Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Leerling presenteert werk
Close-up werk
Sculptuur op de speelplaats
Leerlingen met sculptuur

Zo begon Plastiek Bertrand, een dynamoPROJECT van de Vrije Basisschool - Sint Salvator in Gent in samenwerking met Kopergietery.  De leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers zochten een antwoord op de fundamentele vraag: ‘Wie ben ik?’ Geen simpele vraag, en al helemaal niet voor leerlingen met een vaak kansarme achtergrond en serieuze taalbarrière als extra hindernissen. Gelukkig zet Sint-Salvator in hun OKAN-klas sterk in op welbevinden en taalbevordering. Samen met de Kopergietery startten ze een ambitieus project op dat deze twee doelen wonderwel verbond.

‘Eén van de pijlers uit onze schoolvisie is om met de leerlingen (w)onderzoekend aan de slag te gaan. Dit hebben we vormgegeven in onze eigen (w)onderzoekscyclus, waarin we telkens een thema uitwerken.’

Lotte Devynck - leerkracht Sint-Salvator

Als inspiratie zouden de leerlingen van de OKAN-klas de voorstelling plastiekBERTRAND bezoeken in de Kopergietery, maar corona gooide helaas roet in het eten. Theatermakers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy trokken dan maar zelf naar de school om aan de slag te gaan met de leerlingen. Het gebrek aan voorkennis van de OKAN'ers bleek een geluk bij een ongeluk: Leentje en Valerie maakten creatief gebruik van de onbevangenheid van hun publiek en gingen back to basics. Plastic en tape werden het universele uitdrukkingsmiddel voor alle emoties en gedachten van de leerlingen. Hoe maak jij iemand blij? Wat wil je liever verbergen? Wat is je mooiste herinnering?: de OKAN-klas streek, smolt, plakte en maakte sculpturen, vlaggen en kostuums die voor hen deze vragen beantwoordden. 

In een eerste sessie durfden de leerlingen nog niet meteen los te komen van het figuratieve, maar daar kwam snel verandering in. 'Soms mag je niet direct zien waarover je het hebt, maar heb ik je verhaal nodig om het beeld te begrijpen,' klonk het advies. Bezielend leerkracht Lotte Devynck en theatermakers Leentje en Valerie bedachten samen methodes om de leerlingen aan het experimenteren te krijgen. Zo maakten de leerlingen nieuwe vormen door een collage van plastic te smelten, tekenden met tape, werkten met gesloten ogen op muziek,...

‘Er was geen enkele sturing in hoe 'Plastiek Bertrand' er moest uitzien, en de resultaten waren prachtig!’

Lotte Devynck - leerkracht Sint-Salvator

Identiteiten samenvoegen

Na elke sessie werden de concepten letterlijk samengevoegd: 'We plakten na elke sessie een aantal werken aan elkaar,' zegt bezielend leerkracht Lotte Devynck, 'waardoor we grote stukken plastiek als eindresultaat hadden. Deze grote werken werden in de laatste sessie, die weer begeleid werd samen met Leentje en Valerie, tot 1 geheel verwerkt. Dit was wie wij samen zijn.' Als klapstuk pompten de leerlingen lucht in hun enorme sculptuur: ze bliezen letterlijk hun identiteit leven in.

Toen bleek dat het bezoek aan plastiekBERTRAND alsnog zou kunnen doorgaan als afsluiter van de sessies, gingen de leerlingen aan het fantaseren: hoe zou die voorstelling er nu eigenlijk uitzien? De vele gedachtesprongen leverden een karrevracht aan inzichten op om stil te staan bij hun eigen project. Dat bleek uit de ‘klassenraad’ na het laatste toonmoment: ‘de andere klassen vroegen zo veel over ons project, en ik kon niet alles zeggen,’ klinkt het bij een leerling, waarna er spontaan beslist wordt om nog een grote poster met uitleg te maken. En zo blijft het project ook na de voorstelling verder leven.

Wil jij ook samenwerken met een theatermaker in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • de leerlingen leren elkaar kennen door hun creaties te bekijken

verbeelden

  • De eigen identiteit wordt in beelden omgezet

conceptualiseren

  • De leerlingen denken na over wat hen eigen maakt als persoon

analyseren

  • Eigen ideeën en creaties worden gelinkt aan de voorstelling 'Plastiek Bertrand'

Dragers

lichaam

  • Kostuums beelden de identiteit van de leerlingen uit

voorwerpen

  • Ideeën worden verbeeld als sculpturen en andere 3D-objecten

taal

  • Persoonlijke vragen worden omgezet in beeldtaal

Grafische tekens

  • Ideeën worden verwerkt in posters
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Kasper Froeyman
School VBS Dokata
Organisaties KOPERGIETERY
Onderwijsniveau
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • interculturaliteit
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs