Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Media in de praktijk

Media in de praktijk

Eén week lang vormden 25 leerlingen uit het vijfde jaar Communicatie & Media van de school Sint-Lodewijk in Antwerpen onder leiding van StampMedia een echte redactie. Tijdens dit mediakamp leerden ze fotograferen, artikels schrijven, en uiteindelijk artikels plaatsen op een website en promoten via sociale media. Daarna konden ze zelf aan de slag gaan als reporter op hun zelfgevormde redacties.

'Een mediakamp', zo omschrijft leerkracht Communicatie & Media Pascale Casters de journalistieke week die ze voor haar 25 leerlingen op poten zette. De richting Media & Communicatie is de nieuwe invulling van het oude Onthaal & PR, en dat vroeg om een nieuw project, dat door de leerkracht van het clustervak Communicatie & Media en Nederlands werd opgezet.

'Vroeger organiseerden we een creatieve week om de leerlingen eens uit het klaslokaal te halen, dit jaar kozen we ervoor om hen een week lang aan een online magazine te laten werken. Ze hielden een brainstorm en kwamen op het thema 'mentale gezondheid bij jongeren' uit. Die brainstorm was op zich erg belangrijk, omdat ze zo leerden om hun eigen mening te uiten. We splitsten hen op in vier deelredacties die elk een facet van de problematiek belichtten, en zo gingen ze aan het werk. Ze deden zelf het opzoekwerk, en vervolgens de redactionele kant van de zaak.'

Een redacteur en een fotograaf

Voor Pascale is de week een unieke gelegenheid om de leerlingen met het werkveld te confronteren. Tegelijk konden ze ook aan hun communicatieskills werken.

Voor de begeleiding kwamen de leerkrachten bij StampMedia terecht. Deze Antwerpse vzw heeft een onlineplatform waarop jongeren journalistiek kunnen beoefenen, en was dus de ideale partner om de scholieren bij hun eerste stapjes op het perspad te helpen. 'Ze namen de leiding strak in handen', zegt Pascale. 'De begeleiders van StampMedia vonden het immers uiterst belangrijk dat het werk niet op een schoolse manier gebeurde, maar dat de leerlingen echt gestimuleerd werden om zelf het fototoestel ter hand te nemen, de camera te hanteren, of iets te schrijven. Om hen te leren hoe een eigen insteek te vinden, of een onderwerp, stelde de vzw een week lang een redacteur en een fotograaf ter beschikking die de jongeren aanstuurden.'

'Om het project voor te bereiden kwamen we met de scholieren vooraf al één keer bij StampMedia samen. Daar leerden ze over de deontologie van journalisten. In de lessen leerden we hen sowieso al over bronnen, privacy en andere kwesties, en brachten we de leerlingen de beginselen van fotografie bij, zodat ze niet onvoorbereid op het ijs kwamen.'

'Elke dag in hun eigen redactielokaal aan het werk gaan was voor de leerlingen een onvergetelijke ervaring'

Weg van de school

'In een lokaal van bibliotheek Permeke, weg van de school werkten de leerlingen een week lang dagelijks aan hun project. Die andere locatie was belangrijk, want zo waren ze helemaal weg uit die schoolse context waarin alles in blokken van vijftig minuten gebeurt, en jongeren zich daar ook naar gedragen. In dit project moest veel meer taakgericht gewerkt worden. Zo gingen ze vaak de stad in om reportages te draaien. Meteen knoopten we er ook een aantal culturele avondactiviteiten aan vast die een verwantschap hadden met het thema van de week. Zo gingen we naar de multimediale theatervoorstelling Vergeef ons in Het Toneelhuis, en bekeken we in de bioscoop The Post, een film waarin een redactie vecht voor haar persvrijheid.'

Het is de bedoeling om ook nadien nog verder te werken op het resultaat van deze week, zegt Pascale. 'Ik ben van plan om regelmatig terug te koppelen naar wat ze deze week geleerd en gemaakt hebben. Het was duidelijk een zeer leerrijke week voor de leerlingen. De professionele omgeving en begeleiding combineren met het creatieve proces dat het maken van een online magazine inhield werd voor de leerlingen een onvergetelijk ervaring. Dat ze elke ochtend in dat aparte lokaal konden aankomen om aan het werk te gaan, versterkte het gevoel van een echte redactie.'

Tips van Pascale

  • Een goede voorbereiding tijdens de lessen is noodzakelijk. De leerlingen moeten noties hebben van fotografie, maar ook deontologie, privacy, welke gebruiksrechten op beelden rusten ... Als je dat in de week zelf nog moet doen, verlies je te veel tijd die beter naar het echte project gaat.
  • Doe een beroep op professionals. Het is erg nuttig om deskundigen een aantal workshops te laten geven, zoals hoe een internetmagazine werkt, hoe je goede foto's maakt, wat een journalistieke tekst is...
  • Hou je als leerkracht op de achtergrond, zeker in de beginfase. Wij beperkten ons dan tot het voorzien van het gezamenlijke middagmaal en de bevordering van de sfeer. Zo werd het een beetje een kamp.
  • Bundel alles in één week zodat de leerlingen gefocust blijven.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Matthieu Van Steenkiste
School Secundaire Handelsschool Sint-Lodewijk
Organisaties Bibliotheek Permeke
Toneelhuis
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Pascale Casters, leerkracht Communicatie & Media

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs