Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. OKAN in de Stadsschouwburg

OKAN in de Stadsschouwburg

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.

De Cultuurcel en Diversiteitsdienst van Stad Brugge kwamen op de proppen met een projectvoorstel en betrokken de twee Brugse OKAN-scholen: GO! technisch atheneum Brugge en Technisch Instituut Heilige Familie. In totaal namen een honderdtal leerlingen deel van twaalf tot achttien jaar.

6 disciplines om uit te kiezen

‘De leerlingen krijgen 28 uur Nederlands per week, waarvan 4 uur integratie. Die integratie-uren besteedden we aan het project’, zegt Tony, OKAN-coördinator van het GO! technisch atheneum Brugge. ‘We werkten daarvoor samen met de Batterie, ze hebben een grote expertise in artistieke projecten.’

Tijdens de introductiesessies maakten de leerlingen kennis met alle mogelijke disciplines: dans, muziek, decor, theater, kostumering en visuals. Ze maakten hun keuze en gingen er in groepjes mee verder. Later kwam alles weer samen in één grote voorstelling.

Groeiende groep

‘Wij moesten zorgen dat ons lessenpakket nog kon doorgaan en het proces mee begeleiden’, zegt Tony. ‘Ondertussen zorgde Anne van de Batterie dat er opdrachten waren voor alle leerlingen. Een uitdaging, want bij ons komen er op elk moment van het jaar nieuwe jongeren bij. We zijn begonnen met 85 en uitgekomen met een groep van meer dan 100. Zij ging daar creatief mee om.’

Elk team zette zijn schouders onder een ander deel van het project. ‘Er was een groepje dat voor de kostuums zou zorgen. Sommige jongens hadden in Afghanistan in een naaiatelier gewerkt en konden die kennis handig aanwenden. Er was ook een groep bezig met decorbouw en elektriciteit. Sommigen waren zich voor hun studiekeuze in die richting aan het oriënteren.’

Samenwerken met andere klassen

‘Voor de lichtbakken werkten de OKAN-leerlingen samen met de afdeling Hout van het GO! technisch atheneum Brugge. Ook voor de kostumering, haartooi en schmink en de promotie trokken we naar andere klassen. Zo kwam er een intermenselijke, interculturele kant aan ons project.’

‘Ik denk dat geen enkele leerling een half jaar geleden besefte dat hij of zij vandaag voor een publiek op een podium zou staan. Ze hebben geleerd dat ze mogen geloven in zichzelf.’

Universeel thema

Anne van de Batterie licht het proces verder toe: ‘We wilden geen voorgekauwde dingen presenteren, maar werken vanuit de jongeren zelf. We verdeelden hen in groepen en begonnen een viertal weken ideeën te bedenken. Tegen dan begon het thema van het stuk vast te liggen: het ging over het universele, over voetbal. Iets dat heel herkenbaar en tastbaar is.’

‘Elk groepje werkte op zijn eigen manier rond die thematiek. Na verloop van tijd begonnen we meer en meer samen te werken. Met de begeleiders zaten we elke week samen om de neuzen in dezelfde richting te krijgen.’

De interesse voor cultuur is gewekt

‘De grote uitdaging was de grote hoeveelheid jongeren. Daardoor konden we niet altijd even hard in de diepte werken als we zouden willen. Maar door de opsplitsing in zes disciplines ging dat toch een beetje. De jongeren die er pas later bijkwamen, konden niet meer kiezen vanuit de introductiesessies. Het was ook niet meer mogelijk om hen in te passen bij bijvoorbeeld drama. Wel konden we hen inschakelen voor concrete hulp: bij de lichtbakken, om te filmen …’

‘Op de laatste repetitie merkte ik dat de jongeren de voorstelling zelf konden dragen. Dat is een goed teken. Sommige leerlingen kwamen zeggen dat ze na school nog cursussen willen volgen, bijvoorbeeld van fotografie. Hun interesse is dus zeker gewekt.’

Tips van de leerkrachten

  • Als je in jezelf gelooft, is niks onmogelijk. Steek de koppen bij elkaar, wees creatief en geloof in de kracht van de jongeren.
  • Geef voldoende ruimte aan het proces met de leerlingen. Begin niet meteen aan een product. Zorg dat er eerst genoeg connectie is met wat ze aan het doen zijn, dat ze het zich kunnen eigen maken.
  • Geef de leerlingen vertrouwen in zichzelf en zorg dat ze hun eigen keuzes kunnen maken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Judith Anaf
School GO! technisch atheneum Brugge
Technisch Instituut Heilige Familie
Organisaties Het Entrepot
Cultuurcentrum Brugge
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Nederlands
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Tony Demeyer, coördinator OKAN

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs