Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Ontdek de vernieuwde zoekpagina's waar je activiteiten en cultuurpartners vindt voor je school. Opgelet: de prijsnotatie van activiteiten is veranderd en nog niet overal correct. Pas deze aan via UiTdatabank.

Kruimelpad

  1. Home
  2. MMagazine: multimediaal zeefdrukken

MMagazine: multimediaal zeefdrukken

Een magazine maken waarbij de nadruk ligt op het grafisch ontwerp. Die uitdaging krijgen de studenten Multimedia van VOLT in Leuven voorgeschoteld. Kunstenaar Leen Van Tichelen helpt hen bij het proces terwijl jeugdhuis Sojo de deuren van zeefdrukatelier Scheefdruk openzet.

Vrouw die zeefdruk doet.
Man die zeefdruk doet.
Man die zeefdruk doet.
Volwassenen die zeefdruk bekijken.
Resultaten zeefdruk.
Mensen in een zeefdrukatelier.
Mannen die zeefdruk doen.
Zeefdrukatelier
Resultaat zeefdruk
Man die zeefdruk doet.

Ze zijn volop met inktpotten, rakels en zeven in de weer, deze studenten Multimedia uit het volwassenonderwijs. ‘Ze studeren in een modulair systeem waarbij ze hun lessenpakket bijna à la carte samenstellen’, vertelt Kobe Wens. Hij is hun leerkracht grafische vormgeving. ‘Dat maakt de opleiding laagdrempelig, maar het drukt ook de groepssfeer. Ze kennen elkaar nauwelijks en de uitval is groot.’

Daarom zoekt de school naar manieren om cursisten echt samen te krijgen, zodat ze ook naar de lessen komen voor de vrienden. Ze hopen dat er met dit project zo’n groepsdrive ontstaat. Dat is in dit project belangrijker dan evaluatie en prestatie. Het is ook goed om hen iets met hun handen te laten maken. De opleiding richt zich al genoeg op het digitale en op werkgerelateerde vaardigheden. Voor veel leerlingen is dit een eerste kennismaking met de ateliers van het Leuvense jeugdhuis Sojo.

Een beeld op een blad

Met welk idee zat Kobe in zijn hoofd toen hij het project startte? ‘Ik wilde een tijdschrift drukken, een MMagazine met de M van multimedia. Daarin is de inhoud ondergeschikt aan de compositie van de pagina en aan het drukproces. Zo gaan ze sneller nadenken over hoe je beelden plaatst op een blad. Dat is belangrijk bij ontwerpen.’

Kunstenares Leen Van Tichelen helpt daarbij.  Kobe: ‘Als je iemand extern op je school binnenbrengt, dan luisteren ze er gemakkelijker naar. Dat effect is heel duidelijk. Het is goed dat deze cursisten andere visies meekrijgen. Mijn aanpak en manier van denken hebben ook hun beperkingen.’

Knippen, plakken, fotograferen en drukken

In een eerste stap stuurden de cursisten verhalen in. Uit die verhalenverzameling puurden Kobe en Leen 4 thema’s: apocalyps, poëzie, banaliteit en wie ben ik. Daarrond zijn ze gaan brainstormen en daaruit zijn dan weer vrije composities en collages ontstaan. Hoe? Leen gaf onder meer de opdracht om 2 bladen papier van een verschillende kleur in 30 stukken te knippen. Daarmee stelde elke cursist een nieuw beeld samen dat met plakband werd vastgezet.

Die beelden, de collages en de woorden van de thema’s, moesten ze in een volgende workshop fotograferen en op clichés zetten. Het was de eerste keer dat ze in het zeefdrukatelier Scheefdruk van jeugdhuis Sojo werkten. Vandaag zijn ze daar terug. Met de schort om en de rakel in de hand. Ze bedrukken elk een blad. Dat worden 4 bladzijden uit het toekomstige MMagazine. De compositie en inhoud kiezen ze zelf. Leen legt wel kleurrestricties op: het eerste beeld drukken ze in oker, het tweede in blauw, dan bruin…

Digitaal luik

Als laatste stap voegen ze met het digitale departement van de school QR-codes aan de ontwerpen toe. Die linken naar andere beelden, fragmenten uit de verhalenverzameling, of naar geluiden uit het ontwerpproces. Zoals de verfrakel die over de folie glijdt of het afspoelen van de zeven. Die selectie is voor later. De studenten bouwen intussen ook een website over het project.

Tips van leerkracht Kobe

  • Fouten maken mag. Een project als dit is waardevol, geeft ruimte. Zeker in de context van onze school.
  • Plan een project op momenten waarop de routine in je lessen sluipt. Dit zorgt voor afwisseling. Bijvoorbeeld eind november, begin december.
  • Wees flexibel in je timing. Het is moeilijk om de eerste keer in te schatten hoeveel werk en tijd het allemaal vraagt. De opgedane ervaring zal ons bij een herneming van het project helpen.
  • Breng externe expertise binnen. Het is telkens een grote verademing om te werken met partners van buiten de schoolmuren. Dikwijls zijn er al in de buurt van je school heel wat organisaties en bedrijven te vinden. 
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! CVO VOLT
Onderwijsniveau
  • Volwassenenonderwijs
Thema
  • beeld
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Kobe Wens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs