Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. OKAN-leerlingen werken aan spreekvaardigheid met ritueel theater rond herinneringen

OKAN-leerlingen werken aan spreekvaardigheid met ritueel theater rond herinneringen

Onder begeleiding van Gina Beuk van jeugdtheater Larf! gingen 10 OKAN-leerlingen van de secundaire school Richtpunt in Gent op zoektocht naar talige en niet-talige vormen van expressie rond het thema rituelen. Met hun stem en lichaam als instrument gaven de leerlingen op een creatieve manier vorm aan hun ervaringen, herinneringen en dromen.

Regels voor toneelstuk
Leerling maakt masker voor toneelvoorstelling
Leerling bekleedt masker met gekleurd papier
Leerling werkt aandachtig aan masker
Leerling leest voor op podium
Leerling probeert zelfgemaakt masker uit
Leerling beschildert masker
3 leerlingen samen op het podium
Leerlingen repeteren op podium
Gina en leerlingen brainstormen zittend over theaterstuk

Spreekdurf

Met dit theaterproject wilden de leerkrachten van Richtpunt Campus Gent Abdisstraat persoonlijke talentenontwikkeling koppelen aan taalvaardigheid. ‘Door gesproken taal toe te passen in verschillende situaties zetten de deelnemers stappen in hun taalontwikkeling en wordt hun spreekdurf gestimuleerd’, legt leerkracht Femke Decraemer uit. Ook de keuze voor rituelen als onderwerp was niet toevallig: zo kon er namelijk mooi een link gelegd worden met de belevingswereld van de leerlingen.

Elke van de zeven sessies met Larf! benaderde het thema van rituelen op een andere manier. Telkens vormden de eigen ervaringen van de leerlingen het vertrekpunt. In één sessie maakten de leerlingen zelf een haka-ritueel rond mooie herinneringen. In een andere sessie gingen ze aan de slag met hun ochtendrituelen.

Leerling maakt masker voor theatervoorstelling

Rituelen in beeld

De vraag ‘hoe vier jij je verjaardag?’ en ‘welke feestdag zou jij willen verzinnen?’ bracht de leerlingen ertoe verschillen vast te stellen tussen hoe dingen hier gebeuren en in hun land van afkomst. Zo was er een leerling die een ‘dag dat alles omdraait’ bedacht: een dag waarop de meisjes zich kunnen gedragen als jongens en omgekeerd.

In samenwerking met de leerkracht crea gingen de leerlingen ook aan de slag met beeldende kunstvormen. Zo maakten ze hun eigen maskers die ze vervolgens, samen met voorwerpen uit de omgeving, op rituele wijze in de ruimte legden. In cirkels geknipte en aan elkaar geknoopte strengen T-shirt werden gebruikt om begrippen als verbinding vorm te geven.

‘Door gesproken taal toe te passen in verschillende situaties zetten de deelnemers stappen in hun taalontwikkeling en wordt hun spreekdurf gestimuleerd.’

Leerkracht Femke Decraemer

Los schudden

Gina ondervond dat de fysieke theateroefeningen en spelvormen met beweging en geluid hielpen om de leerlingen ‘los te schudden’. Het speelse bracht de leerlingen aan het lachen en zorgde ervoor dat ze zich op hun gemak voelden om zich aan elkaar te tonen.

Femke, één van de drie begeleidende leerkrachten Nederlands, stelde vast hoe de ‘niet-talige’ oefeningen expressie en creativiteit losmaakten. Ze denkt hierbij aan de basketbalmatch met een onzichtbare bal: ‘Ik had dit niet verwacht, ze gingen hier echt helemaal in op, liepen van de ene kant van de zaal naar de andere en vielen op de grond alsof ze de bal echt incasseerden. De imaginaire bal was nu eens klein, dan weer groot en ook dit was zichtbaar in hun spel. Echt mooi om te zien.’

Leerlingen en Gina brainstormen al zittend

Taal

De leerlingen vonden het project een bevrijdende manier om met taal om te gaan. En ook voor de leerkrachten Nederlands was het een inspiratie. Zo was er een oefening waarbij kaartjes op de grond lagen met woorden als ‘ridder,’ ‘agent…' Deze woorden werden uitgebeeld aan de hand van één beweging of geluid. Eén groep beeldde een woord uit, de andere groep moest raden welk woord het was. ‘Het was leuk om hen op een actieve manier woordenschat te zien verwerven. Door de beweging en de humor komt de betekenis van de woorden beter binnen.’

Alle scripts werden geschreven door de leerlingen zelf. Ze vertrokken steeds vanuit hun eigen ervaringen, herinneringen en dromen. Stap voor stap brachten ze deze samen tot één verhaal. Gina gaf hierbij heldere richtlijnen en kaders die de leerlingen hielpen vorm te geven aan hun fantasie.

Tips van leerkracht Femke

  • Zorg voor voldoende afwisseling. Wissel de theaterinitiatie af met andere activiteiten zoals het maken van maskers of andere rekwisieten.
  • Maak de sessies niet te lang. Theatersessies zijn erg intens, met twee uur per sessie heb je zeker voldoende tijd .
  • Werk stapsgewijs. Geef kaders en richtlijnen mee voor het schrijven van de scripts en deel de opdrachten op in duidelijke stappen.

Verbinding

Voor Gina was het grootste succes te zien hoe de leerlingen vol plezier en aandacht naar elkaar keken. ‘Wanneer één van hen iets bracht waren de anderen stil, ze keken en luisterden vol aandacht, leefden mee, lachten en klapten voor elkaar. Die betrokkenheid was echt mooi.’

Ook in de klas bracht het project de leerlingen dichter bij elkaar, letterlijk en figuurlijk: ‘Voor corona deed ik soms wel eens een rollenspel en dan konden de leerlingen rondlopen in de klas,' zegt Femke. 'Met corona mocht dat niet meer en moesten we ver van elkaar blijven. Die afstand was blijven hangen. Dankzij het dynamoPROJECT voelen we ons weer meer op ons gemak om vrij in de klas te bewegen.’

'Wanneer we het verschil zie tussen hoe de leerlingen hier de eerste keer binnenkwamen en hoe ze er nu staan dan zijn we heel trots', zeggen Femke en Gina.  'Ze bewegen vrijer, spreken met luide stem in groep en staan nu comfortabel op het podium. Ze zijn creatief met de verhalen die ze vertellen en gaan op in elkaars verhalen.'

Leerlingen poseren trots op podium

Wil jij ook samenwerken met een theatermaker in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Het ‘doorgeven van de woesj’: één leerling doet een beweging, de anderen bootsen deze beweging één voor één na. Is de cirkel rond, dan initieert de volgende een nieuwe beweging.
  • Hoe bewegen verschillende personages? Hoe klinkt hun stem? Wat doen ze?

verbeelden

  • De leerlingen verzinnen een eigen haka.
  • De leerlingen brengen eigen herinneringen samen tot één verhaal. Ze voegen hierbij elementen toe als: er moet één geheim in zitten, één ding dat niet kan, één ruzie, een dansritueel...

conceptualiseren

  • De leerlingen denken na over de concepten ‘ridder’, ‘agent’ en ‘acteur’ en hoe ze deze kunnen omzetten in beweging of geluid.
  • De leerlingen maken kennis met het concept ‘haka’.

analyseren

  • De leerlingen ontdekken dat kunst ook kan bestaan uit alledaagse voorwerpen als stukken fiets, computers, tandwielen … Ze laten zich inspireren door het werk van kunstenaar Jean Tinguely.
  • De leerlingen vergelijken verschillende vormen van rituelen en gewoontes. Ze denken hierbij na over verschillen tussen wat meisjes en jongens kunnen doen in verschillende landen.

Dragers

lichaam

  • Stem, gebaren, beweging en dans worden allen ingezet als expressiemiddel.

voorwerpen

  • De leerlingen ontwerpen en maken zelf maskers.

taal

  • Het schrijven van eigen scripts, uitbeelden van woordenschat.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Marianne Keppens
School Richtpunt campus Gent Abdisstraat
Organisaties LARF!
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • interculturaliteit
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Femke Decraemer

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs