PLAN C
‘Groei samen met Scheppers’. Met die slagzin zette het Scheppersinstituut in Deurne een schooljaar lang ecologie, duurzaamheid en klimaatopwarming op de voorgrond. Er werd ‘groen’ gedacht, gedicht, geknutseld en gecreëerd. Door alle leerlingen, in alle jaren, studierichtingen én vakken. Iedereen werkte enthousiast naar een groots toonmoment toe. En toen haakte de oorspronkelijke partner af. Lukte het de school om een plan B te verzinnen?
Maarten De Beucker is leraar PAV en VOET-coördinator. Hij vertelt over de geboorte én wedergeboorte van dit project: ‘In het gekozen jaarthema konden we onze unieke schooltuin integreren. Het idee van kunst in die tuin te integreren, begon al snel te broeien. Er was ook het aanlokkelijke voorstel van een creatieve partner om samen met andere Antwerpse scholen en culturele partners een kunstroute of een expo op een unieke locatie op te zetten. Die creatieve partner zou ons creatief en logistiek ondersteunen. Hun uitgangspunt was de tentoonstelling Democratic Luxury in het MuHKA van recyclagekunstenaar Hüseyin Alptekin. Het klonk als een unieke kans en sloot wonderwel aan bij ons jaarthema. En dus volgden vergaderingen met andere geïnteresseerde scholen, met partners als het MuHKA, vzw Fameus en de stad Antwerpen.’
Groen dichten en creëren
Leerlingen bezochten de expo van Alptekin in het MuHKA. Klassen uit het zevende jaar leerden er ook gidsen met het oog op het realiseren van het gezamenlijke slotmoment. En intussen bewoog er ook in de school heel wat. In de leraarskamer kwam een lijst die leraren motiveerde om het thema ook in hun lessen te integreren. De zesdejaars Creatie & Mode recycleerden oude jeans en ontwierpen nieuwe kleding met afgedankte stukken. Oude donsdekens kregen een tweede leven. Franse milieuaffiches, bijenhotels en een tweedehandswinkel voor kleding zagen het licht.
Paniek!
Maar toen bleek dat de creatieve partner zijn rol niet opnam. Het was al bijna paasvakantie toen de school het heft noodgedwongen in eigen handen nam. De contacten die ‘en route’ met vzw Fameus ontstaan waren, leidden naar de Oude Beurs. Dat leegstaand pand in het centrum van Antwerpen staat wat te verkommeren, maar er is elektriciteit en het heeft een mooie binnenkoer. Daar vond uiteindelijk de schoolexpo PLAN C, an end to waste onderdak. De C staat voor cultuur, creatie en ‘climate’. En ja, ook voor al de wedergeboortes die het project kende. De kunstige creaties van de leerlingen werden er getoond.
De uitvoerders? De leerlingen!
‘We zijn een school met een economisch profiel en met een heel divers leerlingenpubliek’, vertelt Maarten. ‘Zoveel mogelijk taken kwamen in de handen van leerlingen terecht. Office & Retail organiseerde de vernissage en zorgde voor uitnodigingen, het beheer van de gastenlijst, een zelf geschreven lezing over de architectuur en de geschiedenis van het gebouw … 2BVL maakte daarbij ecologische hapjes met streekproducten. Andere studenten verzorgden rondleidingen en zetten daarvoor de begeleidende teksten naar hun hand. Er waren workshops voor lagereschoolkinderen en er kwam een pop-up van de tweedehandswinkel.’
Laat ons een bloem
Ook een schoolkoortje werd uit de grond gestampt: ‘Vrijwillige leerlingen oefenden nummers met ecologische inslag. Laat ons een bloem van Louis Neefs klonk nog nooit zo ontroerend in mijn oren als op de opening’, zegt Maarten daarover. En de schooltuin? Die verhuisde symbolisch mee naar de Oude Beurs.
Samenwerkingen
De contacten uit de eerste vergaderingen bleken niet helemaal nutteloos. Zo waren de modecreaties het onderwerp van een heuse fotoshoot door leerlingen fotografie van een andere school. Hun foto’s kregen een plaats naast de tentoongestelde stukken. Ook de etalage voor scholen van het Modemuseum stond een maand lang in het teken van PLAN C. En laatstejaars leerden in het MuHKA hoe je een tentoonstelling opbouwt.
Meer dan wat tafels met werkjes
‘Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat we op zo’n korte tijd zo’n knappe expo klaar konden stomen’, bekent directeur Ann Paeschuyzen. ‘Het was echt niet gewoon een tafel met daarop wat werkjes. De belichting zat goed en de kale ruimtes werden prachtig aangekleed. Wat me ook verbaasde wat dat alles er na drie dagen exposeren nog onaangeroerd bijlag. Zelfs een installatie met parfumflesjes op de grond. En geen enkele leerling raakte de snoepjes uit ‘Het bollenkraam’ aan. Onze 600 leerlingen en enkele naburige scholen hebben de expo trouwens bezocht. Het was echt de apotheose van een heel C-schooljaar. Het gaf een boost aan het zelfvertrouwen van de leerlingen. En wij hebben er een pak contacten bij die nuttig kunnen zijn voor een volgend project.’