Panamarenko ontmoet Da Vinci
Onder de noemer ‘Panamarenko ontmoet Da Vinci’ maakten de zesdejaars leerlingen van de basisschool Angelusinstituut in Sint-Lambrechts-Woluwe al doende kennis met wetenschap en kunst. Het werd een ervaring om nooit meer te vergeten!
Directeur Stefan Pasture en juf Lotte De Smet van het zesde leerjaar waren de spilfiguren van het project. Het plan: een jaar lang genieten van wetenschap en kunst. ‘We wilden dit heel ervaringsgericht aanpakken en de leerlingen echt onderdompelen in een bad van activiteiten’, zeggen ze in koor.
Proeven van verschillende kunstvormen
‘We zijn eerst verschillende vormen van kunst gaan bekijken als inspiratie. Zo hebben we onder andere aan de workshop Kunst in de metro deelgenomen’, vertelt Lotte. ‘Je koopt een metroticket, stapt bij verscheidene haltes uit en krijgt dan uitleg bij het kunstwerk dat je daar aantreft. Soms is dat een beeldhouwwerk van Panamarenko, dan weer een schilderij van Da Vinci.’ De leerlingen maakten zo kennis met verschillende kunstvormen en de diverse materialen waarmee de werken zijn gemaakt.
‘Vervolgens trokken we naar het keramiekatelier van mijn moeder’, gaat Lotte verder. ‘Ze gaf uitleg over de technieken, de werking van de oven, het chemische proces dat bij het emailleren komt kijken … Op die manier zagen de leerlingen met eigen ogen hoe belangrijk wetenschap kan zijn om mooie dingen te maken.’
‘Wetenschap en kunst zijn bijzonder dankbare onderwerp waar je oneindig veel kanten mee op kan. De kinderen hebben ervan genoten en hebben er, bewust én onbewust, ook enorm veel van opgestoken.’
Samen met techniek aan de slag
Na de inspiratiefase was het tijd voor actie! In samenwerking met het plaatselijke Roodebeekatelier maakten de leerlingen een schimmenspel. Vier weken na elkaar trok de klas er een namiddag naartoe. De leerlingen deden alles zelf. ‘We begonnen met een oude Griekse mythe te lezen. Uit het verhaal haalden de leerlingen personages en die hebben ze dan getekend om er de poppetjes van te maken.’ Ze zagen van dichtbij uit hoeveel onderdelen zo’n schaduwspel bestaat. ‘We hebben immers niet alleen het spel zelf, met decor en al, opgezet en gespeeld, maar ook alles zelf gefilmd en gemonteerd.’
Overnachten in een kunstwerk
Dé topdag beleefden de leerlingen in het Atomium waar ze de goede afloop van het project konden vieren. ‘Het Atomium werd bewust gekozen als voorbeeld van het samengaan van kunst en wetenschap. We zijn daar ’s avonds aangekomen en mochten er overnachten’, vertelt Lotte enthousiast. ‘Eén van de bollen van het Atomium is ingericht als kinderbol. Daarin hangen allerlei rode en blauwe bollen aan lange kabels die dienst doen als bedden. De leerlingen vonden het natuurlijk fantastisch. De volgende ochtend kregen we ontbijt in de bovenste bol en een rondleiding door het Atomium met uitleg over de bouw ervan en zo. Het was heel bijzonder.’
Tips van Lotte
- Laat je leerlingen zelf verschillende kunstvormen aan de lijve ondervinden. Neem eens een kijkje bij Kunst in de metro of ga op bezoek bij een keramiekatelier.
- Maak samen iets om het concreet te maken. Maak bijvoorbeeld een schaduwspel op basis van een bestaand verhaal. Experimenteer met de poppetjes met een wit laken en een lamp. Maak een opname van het schaduwspel met achtergrondgeluiden en muziek bij. Voor technische ondersteuning kan je beroep doen op ouders of een kunstenaar.
- Laat het project gaandeweg groeien terwijl je eraan bezig bent. Bepaalde activiteiten die je hebt gepland, kunnen door omstandigheden niet doorgaan, maar op andere momenten dienen zich dan opeens activiteiten aan die perfect in je project passen. Door die gang van zaken mag je je zeker niet laten afschrikken. Het is net een meerwaarde.