Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. MMagazine: multimediaal zeefdrukken

MMagazine: multimediaal zeefdrukken

Een magazine maken waarbij de nadruk ligt op het grafisch ontwerp. Die uitdaging krijgen de studenten Multimedia van VOLT in Leuven voorgeschoteld. Kunstenaar Leen Van Tichelen helpt hen bij het proces terwijl jeugdhuis Sojo de deuren van zeefdrukatelier Scheefdruk openzet.

Vrouw die zeefdruk doet.
Man die zeefdruk doet.
Man die zeefdruk doet.
Volwassenen die zeefdruk bekijken.
Resultaten zeefdruk.
Mensen in een zeefdrukatelier.
Mannen die zeefdruk doen.
Zeefdrukatelier
Resultaat zeefdruk
Man die zeefdruk doet.

Ze zijn volop met inktpotten, rakels en zeven in de weer, deze studenten Multimedia uit het volwassenonderwijs. ‘Ze studeren in een modulair systeem waarbij ze hun lessenpakket bijna à la carte samenstellen’, vertelt Kobe Wens. Hij is hun leerkracht grafische vormgeving. ‘Dat maakt de opleiding laagdrempelig, maar het drukt ook de groepssfeer. Ze kennen elkaar nauwelijks en de uitval is groot.’

Daarom zoekt de school naar manieren om cursisten echt samen te krijgen, zodat ze ook naar de lessen komen voor de vrienden. Ze hopen dat er met dit project zo’n groepsdrive ontstaat. Dat is in dit project belangrijker dan evaluatie en prestatie. Het is ook goed om hen iets met hun handen te laten maken. De opleiding richt zich al genoeg op het digitale en op werkgerelateerde vaardigheden. Voor veel leerlingen is dit een eerste kennismaking met de ateliers van het Leuvense jeugdhuis Sojo.

Een beeld op een blad

Met welk idee zat Kobe in zijn hoofd toen hij het project startte? ‘Ik wilde een tijdschrift drukken, een MMagazine met de M van multimedia. Daarin is de inhoud ondergeschikt aan de compositie van de pagina en aan het drukproces. Zo gaan ze sneller nadenken over hoe je beelden plaatst op een blad. Dat is belangrijk bij ontwerpen.’

Kunstenares Leen Van Tichelen helpt daarbij.  Kobe: ‘Als je iemand extern op je school binnenbrengt, dan luisteren ze er gemakkelijker naar. Dat effect is heel duidelijk. Het is goed dat deze cursisten andere visies meekrijgen. Mijn aanpak en manier van denken hebben ook hun beperkingen.’

Knippen, plakken, fotograferen en drukken

In een eerste stap stuurden de cursisten verhalen in. Uit die verhalenverzameling puurden Kobe en Leen 4 thema’s: apocalyps, poëzie, banaliteit en wie ben ik. Daarrond zijn ze gaan brainstormen en daaruit zijn dan weer vrije composities en collages ontstaan. Hoe? Leen gaf onder meer de opdracht om 2 bladen papier van een verschillende kleur in 30 stukken te knippen. Daarmee stelde elke cursist een nieuw beeld samen dat met plakband werd vastgezet.

Die beelden, de collages en de woorden van de thema’s, moesten ze in een volgende workshop fotograferen en op clichés zetten. Het was de eerste keer dat ze in het zeefdrukatelier Scheefdruk van jeugdhuis Sojo werkten. Vandaag zijn ze daar terug. Met de schort om en de rakel in de hand. Ze bedrukken elk een blad. Dat worden 4 bladzijden uit het toekomstige MMagazine. De compositie en inhoud kiezen ze zelf. Leen legt wel kleurrestricties op: het eerste beeld drukken ze in oker, het tweede in blauw, dan bruin…

Digitaal luik

Als laatste stap voegen ze met het digitale departement van de school QR-codes aan de ontwerpen toe. Die linken naar andere beelden, fragmenten uit de verhalenverzameling, of naar geluiden uit het ontwerpproces. Zoals de verfrakel die over de folie glijdt of het afspoelen van de zeven. Die selectie is voor later. De studenten bouwen intussen ook een website over het project.

Tips van leerkracht Kobe

  • Fouten maken mag. Een project als dit is waardevol, geeft ruimte. Zeker in de context van onze school.
  • Plan een project op momenten waarop de routine in je lessen sluipt. Dit zorgt voor afwisseling. Bijvoorbeeld eind november, begin december.
  • Wees flexibel in je timing. Het is moeilijk om de eerste keer in te schatten hoeveel werk en tijd het allemaal vraagt. De opgedane ervaring zal ons bij een herneming van het project helpen.
  • Breng externe expertise binnen. Het is telkens een grote verademing om te werken met partners van buiten de schoolmuren. Dikwijls zijn er al in de buurt van je school heel wat organisaties en bedrijven te vinden. 
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! CVO VOLT
Onderwijsniveau
  • Volwassenenonderwijs
Thema
  • beeld
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Kobe Wens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs