Pop-up Kunstgalerij
De ene wou iets doen rond kunst. De andere had ondernemend leren in gedachten. Allebei namen ze tijdens hun stage een vijfde leerjaar uit dezelfde school onder hun hoede. En dus sloegen ze de handen in elkaar voor vijf verrassende, ondernemende én kunstzinnige weken. Het doel? Met de twee klassen een heuse kunstgalerij realiseren.
Thomas van Riet en Fleur Deleeuw, twee laatstejaarsstudenten van de hogeschool Odisee, vertellen vol vuur over hun stage in de Vrije basisschool Don Bosco in Sint-Pieters-Leeuw. Die groeide uit tot het onderwerp van hun bachelorproef. ‘De stageschool was ontzettend tevreden met ons kunstgalerij-idee. Maar financieel konden we niet op hun steun rekenen omdat de school middenin een renovatie zit. Onze muziekleraar heeft ons dan de tip gegeven om een dynamoPROJECT op te stellen. We hadden geen idee dat zoiets bestond’, zegt Thomas.
Plannen maken en afwachten
‘Kunstenaar Maarten Defossez wilde meewerken. Hij zou onze theorie heel concreet maken in enkele workshops. We spraken af dat we hem, al naargelang van ons budget, meer of net minder zouden inschakelen. Vervolgens hebben we het echte subsidiedossier opgesteld. Dat was een goede basis om onze concrete plannen aan de stageschool en hogeschool voor te leggen. En toen was het afwachten.’
Fleur vertelt hoe ze in de loop van januari het goede nieuws kregen: ‘1500 euro? We waren echt heel gelukkig! Toen konden we alle plannen concreet maken. We ontdekten dat heel wat culturele uitstappen niet goedkoop zijn, zoals bijvoorbeeld de toegang van het René Magritte Museum. Het vervoer was veel goedkoper. Aan die uitstap hebben we meteen ook een tour door Brussel gekoppeld. Graffiti, stripmuren, de architectuur van het stadhuis: het kwam allemaal aan bod.’
Workshops door een kunstenaar
Maarten Defossez bedacht in overleg vier workshops. ‘Hij had het bijvoorbeeld over de inspiratie van de kunstenaar en kon daarvoor putten uit zijn eigen schetsboek. Hadden we het in de les over prehistorische rotsschilderingen gehad, dan ging hij aan de slag met honing, biet, koffie en aarde. Na het museumbezoek rond Magritte liet hij leerlingen voorwerpen uit hun context trekken. Ze probeerden ook tegenstellingen en gedichten te visualiseren. Net zoals Magritte dat deed. Zijn collectie circusaffiches was het uitgangspunt om nieuwe, absurde illustraties bij de titels te verzinnen.’
Maarten gaf de workshops in de twee klassen. In het ideale scenario hadden ze er ook plaatselijke kunstenaars bij betrokken, maar dat was voor een eerste editie te hoog gegrepen. Heel wat van de andere stagelessen werden wel in het project geïntegreerd. ‘We maakten informatieborden, uitnodigingen voor onze Don Kunsto-galerij, berekenden oppervlaktes…’, zegt Fleur.
Een partner-kunstenaar die goed met kinderen om kan, is goud waard. Hij inspireert met zijn eigen werken en verhalen.
Galerij
‘Op 19 zijn we dan ’s ochtends met de 36 kinderen naar het Colomakasteel getrokken. De zaal kregen we gratis van de gemeente. Wat we daar tentoongesteld hebben? De kunst die leerlingen voor, tijdens en na de workshops maakten. Er waren altijd canvassen achteraan in de klas beschikbaar waarmee ze in een vrij moment aan de slag konden. Er lagen ook veel boeken ter inspiratie’, verduidelijkt Thomas.
‘Maarten heeft ons ook bij het opzetten van de kunstgalerij geholpen. Hoe hang je werken het best op? Hoe moet de belichting zijn? En de muzikale kinderen van de klassen hebben drie liedjes voorbereid voor het openingsmoment. De leerlingen waren erg fier toen de andere klassen kwamen kijken en op post-its schreven wat ze ervan vonden. Er was een duidelijke taakverdeling: wie was gids, wie zorgde voor de kassa of de bar … Er was zelfs security.’
Veiling voor het goede doel
Na de schooluren hielden ze de kunstgalerij verder open voor ouders en familie. Op het einde werden alle werkjes dan geveild. Fleur: ‘We hadden met de leerlingen enkele goede doelen geselecteerd. Wie onze galerij bezocht, kon dan stemmen voor zo’n project. Als inkom vroegen we een vrije bijdrage. Dat leverde samen met de opbrengst van de veiling 384 euro voor Bednet op.’
‘We kregen veel positieve reacties van ouders, kinderen en ervaren leraren. Dat is fijn. De tijdsinvestering viel mee omdat we dit met z’n tweeën hebben kunnen uitwerken. Ik zou het zeker nog eens willen doen, maar niet in mijn eerste echte jaar voor de klas. Laat ons eerst maar wennen aan onze echte job.’
Tips van studenten Thomas en Fleur
- Werken op papier met natuurlijk materialen als honing levert verfrommelde bladen op. Die kan je moeilijk bij een veiling verkopen. Investeer daarom in kaders en canvassen om alles te presenteren.
- Trek voldoende tijd uit voor het maken van kunst. Leerlingen gaan er zo precies mee om dat ze meer tijd nodig hebben dan je zou denken.
- Voorzie veel uitdagend materiaal en probeer eens iets anders dan verf en potloden.
- Gratis met de De Lijn op uitstap? Dat kan met dynamoOPWEG. Snel en eenvoudig."
- Een partner-kunstenaar die goed met kinderen om kan, is goud waard. Hij inspireert met zijn eigen werken en verhalen.
- Geef genoeg vrijheid. Vaak zeggen leraren dat het zus of zo moet, maar je krijgt verrassende resultaten als je leerlingen ook eens vrijlaat.