Net als in de film!

Elk jaar last de Basisschool Sint-Willibrordus in Maasmechelen een jaarthema in waarrond ze een resem muzische activiteiten organiseert. Dit doet ze steeds met behulp van externe cultuurpartners. Deze keer werkte de school rond film. De directie deed onder meer beroep op de creatieve expertise van de cultuurorganisatie Villa Basta, de dansschool Wannadance!? en het uitgeverscentrum Willewete. Tijdens een tal van workshops zijn de leerlingen creatief te werk gezet met pen en papier, videocamera, iPad en - uiteraard – zichzelf! 

Filmen en monteren

Het was een druk (film)jaar voor Sint-Willibrordus. De school organiseerde tal van activiteiten rond film en verhaal. Zo nodigde ze kunstenaars van Villa Basta uit die samen met de kinderen films samenstelden. ‘De leerlingen konden zelf kiezen welk soort filmpje ze maakten. Sommigen kozen voor reclame, terwijl anderen het slapstickgenre prefereerden’, vertelt Katrien Wevers, leerkracht aan het derde leerjaar. ‘Villa Basta hielp de leerlingen om zelf te acteren, filmen, monteren en om later effecten toe te voegen. Ze vonden het geweldig!’

Voor een andere activiteit bezocht de school het creatief centrum Willewete op de Abdijsite Herkenrode, verbonden aan de jeugduitgeverij Clavis. Bij Willewete stelden de leerlingen zelf een verhaal samen dat ze nadien verfilmden met een iPad. Hierin werden ze bijgestaan door de studenten van de Hogeschool PXL.

‘Nog een andere activiteit was het bioscoopbezoek. Met de kinderen van het eerste, tweede en derde leerjaar zijn we naar Peter Pan geweest. Nadien mochten we een kijkje nemen achter de schermen’, verhaalt Angelique Schoffelen, leerkracht van het eerste leerjaar. ‘Dat is volledig gedigitaliseerd tegenwoordig’, lacht ze. ‘Vóór het bioscoopbezoek dachten we dat het nog met een filmrol was!’

Het belangrijkste opzet van het project was om de fantasie en creativiteit van de leerlingen te stimuleren.

De link met boeken

De school vond het eveneens belangrijk om de link met boeken te maken. Het komt namelijk vaak voor dat het scenario van een film gebaseerd is op het verhaal van een boek. En als je die link goed in de verf zet, zullen de leerlingen misschien vaker romans willen lezen. De school betrok hierbij de bibliotheek van Maasmechelen; deze zocht een aantal kindvriendelijke boeken uit die verfilmd zijn geweest.

Daarbij bracht de basisschool ook een bezoekje aan het Internationaal Vertelfestival in het kasteel van Alden Biesen. ‘Tijdens het vertelfestival voerden kinderboekenschrijvers hun werk op met een soort van toneeltje’, vertelt Angelique.

Techniek en fantasie

Zowel de leerlingen als de leerkrachten hebben heel wat bijgeleerd tijdens de workshops en activiteiten. ‘De externe partners hebben ons technische en digitale vaardigheden aangeleerd’, zeggen de leerkrachten. ‘Onze band met de leerlingen is ook sterker geworden. We hebben hen op een andere manier leren kennen.’

Maar het belangrijkste opzet van het project was om de fantasie en creativiteit van de leerlingen te stimuleren. Ook hierin is het project meer dan geslaagd, vinden de leerkrachten, vooral wanneer de kinderen met eigen verhaaltjes op de proppen kwamen zoals bij de workshop van Willewete.

Dansen op The wizard of Oz

De lokale muziekacademie was eveneens betrokken bij het project. De academie bood de kinderen een workshop ‘drama’ aan. Dat was nuttig voor het schoolfeest op het einde van het jaar, waar het jaarthema voor de allerlaatste keer beklonken werd. Voor het schoolfeest hadden de leerlingen – onder begeleiding van hun leerkrachten – een dans- en acteerspektakel voorbereid.

Het overkoepelende verhaal van deze performance was dat van de legendarische film The Wizard of Oz, maar tal van andere films kwamen eveneens aan bod. Het grootste gedeelte van het schooloptreden bestond uit dansjes die Chantal Bols van dansschool Wannadance!? de leerlingen had aangeleerd. 

Doorheen het jaar had de basisschool audities georganiseerd om de rol van Doortje, het hoofdpersonage in The Wizard of Oz, in te vullen. Door de dramaworkshop van de kunstacademie waren de kinderen hier goed op voorbereid. Uiteindelijk besliste een jury van oud-leerkrachten wie Doortje mocht vertolken. 

Tips van juf Katrien en juf Angelique

  • Rond film werken slaat heel goed aan bij de leerlingen! Onze kinderen vonden het heel leuk om zelf te filmen en monteren. Over het algemeen waren digitale technieken heel populair bij de leerlingen.
  • Elke maand kwamen we samen met de hele school om het jaarthema aan bod te laten komen. Dat bracht een hele goede sfeer. Zo’n maandopening vind ik een echte aanrader voor andere scholen.
  • We zijn heel tevreden over onze externe cultuurpartners. We kregen telkens een aanbod waar we ons goed bij voelden. Verder moesten we amper iets voorbereiden. Enkel het vervoer regelden we zelf.