Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Met Marble Mania ontdek je talent voor techniek in de klas

Met Marble Mania ontdek je talent voor techniek in de klas

In de Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs – SLO Mariadal in Hoegaarden hangt er een prettige spanning in de lucht. Vandaag testen de 30 leerlingen immers de grote knikkerbaan en de flipperkast die ze zelf ontworpen én gebouwd hebben. Wat blijkt? Met de hulp en expertise van de Technotheek rolt ook de laatste knikker weer gezwind naar het startpunt.

Knikkerbaan op perfowanden
Leerlingen werken samen aan knikkerbaan
De flipperkast

‘We kwamen op het idee van een knikkerbaan en flipperkast omdat het samenspelen op de speelplaats nu soms moeilijk loopt. Er zijn wel sportmogelijkheden, maar we wilden ook iets muzisch aanbieden’, steken crealeerkrachten Gert Nachaerts en Kato Bamps van wal. ‘Je kan zo’n dingen aankopen, maar dat kost veel geld. Dan konden we beter samen iets uitwerken, want ook het ontwerpproces zit vol leerkansen.’

Doe Mee techniektheater als startpunt

Het interactieve Doe Mee techniektheater van externe partner Koen Pierlet van de Technotheek gaf het startschot voor het vier weken durende project. ‘Daarin bouwen we samen met leerlingen een vliegtuig met grote tandwielen en een propeller’, verduidelijkt Koen. ‘Er kwamen al een hoop technieken in voor die we ook in de knikkerbaan en flipperkast gebruikt hebben.’ Meteen na de voorstelling ontwierpen de leerlingen een eerste knikkerbaan die ze op perfowanden uitvoerden. Zo hadden ze onmiddellijk iets om mee te experimenteren.

Koen en zijn Technotheek kwamen nadien nog twee projectdagen naar school. Hij reikte extra materialen, gereedschappen, expertise, ideeën en oplossingen aan bij de uitwerking van de muzische wanden. ‘Dankzij hem heeft de knikkerbaan een echte knikkerlift. Zonder zijn hulp en vaardigheden had er allicht een laddertje naast de wand gestaan zodat de leerlingen de knikker er van bovenaf in konden laten vallen’, lacht leerkracht Gert.

Meer dan techniek

Tussendoor werkten de leerkrachten verder aan het project in hun lessen. Ook het samenwerken, het wiskundige, het probleemoplossend denken, taal en rekenen worden geïntegreerd. Zo maakte een klasjuf een woordpakket met typische woorden. In de crealessen vroegen de leerlingen zich dan weer af hoe iets klinkt. Hoog of laag? Stil of luid? En wat is geluid? Welke materialen maken geluid en kunnen ze in de knikkerbaan verwerken?

Tips van leerkrachten Gert en Kato

  • Durf, doe, probeer. Dat geldt voor ons, de leerkracht. Maar durf het ook in handen van de leerlingen te leggen. ‘Ai, een boormachine? Oei, Een zaag?’ Vertrouw erop dat het goed gaat en dan hoor je nadien van je collega’s: 'Ik had dit nooit verwacht van mijn klas.'
  • Een goede partner is cruciaal. Als je aan iets groots begint als dit, moet je zeker zijn van je stuk, want er zullen collega’s zijn die twijfelen of het wel zal lukken. Een goede partner geeft vertrouwen zodat die twijfel snel wegebt.
  • Benut alle leerkansen. Er zit zoveel in dit project, je kan er zoveel domeinen bij betrekken. Op de officiële voorstelling zullen de leerlingen ook aan de andere klassen uitleggen wat ze gemaakt hebben. De klasleerkrachten koppelen er dus een spreekopdracht aan.
  • Voorzie ook activiteiten in de rand. Je kan op zo’n projectdagen niet met 30 leerlingen aan de grote wand werken. Het doorschuifsysteem werkte goed: plankjes zagen, schilderen, alles vastzetten op de wand… Iedereen deed alles mee. Ook de kleine flipperkasten met nagels en elastiekjes zijn een voorbeeld van een nevenproject.
  • Klassen met projecturen lenen zich prima voor zo’n project. Daarom kozen we voor dit project om de midden- en bovenbouwklassen met een basisaanbod en de functionele autiklas te betrekken. Deze groepen hebben projecturen zodat we alles meer vakoverschrijdend konden invullen.

Het kleurrijke geheel oogt en klinkt bijzonder mooi. ‘Van zacht naar hard, hoor je het?’ vraagt een leerling. Hij helpt nog een handje om de laatste obstakels weg te werken. Tijdens de test van vandaag bleven immers nog enkele knikkers vasthangen.

Op de speelplaats maken de andere leerlingen ondertussen een eigen mini-flipperkast met een houten plankje, nagels en elastieken. ‘Die mogen we mee naar huis nemen’, glunderen Thobe en Hailey. ‘We hebben ook aan de grote knikkerbaan en de flipperkast geholpen. Hameren, nagelen, boren, zagen, verven: iets bedenken en er dan aan werken, is echt leuk. Mag ik de tang, Hailey? Deze nagel moet meer naar onder, anders heeft de knikker niet voldoende snelheid.’

Leerlingen werken samen aan de knikkerbaan

‘Dit project laat leerlingen hun talenten ontdekken, andere talenten ook dan die we in de klas gewoon zijn. Het bood hen kansen om die verder te ontwikkelen.’

Gert Nachaerts - leerkracht crea

Talenten ontdekken

‘Als ik hier werk, ben ik rustig. In de klas is dat moeilijker’, zegt een andere leerling trots. Leerkracht Gert beaamt: ‘Dit project laat leerlingen hun talenten ontdekken, andere talenten ook dan die we in de klas gewoon zijn. Het bood hen kansen om die verder te ontwikkelen.’

‘Voor sommigen is er een nieuwe wereld open gegaan’, vult Kato aan. ‘Het mooiste is dat ik de leerlingen heb zien groeien op technisch vlak, maar ook wat samenwerken betreft. En ook wij zijn gegroeid. Ik stond niet stevig in mijn schoenen op technisch vlak. We moesten zelf ook durven experimenteren en verder kijken dan onze eigen grenzen. In de toekomst zal ik sneller een technische activiteit op het programma zetten. Eentje die verder gaat dan nageltjes kloppen.’

Wil jij ook samenwerken met een creatieve partner in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leerlingen zoeken filmpjes op van flipperkasten en knikkerbanen ter inspiratie.
  • De leerlingen zoeken naar materialen die geluiden maken en die ze in de wand kunnen verwerken.

verbeelden

  • Leerlingen verzinnen een plan dat de basis is voor hun eigen knikkerbaan. Twee criteria zijn daarbij belangrijk: hun knikker moet zo lang mogelijk onderweg zijn en op het einde de bel raken.

conceptualiseren

  • Wat is een flipperkast, hoe zit dat in elkaar? Wat zijn de basiselementen?
  • Hoge en lage klanken, wat zijn dat?

analyseren

  • Als dit latje te horizontaal hangt, wat zou er dan met de knikker gebeuren?
  • De knikker moet onderaan de flipperkast nog opgevangen worden. Hoe lossen we dat op? Een leerling komt met het idee van een fietsband rond een stevige plastic beker. Bingo!
  • Hoe komt het dat de tandwielen wel draaien, maar de propeller niet? Er moet nog een ketting bij!
  • Wat maakt er allemaal geluid, wat kan voor de muzische wand dienen? Is het niet te zwaar, te licht?

Dragers

lichaam

  • De leerlingen luisteren aandachtig om verschillende klanken te onderscheiden.
  • De leerlingen slaan zelf de handen uit de mouwen om de knikkerbaan in elkaar te steken.

voorwerpen

  • De leerlingen gaan aan de slag met nagels, boormachines, zaagjes...

taal

  • De leerlingen leren technische begrippen aan als frezen, horizontaal...

Grafische tekens

  • De leerlingen maken schematische tekeningen van het flipperkastontwerp.
Auteur Veerle Vanbuel
School VLSBO SLO Mariadal
Organisaties Koen Pierlet
Thema
  • beeld
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Gert Nachaerts en Kato Bamps

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs