Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Panamarenko ontmoet Da Vinci

Panamarenko ontmoet Da Vinci

Onder de noemer ‘Panamarenko ontmoet Da Vinci’ maakten de zesdejaars leerlingen van de basisschool Angelusinstituut in Sint-Lambrechts-Woluwe al doende kennis met wetenschap en kunst. Het werd een ervaring om nooit meer te vergeten!

groenklassen en wetenschapsbeurs 002.jpg
groenklassen en wetenschapsbeurs 006.jpg
groenklassen en wetenschapsbeurs 012.jpg
groenklassen en wetenschapsbeurs 017.jpg

Directeur Stefan Pasture en juf Lotte De Smet van het zesde leerjaar waren de spilfiguren van het project. Het plan: een jaar lang genieten van wetenschap en kunst. ‘We wilden dit heel ervaringsgericht aanpakken en de leerlingen echt onderdompelen in een bad van activiteiten’, zeggen ze in koor.

Proeven van verschillende kunstvormen

‘We zijn eerst verschillende vormen van kunst gaan bekijken als inspiratie. Zo hebben we onder andere aan de workshop Kunst in de metro deelgenomen’, vertelt Lotte. ‘Je koopt een metroticket, stapt bij verscheidene haltes uit en krijgt dan uitleg bij het kunstwerk dat je daar aantreft. Soms is dat een beeldhouwwerk van Panamarenko, dan weer een schilderij van Da Vinci.’ De leerlingen maakten zo kennis met verschillende kunstvormen en de diverse materialen waarmee de werken zijn gemaakt.

‘Vervolgens trokken we naar het keramiekatelier van mijn moeder’, gaat Lotte verder. ‘Ze gaf uitleg over de technieken, de werking van de oven, het chemische proces dat bij het emailleren komt kijken … Op die manier zagen de leerlingen met eigen ogen hoe belangrijk wetenschap kan zijn om mooie dingen te maken.’

‘Wetenschap en kunst zijn bijzonder dankbare onderwerp waar je oneindig veel kanten mee op kan. De kinderen hebben ervan genoten en hebben er, bewust én onbewust, ook enorm veel van opgestoken.’

Samen met techniek aan de slag

Na de inspiratiefase was het tijd voor actie! In samenwerking met het plaatselijke Roodebeekatelier maakten de leerlingen een schimmenspel. Vier weken na elkaar trok de klas er een namiddag naartoe. De leerlingen deden alles zelf. ‘We begonnen met een oude Griekse mythe te lezen. Uit het verhaal haalden de leerlingen personages en die hebben ze dan getekend om er de poppetjes van te maken.’ Ze zagen van dichtbij uit hoeveel onderdelen zo’n schaduwspel bestaat. ‘We hebben immers niet alleen het spel zelf, met decor en al, opgezet en gespeeld, maar ook alles zelf gefilmd en gemonteerd.’

Overnachten in een kunstwerk

Dé topdag beleefden de leerlingen in het Atomium waar ze de goede afloop van het project konden vieren. ‘Het Atomium werd bewust gekozen als voorbeeld van het samengaan van kunst en wetenschap. We zijn daar ’s avonds aangekomen en mochten er overnachten’, vertelt Lotte enthousiast. ‘Eén van de bollen van het Atomium is ingericht als kinderbol. Daarin hangen allerlei rode en blauwe bollen aan lange kabels die dienst doen als bedden. De leerlingen vonden het natuurlijk fantastisch. De volgende ochtend kregen we ontbijt in de bovenste bol en een rondleiding door het Atomium met uitleg over de bouw ervan en zo. Het was heel bijzonder.’

Tips van Lotte

  • Laat je leerlingen zelf verschillende kunstvormen aan de lijve ondervinden. Neem eens een kijkje bij Kunst in de metro of ga op bezoek bij een keramiekatelier.
  • Maak samen iets om het concreet te maken. Maak bijvoorbeeld een schaduwspel op basis van een bestaand verhaal. Experimenteer met de poppetjes met een wit laken en een lamp. Maak een opname van het schaduwspel met achtergrondgeluiden en muziek bij. Voor technische ondersteuning kan je beroep doen op ouders of een kunstenaar.
  • Laat het project gaandeweg groeien terwijl je eraan bezig bent. Bepaalde activiteiten die je hebt gepland, kunnen door omstandigheden niet doorgaan, maar op andere momenten dienen zich dan opeens activiteiten aan die perfect in je project passen. Door die gang van zaken mag je je zeker niet laten afschrikken. Het is net een meerwaarde.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School VBS Angelusinstituut
Organisaties Roodebeekcentrum vzw
Atomium
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2007-2008
Projectverantwoordelijke Stefan Pasture

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs