Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Plaatselijk erfgoed en persoonlijke identiteit vinden elkaar in dit boeiende filmproject

Plaatselijk erfgoed en persoonlijke identiteit vinden elkaar in dit boeiende filmproject

Iedere leerling beschikt over talent en je hoeft niet altijd ver te zoeken om het te vinden. Die boodschap wil Vrije Basisschool Sint-Willibrordus uit Eisden meegeven aan haar leerlingen van 4, 5 en 6 in het project Ooit aan de Maas. Dat doen ze via een ontmoeting met streekauteur Marco Mariotti, een kennismaking met de plaatselijke geschiedenis in het Gallo-Romeins Museum in Tongeren én videoworkshops van Villa Basta.

Leerlingen stellen camera's af voor opname
Leerlingen nemen beelden op op speelplaats
Marco Mariotti geeft lezing aan de klas
Leerlingen maken kennis met professionele videoapparatuur
Leerlingen filmen in klaslokaal

Talentenverkenning is een belangrijke pijler in Vrije Basisschool Sint-Willibrordus. Voor leerlingen die thuis weinig kans hebben op vlak van cultuurbeleving ziet de school het als haar taak om leerlingen op regelmatige basis in contact te brengen met cultuur.  

Lokaal

De basis van dit project is het boek Ooit aan de Maas van Marco Mariotti. Dit boek vertelt de geschiedenis van Maasmechelen. ‘Dat maakt het meteen concreet voor onze leerlingen’, zegt directrice Angelique Schoffelen. ‘Het lokale karakter geeft hen goesting in geschiedenis en laat zien dat geschiedenis geen ver-van-hun-bed-show hoeft te zijn.’ Zowel het vierde, vijfde als het zesde leerjaar lazen het boek, ontmoetten de auteur en gingen in de klas aan de slag met de thema’s uit het boek. Elk leerjaar legde daarbij eigen accenten, al naargelang van de leerdoelen. Terwijl het vierde leerjaar meer focuste op de geschiedenis van Maasmechelen – zoals bijvoorbeeld op hoe de deelgemeentes ontstonden -  keken de kinderen van het zesde naar hun eigen (multiculturele) roots.

Voor het vijfde en zesde leerjaar kreeg het project na afloop van het auteursbezoek nog een tweede luik. Het vijfde leerjaar bezocht het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. ‘Ook daar werd het meteen duidelijk dat er zich hier in de buurt een belangrijke geschiedenis heeft afgespeeld’, zegt Angelique. De twee klassen van het zesde leerjaar deden dan weer zelf aan geschiedschrijving tijdens drie creatieve videoworkshops van Villa Basta – opnieuw een organisatie uit de buurt.

‘Het lokale karakter geeft hen goesting in geschiedenis en laat zien dat geschiedenis geen ver-van-hun-bed-show hoeft te zijn.’

Directrice Angelique Schoffelen

Leerlingen bezoeken Gallo-Romeins museum

Kortfilms

Die focus op digitalisering was belangrijk voor Vrije Basisschool Sint-Willibrordus. ‘De leerlingen zijn enorm aangesproken door media en technologie’, zegt Angelique. ‘We wilden onderzoeken wat de mogelijkheden waren om met video aan de slag te gaan in de klas en daar professionele hulp voor inschakelen. De leerkrachten willen hier immers in groeien.’

Tips van directrice Angelique

  • Blijf dichtbij. Daardoor laat je de leerlingen niet alleen zien hoeveel talent er in je gemeente zit en maak je de geschiedenis concreet, maar zo bespaar je ook vervoerskosten.
  • Neem je tijd voor de brainstorm. Vaak hebben we de neiging om meteen uit de startblokken te schieten, maar je krijgt betere resultaten als je hier genoeg tijd voor uittrekt.
  • Zorg ervoor dat het project gedragen is door je hele team. Stel het projectvoorstel daarom samen op.
  • Het einde van het schooljaar is een drukke periode, plan dan niet te veel extra activiteiten in. Wij deden het wel omdat we de filmpjes op de proclamatie wilden gebruiken, maar de leerkrachten gaven aan dat de planning nogal druk was.
  • Zorg voor een rode draad. Dat werkt motiverend en heeft een duurzamer resultaat dan losse activiteiten.

In een eerste sessie van Villa Basta brainstormen de leerlingen over het (geschiedkundige) verhaal dat ze willen vertellen in hun kortfilm en onder welke vorm ze dit willen doen (fictie of documentaire). Dat verhaal mocht heel dicht bij hun eigen leefwereld liggen. Eén groepje focuste op het mijnverleden, maar de anderen concentreerden zich op de geschiedenis van de school. Zo nam een groepje een interview af van een oud-kleuterjuf. ‘Was de school open tijdens WOII?,’ wilden de leerlingen weten en ‘welke impact had de leerplicht op de school?’.

Tijdens de opnames zijn de rollen verdeeld. Terwijl twee leerlingen het interview afnemen, zijn anderen verantwoordelijk voor het geluid, de regie en het beeld. Regelmatig wordt er ook van rol gewisseld, zodat de leerlingen met de diverse aspecten van een filmopname kunnen kennismaken. Ze krijgen daarbij een pak technische tips: waar positioneer je je onderwerp in beeld, hoe vermijd je schaduwen, hoe synchroniseer je beeld en geluid met behulp van een klapbord. ‘Dat boeide hen enorm’, zegt Angelique. ‘De leerlingen zijn heel handig met hun gsm, maar die info was nieuw voor hen.’

Leerlingen filmen scène voor kortfilm

In een slotsessie monteren de leerlingen de kortfilms. Ook dat doen ze zelf. ‘Een boost voor het zelfvertrouwen’, vindt Angelique. Bovendien gaat het om vaardigheden die eerder maar weinig aan bod zijn gekomen tijdens hun schoolcurriculum. ‘De kortfilms worden getoond aan de ouders op de proclamatie, zo kunnen de leerlingen eens een heel andere kant van zichzelf laten zien.’

Nieuwe talenten

Naar de toekomst toe is het de bedoeling dat de leerkrachten in hun klas zelf aan de slag gaan met de nieuw verworven media skills. Maar in de eerste plaats hoopt Angelique dat de leerlingen zich realiseren dat er zich veel talent bevindt in de buurt en dat dit hen zal aanzetten om ook hun eigen talenten verder te exploreren. Kortom, Ooit aan de Maas moet toekomstig talent triggeren, zowel bij leerkrachten als bij leerlingen.

Wil jij ook samenwerken met een creatieve partner in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Tijdens de eerste sessie van Villa Basta bekeken de leerlingen een kortfilm die begeleider Annika Wallis zelf maakte over het lokale mijnverleden.

verbeelden

  • Tijdens een brainstorm bepaalden de leerlingen welk verhaal ze wilden vertellen.

conceptualiseren

  • Ooit aan de Maas was het overkoepelende thema waaronder de activiteiten werden ondergebracht en waarnaar elke externe partner regelmatig terugkoppelde.

analyseren

  • Hoe was het toen en hoe is het nu? Een groepje leerlingen maakte een documentaire waarin ze hun eigen schoolervaringen vergeleken met die van oud-leerlingen.

Dragers

lichaam

  • Technische tips over hoe je de camera het best vasthoudt.

voorwerpen

  • Uitleg over de functie van een klapbord, gebruik statief, micro, headset, camera…

taal

  • Opstellen van interviewvragen met aandacht voor: hoe formuleer je een goede vraag?

Grafische tekens

  • Gebaren ontwikkelen om tijdens de opnames met elkaar te communiceren zonder geluid te maken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Elen
School VBS Sint-Willibrordus
Organisaties Villa Basta
Gallo-Romeins Museum
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • herinneringseducatie
  • intergenerationeel
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Historisch bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Angelique Schoffelen

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs