MMagazine: multimediaal zeefdrukken
Een magazine maken waarbij de nadruk ligt op het grafisch ontwerp. Die uitdaging krijgen de studenten Multimedia van VOLT in Leuven voorgeschoteld. Kunstenaar Leen Van Tichelen helpt hen bij het proces terwijl jeugdhuis Sojo de deuren van zeefdrukatelier Scheefdruk openzet.
Ze zijn volop met inktpotten, rakels en zeven in de weer, deze studenten Multimedia uit het volwassenonderwijs. ‘Ze studeren in een modulair systeem waarbij ze hun lessenpakket bijna à la carte samenstellen’, vertelt Kobe Wens. Hij is hun leerkracht grafische vormgeving. ‘Dat maakt de opleiding laagdrempelig, maar het drukt ook de groepssfeer. Ze kennen elkaar nauwelijks en de uitval is groot.’
Daarom zoekt de school naar manieren om cursisten echt samen te krijgen, zodat ze ook naar de lessen komen voor de vrienden. Ze hopen dat er met dit project zo’n groepsdrive ontstaat. Dat is in dit project belangrijker dan evaluatie en prestatie. Het is ook goed om hen iets met hun handen te laten maken. De opleiding richt zich al genoeg op het digitale en op werkgerelateerde vaardigheden. Voor veel leerlingen is dit een eerste kennismaking met de ateliers van het Leuvense jeugdhuis Sojo.
Een beeld op een blad
Met welk idee zat Kobe in zijn hoofd toen hij het project startte? ‘Ik wilde een tijdschrift drukken, een MMagazine met de M van multimedia. Daarin is de inhoud ondergeschikt aan de compositie van de pagina en aan het drukproces. Zo gaan ze sneller nadenken over hoe je beelden plaatst op een blad. Dat is belangrijk bij ontwerpen.’
Kunstenares Leen Van Tichelen helpt daarbij. Kobe: ‘Als je iemand extern op je school binnenbrengt, dan luisteren ze er gemakkelijker naar. Dat effect is heel duidelijk. Het is goed dat deze cursisten andere visies meekrijgen. Mijn aanpak en manier van denken hebben ook hun beperkingen.’
Knippen, plakken, fotograferen en drukken
In een eerste stap stuurden de cursisten verhalen in. Uit die verhalenverzameling puurden Kobe en Leen 4 thema’s: apocalyps, poëzie, banaliteit en wie ben ik. Daarrond zijn ze gaan brainstormen en daaruit zijn dan weer vrije composities en collages ontstaan. Hoe? Leen gaf onder meer de opdracht om 2 bladen papier van een verschillende kleur in 30 stukken te knippen. Daarmee stelde elke cursist een nieuw beeld samen dat met plakband werd vastgezet.
Die beelden, de collages en de woorden van de thema’s, moesten ze in een volgende workshop fotograferen en op clichés zetten. Het was de eerste keer dat ze in het zeefdrukatelier Scheefdruk van jeugdhuis Sojo werkten. Vandaag zijn ze daar terug. Met de schort om en de rakel in de hand. Ze bedrukken elk een blad. Dat worden 4 bladzijden uit het toekomstige MMagazine. De compositie en inhoud kiezen ze zelf. Leen legt wel kleurrestricties op: het eerste beeld drukken ze in oker, het tweede in blauw, dan bruin…
Digitaal luik
Als laatste stap voegen ze met het digitale departement van de school QR-codes aan de ontwerpen toe. Die linken naar andere beelden, fragmenten uit de verhalenverzameling, of naar geluiden uit het ontwerpproces. Zoals de verfrakel die over de folie glijdt of het afspoelen van de zeven. Die selectie is voor later. De studenten bouwen intussen ook een website over het project.
Tips van leerkracht Kobe
- Fouten maken mag. Een project als dit is waardevol, geeft ruimte. Zeker in de context van onze school.
- Plan een project op momenten waarop de routine in je lessen sluipt. Dit zorgt voor afwisseling. Bijvoorbeeld eind november, begin december.
- Wees flexibel in je timing. Het is moeilijk om de eerste keer in te schatten hoeveel werk en tijd het allemaal vraagt. De opgedane ervaring zal ons bij een herneming van het project helpen.
- Breng externe expertise binnen. Het is telkens een grote verademing om te werken met partners van buiten de schoolmuren. Dikwijls zijn er al in de buurt van je school heel wat organisaties en bedrijven te vinden.