Percussietechnieken leren (doorgeven)
De leerlingen van het zesde jaar Jeugd- en Gehandicaptenzorg van het Heilig Graf in Turnhout zetten hun theorie om in de praktijk. Met de hulp van MaxMusic werkten ze een percussievoorstelling uit met de bewoners van Muylenberg, een centrum voor mensen met een beperking. Zo leerden ze nieuwe expressievormen, maar ook concrete technieken om te werken met hun doelgroep.
‘De richting Jeugd- en Gehandicaptenzorg is gericht op stage.’, zegt coördinator personenzorg Nathalie Van Cauwenberghe. ‘Als onze leerlingen afstuderen hebben ze een diploma waarmee ze effectief aan de slag kunnen als opvoeder. Een deel gaat verder studeren, maar anderen komen meteen in het werkveld terecht. Tijdens dit dynamoPROJECT kwam zowat alles wat de jongeren geleerd hebben aan bod.’
Trommels, rammelaars, xylofoons, stokken, potten en hun eigen lichaam: met behulp van die simpele ‘instrumenten’ bouwden de leerlingen hun voorstelling ‘Muylenbergpop’ op. Ook al was het niet perfect, het enthousiasme van de spelers maakte dat helemaal goed. En het was prachtig om te zien hoe professioneel de jongeren met de bewoners omgingen.
Percussietechnieken leren (doorgeven)
Nog voor de start van het dynamoPROJECT waren de leerlingen er al mee bezig in de les. Daar gingen ze dieper in op de doelgroep en wat er op motorisch vlak mogelijk was. Wie kan wat wanneer? Nadien kwamen de mensen van MaxMusic twee halve dagen naar school. Zij leerden percussietechnieken aan, maar ook manieren om die over te brengen op een andere groep. Als voorbereiding mochten de leerlingen van het vijfde jaar Jeugd- en Gehandicaptenzorg al eens proefkonijnen spelen. De structuur van de voorstelling werd uitgeschreven tijdens de lessen Nederlands en als onderdeel van het vak expressie maakten de leerlingen zelf hun decor.
‘MaxMusic liet veel ruimte voor inbreng van de leerlingen. Alles wat ze deden is door hen gekozen. Dat is ook één van de doelstellingen van expressie: ze moeten het niet alleen kunnen uitvoeren, maar ook kunnen bedenken.’
De jongeren gingen in totaal vier keer oefenen in Muylenberg. Elke leerling werkte één op één met een bewoner. Als kers op de taart organiseerden ze ‘Muylenbergpop’ op school. Naar dat toonmoment kwamen er zowel bewoners van Muylenberg zelf als de leerlingen van het vijfde jaar en (groot)ouders kijken. Zo konden ze laten zien wat ze gedaan hadden en daar ook trots op zijn.
Creatieve leermomenten
‘Wat vooral opvalt is dat de leerlingen echt gegroeid zijn in hun contact met de mensen van Muylenberg’, zegt Nathalie. ‘In het begin waren ze vaak zelf nog onzeker, maar al snel namen ze het heft in handen en kregen ze vertrouwen. Die zelfstandigheid en het besef dat ze het kunnen is het belangrijkste dat achterblijft.’
‘Op creatief vlak grijpen we als leerkrachten vaak terug naar dezelfde dingen’, gaat Nathalie verder. ‘Daarom zochten we bewust iets waarbij we actief konden samenwerken met de bewoners van Muylenberg. Het is één van onze vaste stageplaatsen.
Dankzij MaxMusic kunnen we nu zelf aan de slag.
‘De begeleiders hadden zich heel goed voorbereid op de groep. Ondanks hun brede aanbod doen ze echt maatwerk’, zegt Nathalie. ‘Omdat ze ons de technieken zo goed hebben aangeleerd kunnen we er nu zelf mee aan de slag zonder externe hulp. We gaan ze de komende jaren zeker nog gebruiken!’
Ook de mensen van Muylenberg waren enthousiast over de samenwerking en stelden alvast de vraag om het project opnieuw te doen. Wie weet groeit dit dynamoPROJECT wel uit tot een vaste waarde voor het zesde jaar?
Tips van coördinator personenzorg Nathalie
- Zorg voor voldoende tijd. Als wij konden kiezen hadden we graag nog wat meer lesuren gehad om te oefenen.
- Creëer een groot draagvlak binnen de school. Zo kan je flexibeler inspelen op het werken met twee externe partners.
- Geef verantwoordelijkheid aan de leerlingen. Als ze die krijgen wordt het echt hún project en is er ook een beter resultaat.