verzamelde informatie uit de interviews: Over wie gaat het verhaal? Wie is er nog meer? Waar speelt het verhaal zich af? Heeft er iemand een probleem? Hoe lossen we het op? … Met de woorden die we noteerden en met Story Cubes verzonnen we nieuwe verhalen vol dynamische daden.

In de andere groep deed Hanne expressieoefeningen rond emoties en gevoelens. Ook leerden ze bruitages (geluidseffecten) maken met dagdagelijkse materialen. Halverwege de sessie wisselden we de groepen om.’

'Met dit project werken we aan een hele waaier van vaardigheden: mondelinge taalvaardigheden (interviews voorbereiden en afnemen, expressief inspreken van het hoorspel), schriftelijke vaardigheden (voorbereiden van de vragen voor het interview, uitschrijven van het hoorspel), maar ook sociale en muzische vaardigheden zoals dramatiseren en beeld. Het project integreert dus veel doelen uit onze leerplannen.'

Opnemen in een echte studio

‘Sarah en Hanne verzamelden alle verhalen en maakten er één samenhangend verhaal van: De koning die een kip wilde worden’, vervolgt Joke enthousiast. ‘Samen met de juf werd het verhaal onderverdeeld zodat iedere leerling een stukje van de tekst kreeg.

‘In de vierde sessie werd het nieuwe verhaal expressief voorgelezen in de klas. Er werd aandacht besteed aan stemoefeningen, luid articuleren en intonatie. In de vijfde sessie gingen we naar de opnamestudio van het RITCS. Daar werd de klas in 3 verdeeld. Terwijl één groepje het verhaal insprak in de studio, werkte de tweede groep aan de bruitage en maakte de derde groep grote tekeningen bij het verhaal om het vervolgens te boekbinden. Zo konden de leerlingen met minder tekst meer aandacht besteden aan de bruitage en tekeningen.’

‘Als afsluiter kregen de ouders het eindresultaat van onze boeiende tocht te horen op het schoolfeest.’

Tips van juf Patricia en juf Joke

  • Nodig een creatieve partner uit voor een langdurig traject. Ze leren de leerlingen kennen en bouwen bij iedere sessie verder op de vorige. Tussendoor kan je verdiepend werken.
  • Laat je leerlingen op voorhand kennismaken met een luisterverhaal, bijvoorbeeld eentje van Het Geluidshuis. Zo weten ze waar ze naartoe zullen werken.
  • Iedereen heeft zijn sterktes en minder sterke vaardigheden. Nodig daarom iemand uit om je te ondersteunen. Hoe meer dingen je kan ervaren, hoe sterker je er in wordt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Sint-Pieterscollege
Organisaties vzw de Verhalenbakkerij
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • schoolfeest
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Joke Dewulf, leerkracht 5de leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs