Masterpiece

Via workshops met streetartiest Mr. Mong en een bezoek aan het museum In Flanders Fields kwamen de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar tot een ‘Masterpiece’. Dit is street art-taal voor een zeer persoonlijke muurtekening met als centrale thema ‘Nieuwpoort, frontstad in WO I’.

‘Ik las in de krant een artikel over een klas in Nederland die een muurschildering maakte over de geschiedenis van hun gemeente Dordrecht. Indrukwekkend!’, vertelt Philip Hoogewys, leerkracht van het zesde leerjaar. ‘Omdat in de les WO1 uitgebreid aan bod komt, wilde ik graag iets gelijkaardigs doen met mijn leerlingen.

Wat mag er in de muurschilderij zitten?

  • Noah: De sluizen en De Ganzepoot, want daar komen nu al veel toeristen op af.
  • Yentl: Loopgraven om de gruwelijke taferelen te tonen. Of een bom, een vlag, gasmaskers.
  • Michelle: In de muurschilderij wil ik graag ook meisjes zien bv. als verpleegster of als zuster, want je denkt meestal alleen aan soldaten bij een oorlog.
  • Vic: Ik zou grafstenen, dokters en verplegers op de muur willen hebben. Ik zou wolken, regen of modder kunnen tekenen.
  • Thyllis: Het contrast tussen oorlog en vrede moet goed te zien zijn.
  • Emily: Het afzien en het lijden van de mensen. Daarom heb ik ook respect voor die mensen.

Een echte kunstenaar om mee samen te werken

Met de ideeën van de leerlingen in het achterhoofd ging ik met Mr Mong in gesprek. Hij is een Street art kunstenaar en maakt illustraties van elk formaat. Zo kwamen we samen tot het idee om een soort prentenboek met 17 kadertjes op de muur te zetten. Daar konden de leerlingen per twee een tekening in zetten waarin WOI centraal staat.

Een muurschildering in drie sessies

In een eerste sessie leerden de leerlingen en street artist Mr Mong mekaar kennen tijdens een gezamenlijk bezoek aan de Menenpoort en In Flanders Fields in Ieper.

Bij de tweede sessie bracht Mr Mong zijn spullen mee naar school: zijn kledij, een speciale ladder en spuitbussen natuurlijk. Hij vertelde hoe je je kan beschermen tegen de gevaren van graffiti, want de verfgassen zijn niet zonder gevaar. Hij vertelde hoe hij zijn artiestennaam heeft gekozen en dat zijn echte voornaam Simon erin zit verwerkt. Daarna gaf hij een initiatie verfspuiten om de techniek uit te leggen.

Tijdens de derde sessie gingen we met onze spuitbussen en mondmaskertjes op de muur aan slag. Voor de klaprozen maakten we sjablonen die we uitknipten.

Schooljaar 2012-2013
Projectverantwoordelijke Meester Philip Hoogewys