Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.

Gamen tijdens de lesuren? Voor de leerlingen van GO!-Spectrumschool in Deurne werd deze droom werkelijkheid. ‘Gaming is een groot onderdeel uit de leefwereld van jongeren en kinderen. Onze leerlingen gamen bijna allemaal’, zegt Bert Roos, cultuurcoördinator van de school. ‘Videogames zijn een kunstvorm geworden, maar blijven onderbelicht in de cultuursector. Daar willen wij ook mee verandering in brengen. Het CC Deurne coördineerde & financierde het project mee.’

Voor de start van het project werd het vergaderlokaal van de school twee dagen lang omgevormd tot een heuse arcadehal waar zeven gameconsoles van Devillé Arcade werden opgesteld. Die games focusten op creatief samenspelen. De leerlingen konden er tijdens de lesuren spelletjes spelen, maar ze leerden ook over hoe de vintage consoles in elkaar zaten.

Aan fantasie en ideeën geen gebrek

Het projectteam bestond uit dertig leerlingen pc-technieken en houtbewerking, onder professionele begeleiding van game-ontwikkelaars Hannes en Thomas Devillé van Devillé Arcade. Zowel het game­design, de muziek, programmatie en arcadekast was van de hand van de leerlingen zelf. ‘We zijn helemaal van nul begonnen’, vertelt Robbert (21) van de richting pc-technieken, die het spel hielp programmeren.

‘Op de eerste brainstormsessie was al snel duidelijk dat er aan fantasie en ideeën geen gebrek was. Gelukkig waren er de mannen van Devillé Arcade, want als ze ons hadden laten doen, zou het zo complex geworden zijn dat het niet te realiseren viel. We dachten bijvoorbeeld aan een game waarin we op leerkrachten konden schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’, lacht hij. ‘We zijn uitgekomen op Spectram, een spel voor vijf spelers dat zich afspeelt in een tram. Al hebben we een van de figuurtjes in het spel wel gebaseerd op een van de leraars.’

Nieuw

Het spel bestaat uit twee houten kasten, ontworpen en gebouwd door de leerlingen houtbewerking. Vooraan zit de trambestuurder die met een joystick de tram op het juiste spoor moet houden. Achteraan zitten de vier andere spelers met hun handen aan de knoppen. Zij moeten op tijd in- en uitstappen en moeten samenwerken om situaties op te lossen, zoals hun plaats afstaan aan een zwangere vrouw. Zo wordt er reputatie verdiend, het doel is om zo hoog mogelijk te scoren. Ondertussen moet de chauffeur ervoor zorgen dat de passagiers bij de juiste halte terecht komen.

‘En dat was al complex genoeg’, zegt Quinten (20), die in het designteam zit. ‘We zijn gestart met alles op papier te tekenen en dan op basis van een stopmotion-filmpje te kijken hoe het er zou uitzien. Dan zijn we digitaal beginnen ontwerpen en programmeren. Dat is ook voor ons nieuw, want onze richting pc-technieken draait rond het repareren en in elkaar steken van pc's. Programmeren leren we niet.’

Precisiewerk

Ook voor de leerlingen houtbewerking was het een atypisch project. ‘Het is een heel gevarieerd project’, zegt leerling Tommy (16). ‘We konden ook zelf kiezen hoe de kasten eruit zouden zien. Het is eens iets anders dan een houten stoel. En de elektronica van het spel moet passen, dus is het ook precisiewerk.’

Samen werken zorgt voor respect

De focus van Spectram ligt op samen spelen, het creatieve en het artistieke, maar die elementen zijn niet enkel terug te vinden in het videospel zelf. Het kwam ook terug in de samenwerking tussen de leerlingen van de twee richtingen. ‘Het is iets helemaal anders’, zegt Robbert. ‘En dus moet je ook op een heel andere manier werken. We hebben elkaar ook beter leren kennen. Tijdens het schooljaar zit iedereen vooral bij zijn eigen klas en de richtingen zijn ook erg verschillend. Door samen te werken leer je elkaar ook respecteren.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! Spectrumschool
Organisaties de Klap
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • gaming
  • mediawijsheid
  • mode en design
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Bert Roos, cultuurcoördinator

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs