Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ritmekids

Ritmekids

Het kleuterteam van de Sint-Annaschool in Hamme wilde dit jaar het muzisch domein muziek extra in de kijker zetten. Kinderen laten kennis maken met verschillende muziekinstrumenten werd de rode draad doorheen het project. Muziek beluisteren, ervaren, beleven, werken aan ritmiek en creatief musiceren… het kwam allemaal aan bod. ‘We hebben bij dit project muziek echt kunnen beleven in zijn totaliteit en daar zijn we fier op.’ 

‘We waren het er binnen het kleuterteam snel over eens dat we meer aandacht aan muziek wilden besteden in de klas’, vertelt Rita Buggenhout, directeur van de school. We brainstormden samen over onze wensen, onze noden, mogelijke onderwerpen en externe partners die ons daarbij konden ondersteunen. Door de inbreng van iedereen samen te leggen kreeg ons project vorm.’

De instrumentenkoffer

‘Elke klas heeft zijn instrumentenkoffer’, vertelt juf Katrien. Daar wilden we beter gebruik van maken. vzw Spelenderwijzer liet onze kleuters aan de hand van speelse, creatieve opdrachten kennis maken met de parameters klankkleur, klanksterkte, ritme, tempo, dynamiek. Samen maakten ze muziek op hun eigen lichaam en met allerhande voorwerpen en instrumenten uit de koffer. We leerden nieuwe spelactiviteiten aan om liedjes te zingen en zelf muziek te ontwerpen. Nadien maakten we de muziekinstrumenten zelf na in de klas.’

‘Naast de instrumenten uit de instrumentenkoffer, wilden we de kleuters ook laten kennismaken met de “moeilijkere” instrumenten. Omdat we aansluiting zochten binnen de eigen directe schoolomgeving klopten we aan bij de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans’, vertelt juf Katrien. ‘De interactie met de kinderen was super! De oudsten hebben genoten van het zelf mogen bespelen van de instrumenten. We leerden bespeeltechnieken en zoals “leg je vinger onder je lip en blaas dan”, om zo correct op de dwarsfluit te spelen.’

Samenwerken met plaatselijke verenigingen

‘Aangezien wij een kleine parochieschool zijn, vinden we het belangrijk om samen te werken met plaatselijke verenigingen. Daarom nodigden we de Koninklijke harmonie St.-Anna uit. De leden toonden en bespeelden op geregelde tijdstippen muziekinstrumenten op school en we organiseerden een concert in de kerk waarop het hele dorp werd uitgenodigd. Dit bleek een succes en de harmonie zal zeker in de toekomst nog samenwerken met onze school.’

Door spelenderwijs met de instrumenten aan de slag te gaan konden ze ritme, duur en tempo ontdekken.

Peter en de wolf

‘Hoog tijd om de kleuters kennis te laten maken met het verhaal van Peter en de wolf. Elk personage in het verhaal werd verbonden aan een specifiek muziekinstrument dat we al leerden kennen. We verdeelden de groep volgens personages en geluid. Voor elk dier bedachten we een kostuum en een eigen beweging. Iedereen kon zich volledig laten gaan in zijn personage. Met dit alles knutselden we een opvoering in elkaar voor het grootouderfeest. Puur genieten!’ 

‘Ook boekten we een workshop van Peter en de wolf in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel. Het museum was aangenaam verrast dat onze kleuters zo vertrouwd waren met het verhaal. We bouwden het verhaal terug op met prenten, liedjes, spelletjes en een zoektocht naar de echte muziekinstrumenten in het museum.’

De leerzuchtige vrienden

‘Omdat onze school meeleeft met de carnavalstoet van Hamme leek het ons een leuk idee om de Fanfare 'De leerzuchtige vrienden', alias de houtblazers van Zogge, te betrekken in ons project. Zo leerden de kleuters heel eigenaardige muziekinstrumenten en ook een stukje lokaal erfgoed kennen. We organiseerden een carnavalsstoet door het dorp waarbij de leerlingen verkleed met de fanfare door het dorp trokken. Hun volgende komst staat trouwens al gepland’, vertelt Rita enthousiast. ‘Ze hadden dit zelf nog nooit gedaan en vonden het zelf een succes om op stap te gaan met een school ! Volgende keer willen we de leerlingen zelf muziek laten maken tijdens de optocht.’

Muziekelf

‘In een vertelatelier van Onderwijsservice rond ritmiek en muziek maakten de kleuters kennis met de muziekelf. De elf riep de hulp in van de kleuters om een lelijke en vervelende trol uit het bos te verjagen en haar vrienden te redden. Door spelenderwijs met de instrumenten aan de slag te gaan konden ze ritme, duur en tempo ontdekken. We vonden het fijn om bevestiging te krijgen dat we met onze werkwijze op de goede weg zijn.’

‘Zowel de leerkrachten als de kleuters hebben veel uit dit project geleerd. De samenwerking met de verschillende externe partners verliep vlot en alles gebeurde op het niveau van de kleuters. Ze hebben zich ten volle kunnen uitleven. Het project gaf veel ontdekkingskansen. Met de expertise die we dit jaar hebben opgedaan gaan we volgend schooljaar weer aan de slag!’

Tips van juf Katrien en directrice Rita

  • Zorg voor een duidelijke rode draad in je project. Wanneer alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd en passen binnen een groter geheel, kan je veel diepgaander werken.
  • Door dingen vaak op verschillende manieren te herhalen konden we dieper ingaan op vaardigheden en ervaringen.
  • Zoek het niet te ver en werk met lokale partners. We vonden het belangrijk om samen te werken met plaatselijke verenigen zodat de kinderen de aanwezigheid van muziek in hun buurt konden leren kennen en beleven.
  • Laat de kinderen zo veel mogelijk zelf doen en beleven. Hoe kleiner de kinderen, hoe meer nood ze daaraan hebben. Het was uitdagend om de instrumenten zelf te mogen bespelen. Zelf de hoorn bespelen is iets helemaal anders dan er naar te kijken in een boek.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS KOHa Sint-Anna
Organisaties Gemeentelijke Academie Voor Muziek,Woord en Dans
mim – Muziekinstrumentenmuseum (KMKG)
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • mode en design
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Rita Buggenhout

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs