Performeurs - Performers
Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.
‘In de culturele wereld van vandaag lopen verschillende kunstdisciplines door elkaar’, legt Iris Haentjens, leerkracht Frans van het Sint-Janscollege, uit. ‘Ik wilde de leerlingen kennis laten maken met dergelijke verscheidenheid in de podiumkunsten via een tweetalig project in de vrije ruimte.’ Het project Performeurs-Performers was geboren.
Kennismaken met podiumkunsten
Het eerste trimester maakten de leerlingen kennis met allerlei podiumkunsten via drie workshops. ‘De eerste workshop rond toneel en improvisatie heb ik zelf gegeven’, vertelt Iris. ‘Daarin heb ik hen voornamelijk getoond hoe een acteur zich gedraagt op een podium, hoe je contact maakt met het publiek en hoe je een scène verbaal en non-verbaal in elkaar steekt.’
In een tweede workshop rond dans en beweging leerden de leerlingen de ruimte waarin ze spelen af te bakenen en werkten ze rond de combinatie van beweging en muziek. ‘Daarbij was het zo dat telkens één groep speelde en één groep toekeek’, zegt Iris. ‘Zo leerden ze niet alleen acteren maar zagen ze ook welke gevoelens een performance kan opwekken.’
De derde workshop werd gegeven door Koen Desimpelaere, docent muziek en piano aan de Gentse muziekacademie. Hij liet de leerlingen nadenken over hoe je de ruimte kan vullen met klank of stilte en hoe je klanken kan maken (met je lichaam, met je tong, brullen, neuriën ...).
Een ‘performance bilingual’ ontstaat
In het tweede trimester mochten de leerlingen zelf een tweetalige (Engels en Frans) performance in elkaar steken. De leerlingen besloten een televisiestudio te bouwen waarin ze zogezegd live programma’s zouden opnemen. ‘Er werd gekeken welke programma’s we zouden brengen, wie welke programma’s zou uitwerken en wie de teksten zou schrijven. Hierbij kregen de leerlingen ondersteuning en feedback van Peter Monsaert, videokunstenaar, acteur en een oude bekende van de school.’ De voorstelling heette BBC bilingual, la vie comme elle est en werd opgevoerd voor de ouders, medeleerlingen en het personeel van de school.
‘Doorheen heel het project overwonnen leerlingen echt hun spreekdurf en ik zag ze doorheen het jaar echt groeien. Dat is echt heel mooi om te zien en motiveert me om dit zeker nog te doen!’, besluit Iris.
Tips van Iris
- Werk samen met leerlingen aan een mini-performance. Zoek Engelse en Franse teksten die je aanspreken (poëzie of proza, kort of lang, liedteksten), steek de performance in elkaar op basis van de gekozen teksten en voeg er geluiden aan toe.
- Geef leerlingen actief feedback. Beoordeel medeleerlingen op een aantal punten rond groepsdynamiek en acteerprestaties en geef hen tips en aanwijzingen.
- Gebruik improvisatie om leerlingen uit hun schulp te krijgen. Geef bijvoorbeeld een drietal korte zinnen in het Frans en Engels en laat ze een scène improviseren waarin ze deze zinnetjes verwerken.