Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Proeven van boeken

Proeven van boeken

Basisschool Sint-Antonius in Eeklo besloot leeshonger heel letterlijk te nemen en liet de kleuters en de leerlingen proeven van boeken. Niet met vernuftige recepten uit de kookboeken van Jeroen Meus, wel met lees- en prentenboeken om van te watertanden. ‘Bij elk boek kan je passende hapjes vinden’, zegt Deborah Ingelrelst, zorgcoördinator en boekenjuf.

Juf Deborah hecht veel waarde aan leesplezier en wilde de leerlingen graag eens met andere ogen naar boeken doen kijken. ‘Tijdens een bijeenkomst van het boekenjuffennetwerk bracht iedereen een hapje mee om een boek voor te stellen’, zegt Deborah. ‘Zo groeide het idee om dit ook eens uit te proberen met de kinderen op school. De voorleesweek en de week van de smaak, die perfect op elkaar aansloten, waren daar de ideale gelegenheid voor.’ Elke klas werkte gedurende twee weken allerlei activiteiten uit rond boeken en zette op het einde van de rit zelf de koksmuts op.

Hapjesbox en proefkoffer 

De klassen kregen van juf Deborah een literaire hapjesbox met een boek en een concrete suggestie om er culinair mee aan de slag te gaan. ‘Ik had voor elke groep een boek gekozen uit het boekenpakket dat de bibliotheek aan ons uitleende’, zegt Deborah. ‘Op de personeelsvergadering stelde ik elk boek voor met een hapje erbij en al gauw kwamen ook de leerkrachten zelf aanzetten met een aantal boeken.’ Deborah zag het thema heel breed.  ‘Er zijn een heleboel leuke lees- en prentenboeken te vinden die op een of andere manier met eten te maken hebben. Van Kooksprookjes tot Olifantensoep, je kan zover gaan als je wil.’ 

De leerkrachten lazen de boeken voor in de klas en de kinderen gingen creatief aan de slag. De leerlingen knutselden reuzelolly’s, schreven gedichten en maakten toneelstukjes over de personages uit het verhaal. ‘Elke leerkracht ging zijn eigen weg’, zegt Deborah. ‘Bij het opzoekwerk over de auteurs en het klaarmaken van de ingrediënten kwamen ook andere lessen zoals ICT en rekenen van pas.’ Om de kleuters zo goed mogelijk voor te bereiden werd het project bij hen voorafgegaan door allerlei activiteiten rond gezonde voeding. Met de proefkoffer van Logo gezond+ konden ze naar hartenlust voelen en proeven. Als kers op de taart toverden ze de toonzaal van Adrem Keukens in Eeklo om tot een pop-uprestaurant.

Auteurs op bezoek

De school kreeg ook een aantal auteurs over de vloer die kwamen vertellen over hun ‘eetbare’ werk. Schrijfster Katrien Van Hecke liet de leerlingen van het eerste leerjaar smullen van een mix van vertellingen en kookworkshops. De tweede en de derde kleuterklas kregen bezoek van Veerle Derave, auteur en illustrator van Taart voor mama!. Met reuzepotloden en behangpapier toonde ze de kleuters op een speelse manier wat een tekenaar precies doet. ‘Samen met de kinderen bedacht ze een verhaal en maakte er live een tekening bij’, legt Deborah uit. ‘Zo zagen de kinderen een tafereel uit hun verhaal echt tot leven komen.’ 

In het vierde leerjaar droeg auteur Raf Missorten op een ludieke manier een aantal gedichten uit zijn bundel Snoepvraagjes voor. ‘De kinderen waren goed voorbereid’, vertelt Deborah. ‘De dichter was blij verrast toen de kinderen zelf al bepaalde gedichten kenden.’ Het zesde leerjaar kreeg de boeken van Bakkerij Bliss voorgeschoteld en leerde de kneepjes van het vak in een echte bakkerij. Bij bakker Bert maakten de kinderen overheerlijke koffiekoekjes. 

Knutselen met de boekeneter

In aanloop naar het slotmoment voor de ouders deden de leerlingen en de leerkrachten hun best om de klassen leuk te versieren in het thema van hun boeken. Juf Deborah nodigde de leerlingen ook verschillende middagen uit om vrijblijvend te komen knutselen in de leesklas. ‘Met bladen uit oude boeken maakten we een papieren taart en bekleedden we paraplu’s’, vertelt Deborah. ‘Aan het begin van het knutselmoment las ik ook altijd een stukje voor uit De ongelooflijk bijzondere boekeneter.’

Literaire hapjesmarkt

Eind november was het tijd om al dat lekkers te delen met ouders en sympathisanten op een literaire hapjesmarkt. ‘Die dag heerste er een fijne drukte op school’, vertelt Deborah. ‘Iedereen was aan het koken en er hing een kakafonie aan lekkere geuren in de gangen. Dat samenhorigheidsgevoel was echt heel fijn.’ Eetbaar behang uit Sjakie en de chocoladefabriek, groentesla van Jules en erwtensoep uit De Prinses op de erwt, in alle klassen kon geproefd worden van overheerlijke hapjes.

Verkleed met een boekenpruik en een boekenschort leidde juf Deborah om en bij 800 bezoekers door de boekenpoort naar de verschillende klassen waar de hapjes uitgestald waren. ‘Om zeker genoeg hapjes te voorzien, hebben we met voorinschrijvingen gewerkt’, legt Deborah uit. ‘We raadden de ouders ook aan om in de klas van hun kinderen te beginnen.’ Boekhandel Pardoes organiseerde een mini-boekenbeurs op de hapjesmarkt. ‘Een bepaald percentage van de opbrengst mochten we besteden aan boeken voor de klas’, zegt Deborah.

Honger naar meer

‘We spelen met het idee om dit project om de drie jaar te organiseren, zodat alle kinderen meerdere keren kunnen deelnemen’, zegt Deborah. ‘De bedoeling was vooral om boeken op een plezierige manier bij de kinderen aan te brengen en om de collega’s en de ouders te stimuleren om vaker voor te lezen. De verhalen en de activiteiten zijn ook blijven leven bij de leerlingen. Ze vragen regelmatig of de Kooksprookjes en de boeken van Roald Dahl nog eens naar de leesklas komen.’ Basisschool Sint-Antonius heeft duidelijk honger naar meer boeken.

Tips van juf Deborah

  • Kijk ruim, zowel in de keuze van de boeken als bij de verwerkingsactiviteiten. Proeven van boeken biedt oneindig veel mogelijkheden waar elke leerkracht mee aan de slag kan.
  • Laat zoveel mogelijk ideeën van de leerlingen zelf komen. Zij kunnen zelf bedenken hoe ze de boeken op een leuke manier voorstellen aan de ouders.
  • Nodig auteurs en illustratoren uit, zodat de verhalen echt gaan leven bij de kinderen.
  • Richt een werkgroep op, zodat het organisatorische werk, zoals inschrijvingen en beheer van het budget, verdeeld kan worden.
  • Organiseer een literaire hapjesmarkt waar alle sympathisanten kunnen kijken naar en proeven van het resultaat van de projectweken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School Vrije Basisschool
Organisaties Literatuur Vlaanderen
Auteurslezingen.be
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Deborah Ingelrelst

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs