Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Leerling presenteert werk
Close-up werk
Sculptuur op de speelplaats
Leerlingen met sculptuur

Zo begon Plastiek Bertrand, een dynamoPROJECT van de Vrije Basisschool - Sint Salvator in Gent in samenwerking met Kopergietery.  De leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers zochten een antwoord op de fundamentele vraag: ‘Wie ben ik?’ Geen simpele vraag, en al helemaal niet voor leerlingen met een vaak kansarme achtergrond en serieuze taalbarrière als extra hindernissen. Gelukkig zet Sint-Salvator in hun OKAN-klas sterk in op welbevinden en taalbevordering. Samen met de Kopergietery startten ze een ambitieus project op dat deze twee doelen wonderwel verbond.

‘Eén van de pijlers uit onze schoolvisie is om met de leerlingen (w)onderzoekend aan de slag te gaan. Dit hebben we vormgegeven in onze eigen (w)onderzoekscyclus, waarin we telkens een thema uitwerken.’

Lotte Devynck - leerkracht Sint-Salvator

Als inspiratie zouden de leerlingen van de OKAN-klas de voorstelling plastiekBERTRAND bezoeken in de Kopergietery, maar corona gooide helaas roet in het eten. Theatermakers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy trokken dan maar zelf naar de school om aan de slag te gaan met de leerlingen. Het gebrek aan voorkennis van de OKAN'ers bleek een geluk bij een ongeluk: Leentje en Valerie maakten creatief gebruik van de onbevangenheid van hun publiek en gingen back to basics. Plastic en tape werden het universele uitdrukkingsmiddel voor alle emoties en gedachten van de leerlingen. Hoe maak jij iemand blij? Wat wil je liever verbergen? Wat is je mooiste herinnering?: de OKAN-klas streek, smolt, plakte en maakte sculpturen, vlaggen en kostuums die voor hen deze vragen beantwoordden. 

In een eerste sessie durfden de leerlingen nog niet meteen los te komen van het figuratieve, maar daar kwam snel verandering in. 'Soms mag je niet direct zien waarover je het hebt, maar heb ik je verhaal nodig om het beeld te begrijpen,' klonk het advies. Bezielend leerkracht Lotte Devynck en theatermakers Leentje en Valerie bedachten samen methodes om de leerlingen aan het experimenteren te krijgen. Zo maakten de leerlingen nieuwe vormen door een collage van plastic te smelten, tekenden met tape, werkten met gesloten ogen op muziek,...

‘Er was geen enkele sturing in hoe 'Plastiek Bertrand' er moest uitzien, en de resultaten waren prachtig!’

Lotte Devynck - leerkracht Sint-Salvator

Identiteiten samenvoegen

Na elke sessie werden de concepten letterlijk samengevoegd: 'We plakten na elke sessie een aantal werken aan elkaar,' zegt bezielend leerkracht Lotte Devynck, 'waardoor we grote stukken plastiek als eindresultaat hadden. Deze grote werken werden in de laatste sessie, die weer begeleid werd samen met Leentje en Valerie, tot 1 geheel verwerkt. Dit was wie wij samen zijn.' Als klapstuk pompten de leerlingen lucht in hun enorme sculptuur: ze bliezen letterlijk hun identiteit leven in.

Toen bleek dat het bezoek aan plastiekBERTRAND alsnog zou kunnen doorgaan als afsluiter van de sessies, gingen de leerlingen aan het fantaseren: hoe zou die voorstelling er nu eigenlijk uitzien? De vele gedachtesprongen leverden een karrevracht aan inzichten op om stil te staan bij hun eigen project. Dat bleek uit de ‘klassenraad’ na het laatste toonmoment: ‘de andere klassen vroegen zo veel over ons project, en ik kon niet alles zeggen,’ klinkt het bij een leerling, waarna er spontaan beslist wordt om nog een grote poster met uitleg te maken. En zo blijft het project ook na de voorstelling verder leven.

Wil jij ook samenwerken met een theatermaker in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • de leerlingen leren elkaar kennen door hun creaties te bekijken

verbeelden

  • De eigen identiteit wordt in beelden omgezet

conceptualiseren

  • De leerlingen denken na over wat hen eigen maakt als persoon

analyseren

  • Eigen ideeën en creaties worden gelinkt aan de voorstelling 'Plastiek Bertrand'

Dragers

lichaam

  • Kostuums beelden de identiteit van de leerlingen uit

voorwerpen

  • Ideeën worden verbeeld als sculpturen en andere 3D-objecten

taal

  • Persoonlijke vragen worden omgezet in beeldtaal

Grafische tekens

  • Ideeën worden verwerkt in posters
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Kasper Froeyman
School VBS Dokata
Organisaties KOPERGIETERY
Onderwijsniveau
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • interculturaliteit
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs