Netwerkdag Kunstkuur: Delen verbindt
Leerkrachten en directies van Kunstkuren over heel Vlaanderen inspiratie bieden en ervaringen laten uitwisselen. Dat was het doel van de allereerste editie van Netwerkdag Kunstkuur. Dat netwerk kreeg een fris, nieuw jasje. Centrale onderwerpen waren het duurzaam delen van expertise en de toeleiding van leerlingen naar de academie. Een succesverhaal!
Gastvrouwen Hannah De Neve en An Favoreel, projectmedewerkers van Kunstkuur, zetten de toon bij de verwelkoming met een korte historiek van het ‘Kunstkuur delend netwerk’ en de vernieuwde ambities. Met een combinatie van lezingen, uitwisseling, informeel netwerken en een workshop, bood de eerste Netwerkdag Kunstkuur geestelijk lekkers voor elke aanwezige. Een overzicht:
Lezing 1 door Lode Demey en Turid Sintobin
“Hoe bouw je een lokaal netwerk uit?”
Lode Demey is beleidsmedewerker cultuureducatie bij de gemeente Koksijde. Hij lichtte zijn ervaring met Kunstkuur toe vanuit zijn functie als beleidsmedewerker en brugfiguur. Zijn focus ligt op kunst- en cultuureducatie voor kinderen en jongeren in schoolverband en vrije tijd.
“Praten is het sleutelwoord voor het uitbouwen van een netwerk”, stelde hij. Hij omschreef zichzelf dan ook als een ‘babbelaar’. “Mensen ontmoeten om te vertellen en te luisteren, legt de basis voor een netwerk.”
Lode benadrukte ook het belang van een doordachte uitbouw van een netwerk. “Breng de buurt in kaart, zowel een culturele kaart als een logistieke”, pleitte hij. “Denk op basis daarvan na over het doel dat je wil bereiken. Durf te dromen. Onderbouw je doelen theoretisch. Maak ze concreet en realistisch. Denk na op lange, maar ook korte termijn.”
“Hoe zorg je ervoor dat jongeren de weg naar de academie vinden?”
Turid Sintobin is medewerker bij het kenniscentrum Demos vzw. Zij bekijken vanuit een ander perspectief de stelling ‘Iedereen heeft recht op vrije tijd’. Hoe doen ze dat? Demos is een kenniscentrum en volgt praktijk- en beleidsontwikkelingen op in cultuur, jeugdwerk en sport.
Turid leverde inspiratie om participatief aan de slag te gaan als school én als academie, om zo de drempels te verlagen voor leerlingen om de weg te vinden naar de academie. “We zien veel status quo”, vertelde Turid. “Veel organisaties vertrekken vanuit hun bestaande aanbod. Dat aanbod kan voor andere mensen een andere waarde en betekenis hebben. Dus: verplaats je eens in de ander: welke kenmerken van je organisatie kunnen voor anderen een drempel vormen? Draai de gangbare redenering om: vraag wat jij kan betekenen voor wie je nog niet bereikt. Luister actief naar hen. Want je krijgt de participatie, waar je ruimte voor maakt.”
Met de techniek van de ‘vijf B's', bood Turid een handige kapstok om mee te werken. ”Om drempels te verlagen zijn er 5 belangrijke ‘B’s’: betaalbaarheid, bereikbaarheid, begrijpbaarheid, beschikbaarheid en bruikbaarheid. Die zijn algemeen bekend." Maar hoe begin je nu aan participatief werken? Afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep kan je benadering hiervoor verschillen. Demos beschrijft hiervoor 7 strategieën die je kan gebruiken. ‘Ontkieming’ is er één van. In de context van Kunstkuur kan dit toegepast worden door een academieleerkracht eens te laten tekenen op de speelplaats van de partnerschool. De strategie ‘vindplaatsgericht werken’ komt dan weer automatisch aan bod in Kunstkuur doordat de academieleerkracht mee lesgeeft in de klas. Leerlingen uitnodigen voor een evenement en hen zo het academiegebouw leren kennen, hoort dan weer bij ‘toeleiding’.
7 strategieën
Lezing 2: - Sandra Carota en Kato Vanpoperinghe
Werken aan een delend netwerk met een Kunstkuurcafé
Kato Vanpoperinghe is leerkracht Kunstkuur en pedagogisch coördinator van de Academie voor Beeldende Kunsten van Gent. Sandra Carota is beleidsondersteuner van de academie de Kunstbrug en samen met Nel Mertens, directeur en zorgcoördinator van de Stedelijke Basisschool de Sterre-spits, organiseerden ze in oktober een Kunstkuurcafé.
Het Kunstkuurcafé was een plek voor ontmoeting en uitwisseling, met inspiratie uit de Kunstkuur-praktijk. Wat dat juist inhoudt, werd door beide gedreven sprekers enthousiast toegelicht. Sandra vertelt over het programma en de genodigden. Kato kadert het Kunstkuurcafé binnen de algemene werking van de beide academies. “Ga in gesprek met de lokale cultuur-en jeugdspelers in de omgeving van de academie”, benadrukt Kato. “Breng de betrokken Kunstkuur leerkrachten samen. Dat is zeer waardevol."
“Wanneer gaat het volgende Kunstkuurcafé door?”, vraagt een enthousiaste leerkracht in het publiek. De sfeer is gezet, een mooie afsluiter van de voormiddag.
Meer info? Kunstkuurcafé in Gent
Lunch: uitwisseling kruidt de maaltijden
En dan was het netwerktijd en lunch. De gekleurde handjes op de badges verklappen wie er uit het basis-, secundair, hoger of deeltijds kunstonderwijs komt. Nieuwe contacten worden gelegd, maar ook een blij weerzien van oude bekenden. Ervaringen, tips, vragen en adressen worden uitgewisseld.
Wie zijn/haar Kunstkuurverhaal wou delen met de camera kon terecht in de babbelbox. Enkele richtvragen helpen de babbelaars op weg. Ondertussen interviewt Kasper Froeyman, medewerker bij CANON Cultuurcel én reporter van de dag, de deelnemers voor een nieuwe aflevering van de podcast 'Cultureel bewustzijn'. Benieuwd naar het resultaat? Hou dan onze nieuwsbrief in de gaten.
Workshop: - Peter Van de Moortel
‘Veranderingsprocessen in het onderwijs. Expertise verankeringen in je school/academie.’
Peter Van de Moortel is transformatiecoach bij EduNext . Peter is gewezen leraar en directeur in het basisonderwijs, werkte als workshopbegeleider bij Eeckhout Academy en is co-auteur van het boek 'De ultieme gids voor transformatie van je school'.
Hoe zorgen we ervoor dat wat we leerden, niet verloren gaat? De centrale vraag voor de workshop. Aan de hand van een korte theoretische toelichting maakt Peter de deelnemers wegwijs in de verschillende facetten, fases en werkvelden van een veranderingsproces.
Met die theoretische basis gaan de deelnemers aan de slag. In groepjes van vier start een interactieve brainstormsessie waarbij ze met de werkvorm ‘worldcafé’ het vierledig transformatierad onderzoeken. Na een kwartier brainstormtijd schuiven de groepen door en buigen de deelnemers zich over een andere laag in het rad. Zo onderzoeken ze de verschillende lagen: van de leerling tot de team-vaardigheden, de schoolcultuur en het transformatieproces.
Na de workshop was er nog mogelijkheid om te blijven hangen, om na te kaarten en tips of ideetjes uit te wisselen.
Delend netwerk Kunstkuur
- Lees nog meer over de ervaringen en bevindingen van andere Kunstkuren.
- Kom naar het netwerk van Kunstkuur.
- Neem een kijkje tussen de leermiddelen in de map Kunstkuur op KlasCement.
Een Kunstkuur aanvragen
- Laat je inspireren door onze praktijkvoorbeelden.
- Zoek een academie of partnerschool bij jou in de buurt met onze scholenzoeker.
- Volg een info- en/of vormingssessie over Kunstkuur.
- Dien een aanvraag in tussen 1 december en 15 februari en start in september aan je eigen Kunstkuur.