Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Onder begeleiding van kunstenaar Jan Latinne creëren de leerlingen hun eigen kunstwerk

Onder begeleiding van kunstenaar Jan Latinne creëren de leerlingen hun eigen kunstwerk

Basisschool De Driehoek in Bocholt heeft heel wat schildertalent in huis. De leerlingen gingen er aan de slag te gaan met internationaal bekend kunstenaar Jan Latinne. Het resultaat is een kleurrijk schilderij op doek dat de ingang van het nieuwe schoolgebouw siert. ‘We haalden een kunstenaar naar onze school en zo ook de ouders en de hele gemeente’, glundert muzocoach Ria.

De Driehoek hecht veel belang aan het muzische en realiseerde al enkele kunstprojecten. ‘We willen onze leerlingen graag prikkelen met kunst’, zegt Ria. ‘Bocholt ligt echter nogal afgelegen, waardoor het moeilijk is om met de leerlingen naar een museum te gaan. Daarom hebben we bij dit project de kunstenaar naar school gehaald.’ Jan Latinne woonde vroeger in Bocholt en gaf er ook enkele jaren les in een middelbare school. ‘Hij is de meest bekende kunstenaar in de regio’, vertelt Ria. ‘Ik heb hem gevraagd of hij een samenwerking met onze school zag zitten en hij was meteen enthousiast.’

Tentoonstelling in de bib

Eerst maakten de kinderen op een leuke manier kennis met de kunstenaar en zijn werk. ‘In de bibliotheek van Bocholt organiseerden we een tentoonstelling met kunstwerken van Jan Latinne’, legt Ria uit. ‘Daar bestudeerden alle leerlingen de schilderijen aan de hand van een werkbundel, aangepast aan elke graad.’ Er waren vragen zoals 'Ken je de kunstenaar?' en 'Wat vind jij het mooiste werk?', maar ook opdrachten om bepaalde details uit de schilderijen te tekenen. De kleuters konden zich uitleven met een wit blad, kleurpotloden en wasco ’s.

'Jan toonde de leerlingen hoe hij tekent op een doek en leerde hen bepaalde schildertechnieken aan'

Ria Geusens - muzocoach 

Leerlingschilders

‘Jan heeft een kleurrijke en eenvoudige stijl met kinderlijke figuren en dat spreekt de leerlingen heel erg aan.’ In de klas tekenden de leerlingen figuren in de stijl van Jan. Al die ontwerpen verwerkte Jan in één groot schilderij op verschillende driehoekige panelen.

Elk leerjaar kreeg een eigen paneel en kleurde de tekeningen in onder het toeziend oog van de kunstenaar zelf. Jan toonde de leerlingen hoe hij tekent op een doek en leerde hen bepaalde schildertechnieken aan. ‘Zo bracht hij verf rechtstreeks op het doek aan, zodat de kleuren niet echt mengden, maar eerder in elkaar overvloeiden’, vertelt Ria. 'De leerlingen mochten natuurlijk ook nog extra figuren toevoegen. Zo heeft elke leerling zijn inbreng gehad. Voor het middelste paneel trokken we een aantal namen in elke klas, deze leerlingen schilderden gedurende een aantal dagen samen met Jan. ‘De kunstenaar leidde alles in goede banen, maar uiteindelijk zijn het de leerlingen die het doek hebben omgetoverd tot een kunstwerk.’ 

Plechtige opening

Op het einde van de rit kreeg het kunstwerk een prominente plek boven de ingang van de school. ‘Jan opende plechtig het nieuwe gebouw en onthulde het schilderij. In zijn toespraak benadrukte hij hoe fijn het was om zoveel jong geweld te zien opgaan in kunst, ook al was dat vaak erg vermoeiend voor hem.’ En de kinderen? Zij vonden het gewoon geweldig dat ze met een echte kunstenaar hadden samengewerkt en dat vergeten ze nooit meer. 

Tips van juf Ria

  • Ga een samenwerking aan met een kunstenaar uit de eigen regio. Het is een meerwaarde voor de school en tegelijk een mogelijkheid voor de kunstenaar om meer naambekendheid te krijgen.
  • Richt een werkgroep op om het project uit te werken en te organiseren en zie goed voor ogen wat je wil bereiken.
  • Geef de leerlingen voldoende achtergrondinformatie over het leven en de stijl van de kunstenaar alvorens zelf aan de slag te gaan. Beschouwen is een opstap naar zelf creëren.
  • Zorg voor interactie tussen de kunstenaar en de leerlingen. Heel wat ideeën kunnen uit de kinderen zelf komen.
  • Nodig de ouders en tegelijk de hele buurt uit om het kunstige resultaat te bewonderen.

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met kunstenaars of organisaties en bespreek wat jij wil bijleren om je lessen creatiever te maken.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School VBS De Driehoek
Organisaties Bibliotheek 'de Priool'
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Ria Geusens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs