Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Moderne dans in het vijfde leerjaar: 'Laat de bewegingen uit de leerlingen komen'

Moderne dans in het vijfde leerjaar: 'Laat de bewegingen uit de leerlingen komen'

‘Miroir’ een moderne dansvoorstelling noemen? Het zou kunnen, maar die bewoording dekt niet de hele lading. Voor de leerlingen van het vijfde leerjaar van De Levensboom uit Marke is het de aanleiding om landgrenzen over te steken, om zichzelf te ontdekken, hun blikveld open te breken ... en om te dansen.

De hoofdrolspelers van ‘Miroir’ zijn de leerlingen van meester Reinald uit Marke en juf Magalie uit Roubaix. 25 kilometer en een Frans-Belgische grens scheiden hen van elkaar. Zo dicht en toch zo anders. De verbindende factor? Dat is dansspecialist Pol Coussement van vzw Passerelle.

Twee verschillende voorstellingen

Pol werkte tijdens afzonderlijke workshops in elke school aan een eigen voorstelling. De spiegel was daarbij telkens het uitgangspunt. Wie ben ik? Wat zijn mijn talenten en valkuilen? Dat waren de centrale vragen. ‘Pol verkoopt geen kant-en-klaar-product. Hij laat de bewegingen uit de leerlingen zelf komen. Hij houdt rekening met de schoolcultuur en de inbreng van de kinderen. Dat alles vertaalt hij naar het podium. Hoe sta je, hoe dans je, hoe vul je de ruimte op een podium? Die knowhow hebben wij als school niet’, vertelt Reinald Baeyens. Via workshops gingen de kinderen op culturele ontdekkingstocht en kregen ze een inkijk in hedendaagse dans. ‘In zes voormiddagen lukt het hem om tot een echte voorstelling te komen. Die beperkte tijdsspanne zorgt ervoor dat de schwung nooit verloren gaat.’

Over de grens kijken

De workshops en het vele oefenen resulteerden aan beide zijden van de grens in een prachtige voorstelling. De Belgische kinderen palmden het podium van de Budascoop in Kortrijk in. Maar de twee klassen gingen ook bij elkaar op bezoek. ‘We zijn begonnen met ons voor te stellen aan elkaar. Beelden daarvan werden in de voorstellingen geprojecteerd. We gingen naar de partnerschool in Roubaix en zij bezochten ons voor een dag. Via Facebook konden onze Franse vrienden zien hoe het project ook hier vorderde. In de derde en laatste uitwisseling hebben we een gezamenlijke workshop gehad met dansstukjes die de twee groepen kenden. Dat was krachtig!’

Sommige kinderen maken echt heel veel vooruitgang. Ze leren dingen waarvan ze zelf niet wisten dat ze het konden.

Positieve confrontatie met andere context

‘Wij hebben een publiek dat open staat voor dans en andere expressievormen’, zegt directeur Klaas Vandommele. ‘25 kilometer verder leven de Franse kinderen anders. Ze lossen conflicten anders op en hebben weinig ervaring met projecten als deze. Voor hen is het bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend dat een jongen met een meisje uit zijn klas danst. Dat besef zorgt ervoor dat het proces en het product, de dansperformance, inhoudelijk sterker wordt. Door in een creatief project te stappen werk je onbewust aan het welbevinden van de kinderen. Je verandert de groepsdynamiek omdat de kinderen op nieuwe manieren samenwerken en elkaar leren kennen.’

Doelen, doelen, doelen

‘De uitwisseling is belangrijk, maar ook de mogelijkheid voor elk kind om te ontdekken dat het muzisch kan zijn. Het is mooi om te zien wat ze uiteindelijk bereiken en hoe ze hun oorspronkelijke schroom overwinnen. Sommige kinderen maken echt heel veel vooruitgang. Ze leren dingen waarvan ze zelf niet wisten dat ze het konden. Van onbewust bekwaam zijn, worden ze bewust bekwaam.’

Dromen van samen optreden 

Reinald droomt al luidop van een vervolg: ‘Volgend jaar gaan we nog een stap verder als het van mij afhangt. Pol integreert nu wel stukken van Roubaix in onze voorstelling en andersom, maar we staan niet samen op het podium. Ik zou het nog sterker vinden als we echt samen konden brainstormen en optreden. Hier en in Roubaix. De leerlingen kunnen dan bij elkaar overnachten, wat voor nog meer uitwisseling zorgt.’

Tips van meester Reinald en juf Magalie 

  • Gewoon doen, en niet te veel denken ‘Dans? Ga ik dat wel kunnen?’.
  • Kijk verder dan puur het muzische, de performance, het toonmoment. Wat kan er nog meer als doel achter zitten?
  • Creëer een breed draagvlak zodat je iedereen mee hebt op je kar. Wees zelf zo enthousiast dat iedereen er al in gelooft nog voor het begonnen is. Zorg ook dat het project ‘gesupporterd’ wordt vanuit de hele schoolgroep. Als je op het moment van een uitwisseling de sportzaal nodig hebt, is het fijn dat collega’s begrijpen waarom.
  • Betrek ouders. Zonder hun puur praktische hulp lukt het niet. Maar ze moeten ook weten hoe het proces werkt: als de choreograaf beslist dat een leerling een bepaalde tekst niet brengt omdat hij te weinig motivatie toonde, dan moeten ze daar ook achter staan.
  • Hoe ziet de ander een samenwerking rond dans slagen? Waar wil iedereen naartoe? Wat is de bedoeling? Dat aftasten tijdens de eerste kennismaking verhoogt de kansen op slagen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS De Levensboom
Organisaties Passerelle vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Klaas Vandommele en Reinald Baeyens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs