Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten ze verschillende muziekinstrumenten uit, improviseerden ze hun eigen sprookje en maakten ze een ‘boombrug’ met verkiezingsfolders.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Sinds kort dompelt GO! Middenschool MIRA haar leerlingen onder in de wereld van de kunst. Dit doen ze in module ART, een van de vier lesmodules waaruit de leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen. Bij 40% van die lessen deed de school beroep op de academies in Hamme, een samenwerking die ze financierden met een dynamoPROJECT.

‘De samenwerking met de academie liep bijzonder vlot’, vertelt Marjolijn De Boeck, de leerkracht die de kunstlessen begeleidt. ‘Een week op voorhand zat ik samen met de partner om het verloop van de volgende les (een blok van 3 uur) te bespreken. Tijdens die les zelf, nam de kunstenaar de leiding en deed ik mee met de leerlingen. De leerlingen vonden het geweldig, en voor mij was het ook heel leerrijk. We konden af en toe zelfs hun lokalen gebruiken, zo is de weg naar de academie voor onze leerlingen toegankelijker geworden.’

Verschillende kunstvormen passeerden de revue

Linde De Groof, lerares Algemene Muzikale Vorming aan de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Hamme, liet de leerlingen kennismaken met muziek en geluid. Ze konden samen met haar verschillende instrumenten uittesten en hun muzikaal talenten ontdekken, én ze maakten een eigen raplied.

‘In een andere sessie kregen de leerlingen een sprookje toegewezen en moesten ze er een moderne versie van maken’, vertelt Marjolijn. ‘Dit werd begeleid door Nele Snoeck van de academie. Zij liet de leerlingen proeven van de improvisatie-stiel. Zo waren er lessen bewegingsexpressie om bewust te worden van ons eigen lichaam, er waren lessen bewegingsexploratie tijd-krachtruimte en we gebruikten ons lichaam als communicatiemiddel’

Voor een workshop Photoshop klopte de school dan weer aan bij het beeldatelier van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst. ‘Daar moesten ze zichzelf fotograferen en er met Photoshop een karikatuur van maken. Ook maakten we een stop motion, 3D-maquettes en hebben we expressief geschilderd. Fantastisch om te zien.’

De academie hielp hen ook met het maken van een soundtrack voor een video bij hun ‘boombrug’; een kunstinstallatie uit hout, bamboe en touw die de leerlingen samen met de kleuters van Unescoschool Sterrenbos, met verkiezingsfolders en ander papierafval hebben opgevuld. Achterliggende betekenis: Is het echt nodig om in deze digitale tijden nog steeds zoveel verkiezingsfolders te gebruiken? De soundtrack van de ‘statement-video’ bestond uit een catchy tune met papiergeluiden op de achtergrond.

Digitaal portfolio

Marjolijn kijkt er al naar uit om het komende schooljaar de module opnieuw te begeleiden. ‘Als de leerlingen ervoor openstaan, bloeien ze echt open’, zegt ze. ‘Voor mij is mijn dag goed als de leerlingen zich tijdens zo’n kunstworkshop kunnen uitleven, een deel van zichzelf ontdekken dat ze nog niet kenden, en iets bijleren over de kunstwereld.’

Iedere leerling kan zichzelf op het einde van de rit evalueren in een digitaal portfolio. ‘Dat portfolio is vakoverschrijdend’, licht Marjolijn toe. ‘Alle modules worden erin geëvalueerd, inclusief module ART. De leerlingen geven er zichzelf ook scores op de transversale doelen: samenwerking, ICT-basisvaardigheden, communicatie ... Eerst vullen ze het zelf in, dan doe ik het. In het portfolio krijgen ze vervolgens een web te zien met hun sterke vaardigheden en werkpunten.’

Tips van juf Marjolijn

  • Werk samen met cultuurprofessionals. Ben je niet zo vaardig in een of andere kunstvorm, laat je dan ondersteunen door experts en doe actief mee! Zo leer je als leerkracht ook zelf nieuwe dingen bij.
  • Laat je leerlingen zelf richting geven aan het culturele proces. Als ze zelf openstaan voor de activiteit of les, bloeien ze echt open.
  • Laat je leerlingen veel experimenteren en uitproberen. Op die manier kunnen ze nieuwe talenten ontdekken.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen konden Linde De Groof van de Hamse academie aan het werk zien met verschillende muziekinstrumenten.
  • De leerlingen kregen een demonstratie in improvisatie van Nele Snoeck van de Hamse academie.
  • In het beeldatelier van de Hamse academie werd de leerlingen aangeleerd hoe ze met Photoshop aan de slag kunnen.
  • De leerlingen kregen allerlei beeldende kunstwerken te zien zoals die van Jackson Pollock.

verbeelden

  • De leerlingen konden zelf de muziekinstrumenten uitproberen tijdens een workshop van Linde De Groof in de Academie van Hamme.
  • De leerlingen improviseerden een eigen versie van een sprookje tijdens de workshop van Nele Snoeck van de Hamse academie.
  • De leerlingen gingen zelf aan de slag met Photoshop: ze moesten hun eigen foto’s karikaturaal bewerken op basis van de heersende schoonheidsidealen.
  • Een aantal leerlingen hebben hun eigen raplied en videoclip gemaakt.
  • De leerlingen beschilderden de plafondtegels van het leslokaal en maakten hun eigen actionpainting.
  • De leerlingen vervaardigden robotten uit materiaal dat ze in het oude gebouw van hun school vonden.
  • De leerlingen maakten een ‘boombrug’ uit hout, bamboe, touw en papierafval. Nadien maakten ze ook zelf een statement-video met geluiden van papier, onder begeleiding van de academie.

conceptualiseren

  • De leerlingen kregen de verschillende kunstgenres uitgelegd: abstract of figuratief, expressionisme, impressionisme ...

analyseren

  • De leerlingen gingen in discussie over wat kunst voor hen precies inhoudt, wat kunst tot kunst maakt, of vakmanschap kunst is, waarom het ene kunstwerk zoveel geld waard is en het andere helemaal niets ...

Dragers

lichaam

  • Dans en expressie: tijdens de workshop ‘improvisatie’ van de Hamse academie verzonnen de leerlingen hun eigen choreografie en kropen ze in de huid van verzonnen personages.
  • Bewegen: tijdens de actionpainting stond de beweging van het schilderen centraal.

voorwerpen

  • Om de boombrug te bouwen hebben de leerlingen papieren verkiezingsfolders, hout, bamboe en touw gebruikt.
  • Verf, papier en penselen: materiaal dat nodig was om de tegels te beschilderen en voor de actionpainting.
  • Contrabas, cello, viool, saxofoon, trompet, fluit, drum, piano tijdens de muziekexploratie ...

taal

  • De leerlingen hebben een raplied geschreven en zelf uitgevoerd.
  • De leerlingen hebben een statement geschreven, en hieromtrent een filmpje gemaakt, tegen de papierverspilling tijdens de verkiezingen.

Grafische tekens

  • Schilderij: de leerlingen kwamen in aanraking met verschillende kunstwerken en maakten zelf ook schilderijen en kunstinstallaties.
  • Fotografie en fotobewerking: De leerlingen gingen aan de slag met Photoshop in het beeldatelier van de Hamse academie.