Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.

Gamen tijdens de lesuren? Voor de leerlingen van GO!-Spectrumschool in Deurne werd deze droom werkelijkheid. ‘Gaming is een groot onderdeel uit de leefwereld van jongeren en kinderen. Onze leerlingen gamen bijna allemaal’, zegt Bert Roos, cultuurcoördinator van de school. ‘Videogames zijn een kunstvorm geworden, maar blijven onderbelicht in de cultuursector. Daar willen wij ook mee verandering in brengen. Het CC Deurne coördineerde & financierde het project mee.’

Voor de start van het project werd het vergaderlokaal van de school twee dagen lang omgevormd tot een heuse arcadehal waar zeven gameconsoles van Devillé Arcade werden opgesteld. Die games focusten op creatief samenspelen. De leerlingen konden er tijdens de lesuren spelletjes spelen, maar ze leerden ook over hoe de vintage consoles in elkaar zaten.

Aan fantasie en ideeën geen gebrek

Het projectteam bestond uit dertig leerlingen pc-technieken en houtbewerking, onder professionele begeleiding van game-ontwikkelaars Hannes en Thomas Devillé van Devillé Arcade. Zowel het game­design, de muziek, programmatie en arcadekast was van de hand van de leerlingen zelf. ‘We zijn helemaal van nul begonnen’, vertelt Robbert (21) van de richting pc-technieken, die het spel hielp programmeren.

‘Op de eerste brainstormsessie was al snel duidelijk dat er aan fantasie en ideeën geen gebrek was. Gelukkig waren er de mannen van Devillé Arcade, want als ze ons hadden laten doen, zou het zo complex geworden zijn dat het niet te realiseren viel. We dachten bijvoorbeeld aan een game waarin we op leerkrachten konden schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’, lacht hij. ‘We zijn uitgekomen op Spectram, een spel voor vijf spelers dat zich afspeelt in een tram. Al hebben we een van de figuurtjes in het spel wel gebaseerd op een van de leraars.’

Nieuw

Het spel bestaat uit twee houten kasten, ontworpen en gebouwd door de leerlingen houtbewerking. Vooraan zit de trambestuurder die met een joystick de tram op het juiste spoor moet houden. Achteraan zitten de vier andere spelers met hun handen aan de knoppen. Zij moeten op tijd in- en uitstappen en moeten samenwerken om situaties op te lossen, zoals hun plaats afstaan aan een zwangere vrouw. Zo wordt er reputatie verdiend, het doel is om zo hoog mogelijk te scoren. Ondertussen moet de chauffeur ervoor zorgen dat de passagiers bij de juiste halte terecht komen.

‘En dat was al complex genoeg’, zegt Quinten (20), die in het designteam zit. ‘We zijn gestart met alles op papier te tekenen en dan op basis van een stopmotion-filmpje te kijken hoe het er zou uitzien. Dan zijn we digitaal beginnen ontwerpen en programmeren. Dat is ook voor ons nieuw, want onze richting pc-technieken draait rond het repareren en in elkaar steken van pc's. Programmeren leren we niet.’

Precisiewerk

Ook voor de leerlingen houtbewerking was het een atypisch project. ‘Het is een heel gevarieerd project’, zegt leerling Tommy (16). ‘We konden ook zelf kiezen hoe de kasten eruit zouden zien. Het is eens iets anders dan een houten stoel. En de elektronica van het spel moet passen, dus is het ook precisiewerk.’

Samen werken zorgt voor respect

De focus van Spectram ligt op samen spelen, het creatieve en het artistieke, maar die elementen zijn niet enkel terug te vinden in het videospel zelf. Het kwam ook terug in de samenwerking tussen de leerlingen van de twee richtingen. ‘Het is iets helemaal anders’, zegt Robbert. ‘En dus moet je ook op een heel andere manier werken. We hebben elkaar ook beter leren kennen. Tijdens het schooljaar zit iedereen vooral bij zijn eigen klas en de richtingen zijn ook erg verschillend. Door samen te werken leer je elkaar ook respecteren.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! Spectrumschool
Organisaties de Klap
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • gaming
  • mediawijsheid
  • mode en design
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Bert Roos, cultuurcoördinator

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs