Onder begeleiding van kunstenaar Jan Latinne creëren de leerlingen hun eigen kunstwerk

Basisschool De Driehoek in Bocholt heeft heel wat schildertalent in huis. De leerlingen gingen er aan de slag te gaan met internationaal bekend kunstenaar Jan Latinne. Het resultaat is een kleurrijk schilderij op doek dat de ingang van het nieuwe schoolgebouw siert. ‘We haalden een kunstenaar naar onze school en zo ook de ouders en de hele gemeente’, glundert muzocoach Ria.

De Driehoek hecht veel belang aan het muzische en realiseerde al enkele kunstprojecten. ‘We willen onze leerlingen graag prikkelen met kunst’, zegt Ria. ‘Bocholt ligt echter nogal afgelegen, waardoor het moeilijk is om met de leerlingen naar een museum te gaan. Daarom hebben we bij dit project de kunstenaar naar school gehaald.’ Jan Latinne woonde vroeger in Bocholt en gaf er ook enkele jaren les in een middelbare school. ‘Hij is de meest bekende kunstenaar in de regio’, vertelt Ria. ‘Ik heb hem gevraagd of hij een samenwerking met onze school zag zitten en hij was meteen enthousiast.’

Tentoonstelling in de bib

Eerst maakten de kinderen op een leuke manier kennis met de kunstenaar en zijn werk. ‘In de bibliotheek van Bocholt organiseerden we een tentoonstelling met kunstwerken van Jan Latinne’, legt Ria uit. ‘Daar bestudeerden alle leerlingen de schilderijen aan de hand van een werkbundel, aangepast aan elke graad.’ Er waren vragen zoals 'Ken je de kunstenaar?' en 'Wat vind jij het mooiste werk?', maar ook opdrachten om bepaalde details uit de schilderijen te tekenen. De kleuters konden zich uitleven met een wit blad, kleurpotloden en wasco ’s.

'Jan toonde de leerlingen hoe hij tekent op een doek en leerde hen bepaalde schildertechnieken aan'

Ria Geusens - muzocoach 

Leerlingschilders

‘Jan heeft een kleurrijke en eenvoudige stijl met kinderlijke figuren en dat spreekt de leerlingen heel erg aan.’ In de klas tekenden de leerlingen figuren in de stijl van Jan. Al die ontwerpen verwerkte Jan in één groot schilderij op verschillende driehoekige panelen.

Elk leerjaar kreeg een eigen paneel en kleurde de tekeningen in onder het toeziend oog van de kunstenaar zelf. Jan toonde de leerlingen hoe hij tekent op een doek en leerde hen bepaalde schildertechnieken aan. ‘Zo bracht hij verf rechtstreeks op het doek aan, zodat de kleuren niet echt mengden, maar eerder in elkaar overvloeiden’, vertelt Ria. 'De leerlingen mochten natuurlijk ook nog extra figuren toevoegen. Zo heeft elke leerling zijn inbreng gehad. Voor het middelste paneel trokken we een aantal namen in elke klas, deze leerlingen schilderden gedurende een aantal dagen samen met Jan. ‘De kunstenaar leidde alles in goede banen, maar uiteindelijk zijn het de leerlingen die het doek hebben omgetoverd tot een kunstwerk.’ 

Plechtige opening

Op het einde van de rit kreeg het kunstwerk een prominente plek boven de ingang van de school. ‘Jan opende plechtig het nieuwe gebouw en onthulde het schilderij. In zijn toespraak benadrukte hij hoe fijn het was om zoveel jong geweld te zien opgaan in kunst, ook al was dat vaak erg vermoeiend voor hem.’ En de kinderen? Zij vonden het gewoon geweldig dat ze met een echte kunstenaar hadden samengewerkt en dat vergeten ze nooit meer. 

Tips van juf Ria

  • Ga een samenwerking aan met een kunstenaar uit de eigen regio. Het is een meerwaarde voor de school en tegelijk een mogelijkheid voor de kunstenaar om meer naambekendheid te krijgen.
  • Richt een werkgroep op om het project uit te werken en te organiseren en zie goed voor ogen wat je wil bereiken.
  • Geef de leerlingen voldoende achtergrondinformatie over het leven en de stijl van de kunstenaar alvorens zelf aan de slag te gaan. Beschouwen is een opstap naar zelf creëren.
  • Zorg voor interactie tussen de kunstenaar en de leerlingen. Heel wat ideeën kunnen uit de kinderen zelf komen.
  • Nodig de ouders en tegelijk de hele buurt uit om het kunstige resultaat te bewonderen.

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

Auteur Katrien Severijns
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Ria Geusens