Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Sterk in hun schoenen

Sterk in hun schoenen

Yentl de Werdt van Passerelle vzw studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en bij P.A.R.T.S. in Brussel. Zij begeleidde tweeëntwintig leerlingen van het zesde leerjaar van De Piramide, een school in hartje Berchem, en maakte samen met hen een voorstelling over pesten.

Tableau Vivant

Leerkracht Loeki Van der Auwera: ‘We zijn vertrokken vanuit het boek Brooddoos van Dimitri Leue. Het boek staat volledig in het teken van pesten en omgaan met pesten. Het thema is dan ook op een heel natuurlijke manier en vanuit eigen ervaringen aan bod gekomen en bespreekbaar gemaakt. In onze klas is pesten wel een thema dat aandacht verdient. Er wordt geplaagd, gelachen met en om elkaar en er worden regelmatig kinderen gekwetst. Ik hoop dan ook dat dit project een positief effect in de klas zal hebben.’

Yentl: ‘Eerst hebben we samen het verhaal besproken - zowel de negatieve kanten van het pesten als de positieve uitkomst van het verhaal. Daarna gingen de kinderen zelf aan de slag: ik vroeg hen om een situatie uit het boek te kiezen en uit te beelden. Niet in een toneeltje, maar door middel van stilstaande beelden, tableaus als het ware’. Na de eerste sessie werd de actie verplaatst van een kleiner klaslokaal naar een grotere ruimte, de feestzaal. Die ruimte was heel geschikt voor het project, qua ruimte, akoestiek en inrichting.

Sterk in je schoenen

Liesbeth Maes van Passerelle: ‘Bij Passerelle willen we vooral iets uit de leerlingen halen. Het draait niet om een opgelegde choreografie, maar om improvisatie. We laten onze coaches vrij: ze hebben elk hun eigen aanpak en methodieken. Die zijn heel afhankelijk van waar je terechtkomt. Maar de focus ligt op wat de leerlingen kunnen. De opdrachten leveren materiaal op en daarmee creëer je verder.’

Yentl: ‘Ik zal nooit pasjes aanleren maar laat de bewegingen vanuit de kinderen zelf komen. Elke sessie gaf ik een nieuwe opdracht, daar gingen ze in groepjes zelf mee aan de slag. Ook het idee van ‘sterk in je schoenen staan’ heb ik geïntroduceerd. Wat houdt het in om op te komen voor jezelf? Iemand die pest heeft heel vaak weinig zelfvertrouwen en beseft vaak niet hoeveel pijn hij de ander doet. Als de kinderen sterker staan, voelen ze ook meer zelfvertrouwen. En dan is het helemaal niet nodig om iemand anders lastig te vallen of te pesten. We deden ook verschillende oefeningen waarbij ze elkaar moesten vertrouwen. Eens iedereen goed opgewarmd was, vroeg ik hen naar woorden en gevoelens die verbonden zijn met pesten - zoals vriendschap, kwetsen … - en zochten de kinderen daar telkens een passende beweging bij. De choreografie waar we rond werkten bestaat eigenlijk uit al die verschillende stukjes die ik in een structuur achter elkaar zette.’

Gezellig druk

De structuur van het eindresultaat ziet er indrukwekkend uit. De kinderen starten met een langdurige slow-motion beweging waarin ze kwetsende opmerkingen afweren. Elk kind ‘valt’ op een bepaald moment, maar wordt altijd weer recht geholpen. Yentl: ‘De sfeer in de klas was helemaal niet moeilijk, maar het wordt best wel druk met tweeëntwintig jonge kinderen. Gelukkig kon de drukte vaak omgezet worden in energie en enthousiasme, omdat de leerkracht de kinderen zeer goed in de hand heeft. Loeki was altijd aanwezig en deed actief mee. Dat was zeker een bonus. Ze volgde de workshops, maakte dat iedereen mee was, filmde de bewegingsfrases die we deden en ze was heel gemotiveerd. Zeer fijn!’

De workshops zijn georiënteerd op de leefwereld van de kinderen, hun kunnen en hun interesse. We proberen ervoor te zorgen dat ze uit hun comfortzone durven te treden. Alles draait om creatieve expressie: gevoelens tonen vanuit een beweging.

Ronde twee

De sessies zijn voorbij gevlogen. Uit tijdgebrek kwam het blog waarvan sprake was in het actieplan helaas niet van de grond. Yentl wil wel graag na het toonmoment de reflecties en opmerkingen van de kinderen op papier zetten. ‘Het verschil tussen meisjes en jongens was wel heel zichtbaar. Ze wilden absoluut niet met elkaar dansen of in groep werken. Hopelijk is dit maar een fase …’

Loeki: ‘Ik zou dit project met veel liefde herhalen. Ik ga zeker ook uitzoeken wat de mogelijkheden voor de toekomst zijn. Helaas zijn wij een kansarme school en zullen we dus vooral veel moeten laten afhangen van de budgetten die we tot onze beschikking hebben. Het enige minder puntje aan dit project vond ik de tijd. De weken zijn voorbij gevlogen en ik had dit project nog graag iets dieper uitgewerkt.’

’t Zal WELzijn

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Via het project ’t Zal WELzijn -een initiatief van de VLOR i.s.m. CANON Cultuurcel en Iedereen Leest- ontdekten 54 scholen hoe cultuureducatie daaraan kan bijdragen. Ze werkten allemaal volgens de theorie van Cultuur in de Spiegel. Meer tips om aan welbevinden in de klas te werken vind je op onze inspiratiepagina.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Choreografe Yentl de Werdt geeft de leerlingen oefeningen waarbij ze elkaar moesten vertrouwen. Zo ervaren ze het meteen ‘aan den lijve’. Door de nadruk op beweging, komt het lichaam als cultuurdrager erg naar voor. De leerlingen observeren ook elkaars input na elke creatie-opdracht.

verbeelden

  • Yentl vraagt de leerlingen om een situatie uit het boek te kiezen en uit te beelden d.m.v. stilstaande beelden met hun lichaam. Ze geeft vele improvisatie-opdrachten waar de leerlingen zelf mee aan de slag gaan in kleine groepjes. Hierdoor worden ze uitgedaagd om via hun eigen verbeelding te komen tot bewegingen.

conceptualiseren

  • Er wordt gewerkt met ‘taal’ als cultuurdrager. De leerlingen denken na over de positieve en negatieve lading van bepaalde woorden. Door een link te leggen tussen taal en beweging, worden de leerlingen aangemoedigd om te reflecteren: is een woord hard of zacht? Voel ik me kwetsbaar of sterk wanneer iemand zo tegen mij spreekt? Wat is een mooi en wat een gemeen gebaar naar iemand anders toe?
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School SBS De Piramide
Organisaties Passerelle vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Loeki Vanderauwera

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs