Organiseer zelf je schoolfestival!
Terwijl in de klassen het laatste examenzweet vloeit, timmeren de leerlingen van de derde graad BSO een eigen muziekfestival in elkaar. Na een projectweek vol workshops zang, percussie, dj’en en decorbouw klinkt hun versie van Ed Sheerans Shape of you extra vet!
Atheneum d’Hek in Landen heeft een traditie op het vlak van klasdoorbrekende, muzisch-culturele projectweken op het einde van het schooljaar. Zo streek Stressfactor hier ooit neer. ‘Daar droomden de leerlingen opnieuw van,’ vertelt leraar Veerle Missotten, ‘maar zo grootschalig kon het dit jaar niet worden. Daarom staken de oudste leerlingen Verzorging, Mechanisch Onderhoud en Ruwbouw zelf de handen uit de mouwen en stonden ze zelf achter de draaitafel en microfoons.’
Hoger niveau met professionals
Met de Muzikodroom als professionele partner werd een week vol muzikale activiteiten gepland die vandaag uitmondt in dit heuse festival. ‘We werkten al eerder met hen samen en dat beviel ons altijd goed. Professionals tillen dit idee naar een hoger niveau. Zij hebben ook de boxen, de mengtafel, de micro’s … Met de subsidies van cultuurkuur.be en van de jeugddienst van Landen kunnen we dit betalen. Door het festival na het laatste examen te programmeren, hebben ook de andere leerlingen een fijne eindactiviteit.’
Voor en achter de schermen van de Muzikodroom
Het startschot werd gegeven met een dag in de Muzikodroom in Hasselt. Daar ging rockjournalist Andy Surleraux met de 42 leerlingen in gesprek over wat muziek voor hen betekent, hoe ze muziek ontdekken … Ze kregen ook een rondleiding in het concertgebouw en volgden er workshops percussie, zang of dj’en. Wie liever achter de schermen werkte, kon in de decoratiegroep aan de slag.
Hele week muziek
‘In de week die erop volgde, kwamen de begeleiders van de Muzikodroom nog drie keer naar de school om de acts mee op punt te zetten’, vertelt Veerle. ‘Met de hulp van leraren werd er nog verder geoefend en kwamen ook andere aspecten van muziek en jeugdcultuur aan bod. Er was aandacht voor gehoorschade, muziekgeschiedenis, zelf percussie-instrumenten uit recyclagematerialen maken, schilderen op muziek zoals Jackson Pollock …’
Frietjes, dj’s en bassen
Vlaggenlijnen, kleurrijke paletten en frietjes brengen de festivalsfeer naar school. Vlak voor de boxen beats beginnen te spuwen, wordt er nog ‘geflyerd’ aan de schoolpoort. Ook die flyers zijn een ontwerp van de leerlingen, net als de affiche. De line-up? Korte dj-sets, afgewisseld met percussie- en zangoptredens. Marco uit 6MO zal op de basdrum meppen, een groot vat. ‘We leerden hoe we verschillende klanken konden maken en welke ritmes er mogelijk zijn. Nadien oefenden we een paar nummers in.’
Rappers en beatboxers
Jolien (5 Verzorging) en co zullen straks Boeng van Gers Pardoel zingen. ‘Tijdens de workshops leerden we onze stem opwarmen en deden we zangspelletjes om beter de toon te houden. De jongens in onze groep rappen en beatboxen graag en dat hebben we er bij in gestopt. Dit is mijn eerste optreden! Ik sta te trillen van de zenuwen!’
DJ Spitsmuis
Op de festivalweide spotten we ook DJ Spitsmuis, Maxime uit 5 MO in het dagelijkse schoolleven. ‘Dat dj’en was voor mij helemaal nieuw, maar eens je die draaitafel kent, gaat het bijna vanzelf. We mochten zelf het genre van onze dj-set en de zes nummers kiezen. En dan was het oefenen op de overgangen.’ Hij was zo enthousiast over het project dat hij zijn scoutstotem als dj-naam op een T-shirt liet drukken. Een expreslevering later staat hij erin te glunderen.
De gouden tip van Veerle
- Voorzie voor elk wat wils. Er zijn immer ook leerlingen die niets met muziek hebben en niet op een podium willen staan. Ook zij moeten een leerrijke en uitdagende projectweek aangeboden krijgen. Hier namen die leerlingen de techniek en de het decor voor hun rekening.