SELFMADE
Zet een groep extraverte podiumbeesten en introverte podiumbouwers samen, laat hen wisselen van rol en kijk naar wat er gebeurt! Het Stedelijk Lyceum Cadix en het Stedelijk Lyceum Meir maakte op die manier een héél verrassende theatervoorstelling en doorbrak met Selfmade tegelijk de schotten tussen KSO en TSO.
Je hoeft het niet altijd ver te zoeken. Ook tussen verschillende scholen en hun opleidingsniveaus bestaan er grenzen. Gedurende enkele maanden werkten de laatstejaars van de afdeling woordkunst-drama van Stedelijk Lyceum Cadix en van podiumtechnieken van Stedelijk Lyceum Meir in kleine, gemengde groepjes aan een tiental minivoorstellingen die ze in CC Luchtbal presenteerden.
Kunst over de grenzen heen
Lerares woordkunst-drama Klaartje Ascoop vertelt over de boeiende artistieke ontmoeting: ‘Aanvankelijk heerst er een zekere gêne tussen de beide groepen. Ze kenden elkaar niet. Dat wilden we doorbreken door een originele uitwisseling: onze leerlingen woordkunst-drama kregen les in techniek, de leerlingen podiumtechniek kregen toneelles.
Technische jongens, babbelende meisjes
Toch werd het een hele uitdaging voor Klaartje en haar team. ‘De leerlingen podiumtechnieken zijn technisch ingestelde jongens en moesten vooral leren communiceren. De leerlingen woordkunst-drama zijn vooral meisjes en moesten leren dat techniek niet iets is dat je op één-twee-drie snel even bijstelt. Zij ondervonden dat belichting en decor een heel specifieke materie zijn. Dat zorgde voor een interessante interactie en wederzijds respect tussen beide groepen.’
Door de improvisatieopdracht bij de introductie werden hun vooroordelen tegenover elkaar in de kiem gesmoord. Er ontstonden vriendschappen en een heel aangename werksfeer. Ook tussen de leerkrachten: ‘Op onze school werkten acht leraren vanuit hun vak vakoverschrijdend mee, op de andere school waren dat er twee. Als het tussen de collega’s goed klikt is dat natuurlijk een enorme meerwaarde voor de leerlingen.’
Professionele coach
Enkele regisseurs en acteurs kwamen coachen. Die professionele omkadering werkte erg motiverend. ‘De subsidie dynamoPROJECT maakt een groot verschil omdat we partners van buiten de school kunnen uitnodigen. Dat is dankbaar, want van hen nemen de leerlingen veel gemakkelijker commentaar aan. Ze keken duidelijk op naar iemand uit het échte beroepsleven. Het tilde het niveau van hun werk op een hoger niveau.’
Tips van Klaartje
- Maak kleine gemengde groepjes. Introduceer het thema (in dit geval een toneeltekst van Arne Sierens) m.b.v. attributen die verwijzen naar een bepaalde locatie, zoals een kapsalon, een internaat, een camping of een dansschool. Daarmee improviseren ze een scène die ze aan elkaar tonen en bespreken. Laat alle leerlingen individueel een personage ontwikkelen dat in deze biotoop past. Voor elk van deze personages werken ze een monoloog uit. Nadien worden deze samengebracht tot één geheel per locatie.
- Voorzie tijdens een werk(stage)week een aantal momenten waarop met de groepjes wordt samengewerkt. Nodig een professionele coach (regisseur of acteur) uit om een vakkundig oordeel te komen geven, liefst tweemaal in die week.
- Organiseer een workshop voor de klas (i.p.v. de groepjes). Geef hen theoretische feedback over het vormelijke karakter van een toneeltekst.
- Zorg voor een week generale repetitie in een plaatselijk cultureel centrum. Maak er een geslaagde voorstelling van, liefst met twee opvoeringen. Het is zeker een pluspunt als je deze opdracht als eindwerk kan integreren!