Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. #makedo

#makedo

Van design zien tot zelf ontwerpen en dat vervolgens ook realiseren… Met Makedo konden de leerlingen hun wildste dromen omzetten in realiteit. Wat gemaakt werd, werd uiteindelijk niet alleen tentoon gesteld, maar ook echt gebruikt tot het helemaal versleten was.

‘Cultuur vinden we als methodeschool heel belangrijk, daarmee proberen we elk jaar vanuit de interesses van de kinderen een project op te zetten’, zegt juf Trui Detavernier. ‘Dit jaar besloten we dat rond design te laten draaien aangezien Kortrijk en design hand in hand gaan. Tweejaarlijks loopt hier de Biënnale Interieur. Veel ouders bezoeken de beurs en dus pikken de kinderen dat op en brengen ze dat mee naar de klas.’

Makedo

We werkten in ons project rond het materiaal Makedo. ‘Dat is een soort hechtingssysteem dat ik vorig jaar op een beurs van onderwijsmiddelen heb ontdekt’, zegt Trui. ‘Ik vond het leuk omdat je er  kosteloos materiaal zoals karton en plastiek aan elkaar kan vastmaken. Zo kunnen de leerlingen vanalles zelf maken. Geknipt om zelf iets mee te doen, vond ik, en dat vonden mijn collega's ook. Vandaar dat we met de hele school een project hebben opgezet, gelinkt aan design.’

Een pop-up designmuseum  

Alles begon op een weekend. ‘Toen heb ik op mijn eentje in onze sporthal pop-up designmuseum  gemaakt met tal van spulletjes die ik van thuis had meegebracht’, zegt Trui. ‘Nadien mochten alle klassen van de tweede kleuterklas tot het zesde leerjaar bij mij op bezoek komen en liet ik hen allerlei opdrachten uitvoeren en vraagjes beantwoorden. Met de hulp van ouders heb ik vervolgens één klas kunnen meenemen naar de Biënnale Interieur, met een andere klas bezocht ik het Buda-eiland waar allerlei activiteiten in dat kader plaatsvonden.’

Aan de slag met designers

‘Daarna gingen de leerlingen aan het uitvinden en ontwerpen; dingen om te eten, te spelen ... om het even wat. Zo was er een klas die een machine bedacht om leerkrachten te vangen. Hun fantasie kreeg de vrije loop en al die ideeën zetten ze op papier. Om eerlijk te zijn hadden sommige leerkrachten het daar wat moeilijk mee; ze zagen niet onmiddellijk hoe dat kon omgezet worden in echte 3D-installaties. Die fase gebeurde onder begeleiding van drie designers van het Kortrijkse bureau Elevenfeet die zijn langsgekomen op school om de groepen te helpen en bij te sturen. Toen gingen de kinderen aan de slag met Makedo.’

‘Voor dat scheppen hebben we de leerlingen verdeeld in gemengde groepen naargelang het soort ontwerp dat ze wilden maken: speelgoed, voertuigen, robotachtige hulptoestellen, dieren met een nuttige functie... Zo kregen we veertien groepjes van tien. We merkten daarbij dat Makedo  voor de jongste kinderen van vijf-zes jaar een nog wat moeilijk materiaal was. Ze hadden veel begeleiding nodig. Maar vanaf de middengroepen was het een groot succes! De kinderen hadden het werken met Makedo veel sneller in de vingers dan de leerkrachten. Je zag de kinderen hun creatieve mogelijkheden ten volle benutten. Vooral bij de al iets oudere jongens zag je hoe hun technisch inzicht om iets ruimtelijk uit te werken tot bloei kwam. Alles resulteerde uiteindelijk in een tentoonstelling die de ouders konden bezoeken. Veel voorwerpen werden uiteindelijk ook gebruikt tot het karton versleten was.’

Tips van juf Trui

  • Nodig de leerlingen uit op interactief bezoek in een pop-up designmuseum.
  • Laat je fantasie de vrije loop bij het ontwerpen en laat je ondersteunen door professionals bij de uitwerking er van.
  • Trek er op uit: bezoek een (design)beurs, creatieve ateliers, een tentoonstelling of een galerij. Overal valt inspiratie te rapen!
  • Stel de voorwerpen niet alleen tentoon. Gebruik ze ook en laat ze leven!
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS De Levensboom
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Ondernemingszin
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2012-2013
Projectverantwoordelijke juf Trui Detavernier

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs