Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Selfie

Selfie

‘Mogen wij onszelf zijn zonder medelijden? Als wij onszelf aanvaarden, doen jullie dat dan ook? Denk af en toe eens na voor je iets zegt of doet, want al die blikken en gefluister doen godverdomme zeer!’ De rap die de OV1-leerlingen van Buso Berkenbeek in Wuustwezel maakten, geeft de kern van hun project Selfie perfect weer. ‘Het was confronterend, intensief en intens.’ 

De leerkrachten wilden graag werken rond het zelfbeeld van de leerlingen, met als doel om dat zelfbeeld een ferme boost te geven.Om theatertalenten bloot te leggen en uit te diepen, namen de leerlingen deel aan enkele workshops van Theater Stap. Vervolgens gingen ze in groepen aan de slag, telkens rond een specifiek subthema en onder leiding van enkele leerkrachten. ‘We vertrokken vanuit een klasgroep’, vertelt Ine. ‘Maar als we zagen dat bepaalde leerlingen zich beter zouden voelen bij een ander thema of een andere activiteit, stapten ze over naar een andere groep. Zo werd het geheel toch klasoverschrijdend.’

Van elastiek tot rap

Eén groep maakte een heuse rap. ‘Daarin vragen ze een kans om zichzelf te zijn. Onze leerlingen voelen zich namelijk vaak aangegaapt, onbegrepen en veroordeeld.’ Ze brainstormden samen over de tekst. ‘Dus de zinnen komen echt van hen’, zegt Ine. Eenmaal klaar mochten ze in een echte radiostudio opnames maken. ‘Dat was een enorme ervaring voor hen.’ Een ander groepje maakte een bewegingsscène met grote elastieken. ‘Dat stukje ging over loslaten – iets wat heel erg leeft bij onze mannen. Ze zijn vaak wat overbeschermd en willen dus al eens losbreken van ouders of leerkrachten. Aan de andere kant zoeken ze die bescherming en veiligheid ook wel op. Voor dat dubbele gevoel stonden de elastieken symbool.’

Sommige leerlingen voelden zich op het podium als vissen in het water. ‘Er waren er die in wel vier verschillende acts meededen’, zegt Ine. Anderen wilden wel graag in de voorstelling, maar vonden de scène te eng. Zij namen vooraf bijvoorbeeld een filmpje op dat een plaats kreeg in de voorstelling. ‘Nog andere leerlingen verkozen een rol achter de schermen. En voor een stuk of zes jongens en meisjes was het hele project te druk en onbekend. Zij namen dan bijvoorbeeld wel deel aan de repetities, maar bleven liever ver van de voorstelling weg. Ook dat kon.’

Blij, heel blij

Geregeld organiseerden de leerkrachten toonmomenten, waarop de regisseurs de acts konden bijsturen. ‘Als collega’s elkaar regisseren, ligt kritiek soms gevoelig. Van professionelen neem je gemakkelijker advies aan.’ Koen Van Opstal en Jos Dom schaafden niet alleen de kwaliteit bij. Ze bewaarden ook het overzicht en hielpen om van de losse acts een coherent geheel te maken. ‘Aan elke scène ging een filmpje vooraf over het thema in kwestie. Vlak voor ons lied over emoties, bijvoorbeeld, kwam een leerling op film vertellen wat hij onder gevoelens begreep. Gevoelens, dat is heel veel, zei hij. Je hebt het gevoel ‘blij’. Maar je hebt ook het gevoel ‘heel blij’.’ Na zijn uitleg volgde Het Grote Gevoelenslied, waarin de leerlingen zongen over hun heftige en snel wisselende emoties.

Teambuilding

‘Selfie is supergoed geweest voor het zelfbeeld van onze leerlingen’, vertelt Ine. ‘We hebben ze laten stralen, ze hebben allemaal iets kunnen doen waar ze goed in zijn. Nu, maanden later, horen en zien nog dagelijks ergens iemand de liedjes zingen of een stukje van een dansje doen. Voor de leerkrachten was het evenzeer een intensieve én intense periode. Ik wil onszelf niet te hard bewieroken, maar gedurende het project is nog maar eens gebleken wat voor ontzettend geëngageerd team wij hebben. Dus niet alleen voor de leerlingen, ook voor ons was het project alle moeite dubbel en dik waard. Een betere vorm van teambuilding bestaat niet.’

Tips van juf Ine

  • Werk met externe partners: hun inbreng is groot en ze slagen er beter in dan wie ook om een 'helicopter view' te behouden op het geheel.
  • Bouw voldoende rustmomenten in. Zeker voor onze leerlingen kan de druk van zo’n omvattend project al eens te groot worden en daar moet je rekening mee houden. Het moet aangenaam blijven en je mag niet te veel van ze vragen, want anders schiet je je doel voorbij.
  • Zorg voor een geëngageerde werkgroep.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School Buso Berkenbeek
Organisaties curieus West-Vlaanderen
Theater Stap
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • inclusie
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Ingrid Boons en de hele werkgroep

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs