Mijn spook van Ten Duinen

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de leerlingen van 4BSO acteerden en de film maakten.

affiche_2.jpeg
DSC_0002.jpeg
DSC_0019_1.jpeg
DSC_0026_1.jpeg
DSC_0168_1.jpeg
DSC_0208_1.jpeg

Sara, Daan en Alex zitten in klas 3B van de hotelschool in Koksijde, waar zich ook de ruïnes van de abdij Ten Duinen bevinden. Daan is verliefd op Sara, maar zij voelt meer voor Alex. Wanneer de leraar Nederlands met een reeks spreekbeurten start, is het de zwijgzame Alex De Groote die de spits afbijt. Zijn onderwerp? Atlantis ligt in Vlaanderen. Een spreekbeurt met dramatische gevolgen.

‘Na vier jaar films bekijken en filmvertoningen organiseren op school maakten we nu zelf een film. Tof om met zo’n herinnering onze carrière op Ter Duinen af te sluiten’, leidt leerling Jonas Vanden Abeele in.

Dit project zal ons lang bijblijven

Aan de film ging een jaar van intense voorbereidingen vooraf. Na gezamenlijk het boek te lezen en een geleid bezoek aan de Duinenabdij, schreven de leerlingen van 6TSO samen met de regisseur het scenario. Auteur Guy Didelez wijdde de leerlingen in in de geheimen van het scenarioschrijven. Regisseur Paul Houwen paste waar nodig het script aan.

Via een casting werden de acteurs uit het 4de jaar gekozen. De 15 à 16-jarige chefs-in-opleiding gooiden zich enthousiast in de opnames. Een ex-leraar was de professioneel cameraman van dienst. De opnames gebeurden op diverse locaties: de site van de Duinenabdij, onze hotelschool en de straten van Koksijde en De Panne. De montage en de inbreng van speciale effecten gebeurden in een professioneel uitgeruste studio. De live-band van Hotelschool Ter Duinen componeerde de muziek en nam de themasong op. ‘We hadden geen luxueuze Loft, maar een vervallen vissershuisje, geen aanrijding in Moscou, maar een accidentje in De Panne, en onze Sara deed het ook al zonder dagboek, maar toch zal dit project ons veel langer bijblijven dan eender welke andere Vlaamse productie’, glundert Tim Vermoere, pedagogisch medewerker.

Leren door samen te werken

Na drie weken filmen en monteren was onze film Mijn Spook Van Ten Duinen klaar. Maar daar stopte het niet. Omdat de vakken gericht werden ingeschakeld, zorgden de leerlingen ook voor het organiseren van de persconferentie, het ontwerpen van de affiches, het bouwen van de infostand en het ontwerpen en uitwerken van het menu voor de galapremière. ‘Wat dit project zo bijzonder maakt is dat de leerlingen bruikbare zaken leren door met professionelen van buiten de school samen te werken. Ze leren intensief met taal en lichaamstaal omgaan’, vertelt directeur Raf Sonneville.

Tips van de leerkrachten

  • Vergelijk boek en film. Waar vind je verschillen en wat maakt de film of het boek sterker? Welke elementen die voor de leerlingen belangrijk zijn komen in de film of het boek aan bod? Hoe brengen we thema’s als vriendschap, verliefdheid, verlies, rouw, pesten, verdraagzaamheid … in beeld? 
  • Maak een quiz met de leerlingen na een geleid bezoek aan de Duinenabdij. Welke scènes vonden waar plaats op de abdijsite?
  • Ontwerp op basis van het verhaal en de film met de leerlingen hun eigen filmposter. Hoe zetten we het verhaal om in een krachtig beeld? Welke slagzin past er bij de film?
  • Lees het scenario met de leerlingen en werk in groep een alternatief einde uit. Wat gebeurde er met het hoofdpersonage na zijn mysterieuze verdwijning? De leerlingen schrijven de laatste bijkomende scène zelf uit.