Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Maak je eigen luisterverhaal: De koning die een kip wilde worden

Maak je eigen luisterverhaal: De koning die een kip wilde worden

Een schooljaar lang genieten ze op de Sint-Pieterscollege Basisschool van het jaarthema ‘Iedereen leest’. Ze zetten literatuur en leesplezier in al zijn facetten in de kijker. Niet enkel de leesmotivatie en het leesplezier, maar ook de taalvaardigheid verhoogt hierdoor. De Jetse academie en De Verhalenbakkerij gingen daarom creatief aan de slag met het tweede leerjaar. Samen maakten ze een hoorspel met bijhorend boek.

Kinderen tekenen een toren

‘Vanaf de eerste schooldag werden alle leerlingen ondergedompeld in ons jaarthema’, vertelt juf Joke van het 5de leerjaar. ‘Ze leerden de personages Flair, Libelle, Otto en Opa Gina kennen en werden meegenomen op een spannende zoektocht naar de verdwenen pagina's van een oud en geheimzinnig boek. Na elke (toneel)aflevering mochten de leerlingen kiezen in welk continent ze hun volgende avontuur gaan beleven.’ 

Drie klasdoorbrekende themadagen

‘We organiseerden drie grote klasdoorbrekende themadagen voor de hele school. De eerste dag stond in het teken van verhalen uit andere culturen of tijdperken. Vanuit een kinderboek werd er vanuit verschillende muzische invalshoeken gewerkt. Op de tweede dag promootten we informatieve boeken en leefden de leerlingen zich helemaal uit met het uitvoeren van proefjes, lekkere Italiaanse pasta koken, een eigen reisgids van een uitgevonden land schrijven of je eigen ‘Wally’ proberen te verstoppen in een tekening.

De derde dag stond in het teken van strips. De leerlingen leerden vijf strips kennen die ze nog niet kenden, aan elke strip werd een activiteit gekoppeld. Zo tekenden we bij De Blauwbloezen een paard, praten we op z’n Gobelijns en leerden we lasso werpen bij een spannend Lucky Luke verhaal.

‘Ook Poëzie stond een maand lang in de kijker. Overal kwam je gedichtjes tegen op school, aan de deuren, schoolmuren, maar ook voorgedragen door leerkrachten en leerlingen, die op deze manier met hun klas een gouden griffel wonnen voor het meest rijmende, meest originele of meest beweeglijke gedicht. In de klassen werden ook veel activiteiten georganiseerd: zo was er de boek blind date, een voorleesmarathon, leesbingo ... En elke klas kreeg het bezoek van een echte auteur!’

Aandacht voor taalvaardigheid

‘Omdat hun taalvaardigheid een duwtje in de rug kon gebruiken, organiseerden we een apart project voor het tweede leerjaar’, vertelt juf Patricia. ‘Hiervoor werkten samen met Sarah van De Verhalenbakkerij. Omdat ze ook les geeft aan de Jetse Academie voor Woord, Muziek en Dans bracht ze haar collega Hanne (lerares Woord) mee. Betty van de brede school bracht ons met elkaar in contact.’

Als echte journalisten

‘In de eerste sessie leerden Sarah en Hanne onze leerlingen interviewtechnieken om echte journalisten te worden. In de tweede sessie gingen ze met de leerlingen op stap in de buurt van het station van Jette. Daar interviewden ze de Jettenaren over hun favoriete kinderboek, leuke boekpersonages, het spannendste boek dat ze al gelezen hebben, de grappigste titel ... De antwoorden noteerden ze in een klein zelfgemaakt boekje.‘

'Sarah en Hanne zijn geweldig expressief. Hun enthousiasme nam de hele groep mee in het creatieve verhaal.'

Een nieuw verhaal met bruitages

‘In de derde sessie werden de 24 leerlingen opgedeeld in twee groepen’, vertelt Sarah. ‘In de ene groep maakte ik met de leerlingen een nieuw verhaal met de verzamelde informatie uit de interviews: Over wie gaat het verhaal? Wie is er nog meer? Waar speelt het verhaal zich af? Heeft er iemand een probleem? Hoe lossen we het op? … Met de woorden die we noteerden en met Story Cubes verzonnen we nieuwe verhalen vol dynamische daden.

In de andere groep deed Hanne expressieoefeningen rond emoties en gevoelens. Ook leerden ze bruitages (geluidseffecten) maken met dagdagelijkse materialen. Halverwege de sessie wisselden we de groepen om.’

'Met dit project werken we aan een hele waaier van vaardigheden: mondelinge taalvaardigheden (interviews voorbereiden en afnemen, expressief inspreken van het hoorspel), schriftelijke vaardigheden (voorbereiden van de vragen voor het interview, uitschrijven van het hoorspel), maar ook sociale en muzische vaardigheden zoals dramatiseren en beeld. Het project integreert dus veel doelen uit onze leerplannen.'

Opnemen in een echte studio

‘Sarah en Hanne verzamelden alle verhalen en maakten er één samenhangend verhaal van: De koning die een kip wilde worden’, vervolgt Joke enthousiast. ‘Samen met de juf werd het verhaal onderverdeeld zodat iedere leerling een stukje van de tekst kreeg.

‘In de vierde sessie werd het nieuwe verhaal expressief voorgelezen in de klas. Er werd aandacht besteed aan stemoefeningen, luid articuleren en intonatie. In de vijfde sessie gingen we naar de opnamestudio van het RITCS. Daar werd de klas in 3 verdeeld. Terwijl één groepje het verhaal insprak in de studio, werkte de tweede groep aan de bruitage en maakte de derde groep grote tekeningen bij het verhaal om het vervolgens te boekbinden. Zo konden de leerlingen met minder tekst meer aandacht besteden aan de bruitage en tekeningen.’

‘Als afsluiter kregen de ouders het eindresultaat van onze boeiende tocht te horen op het schoolfeest.’

Tips van juf Patricia en juf Joke

  • Nodig een creatieve partner uit voor een langdurig traject. Ze leren de leerlingen kennen en bouwen bij iedere sessie verder op de vorige. Tussendoor kan je verdiepend werken.
  • Laat je leerlingen op voorhand kennismaken met een luisterverhaal, bijvoorbeeld eentje van Het Geluidshuis. Zo weten ze waar ze naartoe zullen werken.
  • Iedereen heeft zijn sterktes en minder sterke vaardigheden. Nodig daarom iemand uit om je te ondersteunen. Hoe meer dingen je kan ervaren, hoe sterker je er in wordt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Sint-Pieterscollege
Organisaties vzw de Verhalenbakkerij
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • schoolfeest
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Joke Dewulf, leerkracht 5de leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs