Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. ONKRUID

ONKRUID

Reuzenbrandnetels ‘overwoekerden’ enige tijd de De Roma in Borgerhout en het Gents kunstencentrum CAMPO. De anderstalige nieuwkomers van de technische schakelklas van het Stedelijk Lyceum Offerande maakten op een verrassende manier kennis met kunst en metaaltechniek. Samen maakten ze een reuze onkruid-kunstwerk.

onkruidatelier.jpg
onkruidbabbel.jpg
onkruidgroepsfoto.jpg
onkruidhangar.jpg
onkruidstikken.jpg

De leerlingen van de technische schakelklas, een brugjaar tussen de OKAN-klas en het TSO en BSO, zijn een zeer heterogene groep van nationaliteiten en achtergrond. Sommigen hebben een oorlogsverleden, anderen hebben nog geen definitieve papieren …

Door projectmatig te werken aan kunst in een veilige omgeving wilde lerares Eefke Saris deze jongeren ook andere vaardigheden aanleren dan alleen het Nederlands. ‘Doordat ze werken in een voor hun onbekende omgeving, namelijk een alternatief jeugdhuis, leren ze een nieuwe kant van onze samenleving kennen. En dat is niet alles. Terwijl de jongeren lassen, stikken, verven en assembleren ondervinden ze het heilzaam effect van creativiteit en sociale communicatie.’

Een ander klimaat

Vormgeefster Valentine Kempynck speelde al langer met het idee iets rond onkruid te maken. ‘Ik praatte hierover met een lerares beeldende kunst van de school en zij bracht me in contact met Eefke. Op dat moment was ik als kunstenares al werkzaam in het atelier van Scheld’apen (nu Het Bos), dus was ook de keuze voor een locatie al duidelijk.’ De ligging van de hangar, een soort ondergrondse afdeling van de stad, werkte inspirerend voor het thema. ‘Het zet je vanzelf aan het denken en voor je het weet word je deel van de omgeving.’

‘Het is belangrijk om buiten de school te werken, in een ander klimaat. ‘, treedt Eefke bij. ‘De afspraken worden anders, je krijgt mogelijkheden om andere regels te hanteren. Zeker voor onze doelgroep biedt dat een unieke gelegenheid om hen in een ontspannen sfeer zelfdiscipline aan te leren. Doordat de jongeren voelen dat we hen stimuleren tot zelfstandigheid en zelfredzaamheid kunnen ze nadien op school bijvoorbeeld op een meer volwassen manier het schoolreglement hanteren.’

Één artistiek geheel

‘Eerst hebben we gebrainstormd met de leerlingen over het thema. Wat is onkruid? Waarom maken we het? Hoe gaan we aan de slag in een ploegsysteem? … Daarna hebben we met behulp van een sjabloon tientallen grote brandnetelbladen gemaakt. De bladeren verfden we groen, we werkten ze af met een stikmachine en maakten nerven met de tip van een strijkijzer. Vervolgens lasten we metalen reuzenstengels met lasapparatuur. Dat alles hebben we geassembleerd tot één artistiek geheel: een reusachtige brandnetelplant. Geweldig dat we achteraf hebben mogen exposeren in De Roma in Borgerhout en het kunstencentrum CAMPO in Gent.’

Anders kijken

Zowel Eefke als Valentine benadrukken hun artistiek engagement. ‘Door samen een onkruid-kunstwerk te maken leer je elkaar anders kennen. Je schildert of last de hele dag samen, je doet dingen die je anders nooit zou doen. Werken met een stikmachine is zeker niet evident voor onze jongens! Je leert anders kijken. Je leert een mening vormen en uiten. Het was zelfs zo leuk dat de jongeren op het einde van het schooljaar op eigen houtje een feestje hebben georganiseerd met zelfgemaakte gerechten. Op deze manier ontmoetten we ook veel ouders.’ Kortom, een ervaring die je binnen de klassieke schoolmuren nooit op dezelfde manier kan bereiken.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Stedelijk Lyceum Lakbors
Organisaties Het Bos (Scheld'apen vzw)
De Roma
CAMPO
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Ondernemingszin
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2007-2008
Projectverantwoordelijke Eefke Saris

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs