Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Sticky Drama: leerlingen dichten en discussiëren met Dominique De Groen

Sticky Drama: leerlingen dichten en discussiëren met Dominique De Groen

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen van het vak. Vervolgens gingen ze zelf aan de slag.

Leerlingen schrijven onder begeleiding van Dominique De Groen
Dominique De Groen reikt poëzietips aan 01
Dominique De Groen draagt poëzie voor
Dominique De Groen reikt poëzietips aan 02
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

De Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas hechten veel belang aan poëzie-onderwijs. Met de filosofie van Cultuur in de Spiegel in het achterhoofd, laten ze hun leerlingen graag uitgebreid van poëzie proeven. Heel geregeld halen ze daarom ook dichters naar de school. ‘We hebben eerder samengewerkt met Ellen Deckwitz, Carmien Michels en Charlotte van den Broeck. Voor dit project hebben we Dominique gevraagd’, vertelt leerkracht Nederlands, Engels en Frans Peter Cockelbergh.

‘Mijn collega Bas Matthynssens en ik leerden Dominique kennen tijdens een onderzoeksproject voor de Universiteit Gent. We zaten meteen op dezelfde golflengte. Daarom hebben we haar als partner voor ons dynamoPROJECT gevraagd.’

Leerlingen poseren aan hun werktafel

Samen rijden

‘Het is voor deze projecten nooit onze bedoeling om iemand voor een eenmalige workshop te vragen’, zegt Peter Cockelbergh. ‘We vinden het belangrijk om samen een traject te rijden. Zo kunnen we ook samen reflecteren en onze expertise bundelen.

‘Als het klikt tussen de betrokkenen, verlopen zulke gesprekken vlot. In plaats van steriel afspreken wordt het brainstormen en ideeën pingpongen. Dat is aangenaam, omdat je elkaars ideeën voortdurend verder ontwikkelt. Wij zijn zo tot een lange lijst voorstellen gekomen, die we vervolgens verfijnden tot het project op punt stond.’

Tips van leerkracht Peter Cockelbergh

  • Onderschat je leerlingen niet. Het is niet omdat het om poëzie draait, of zelfs hedendaagse poëzie met een politieke insteek, dat het vanzelf te hoog gegrepen is. Leerlingen raken wel degelijk geïnteresseerd, al helemaal na een inspirerende ontmoeting met de dichter.
  • Durf te experimenteren. Sommige dingen lopen meteen goed en dat is super. Maar andere lopen misschien niet zoals gepland, en dat is niet erg. Ook daarvan leer je.
  • Laat leerlingen uit hun comfortzone komen. Daar is niks mis mee, zolang het zinvol, bewust en goed begeleid is. Ga het gesprek aan: wat is er aan de hand? Is dat erg? Wat gaan we ermee doen?
  • Reflecteer. Maak tijdens en na het project tijd voor reflectie, zowel met de externe partner, de collega’s als de leerlingen.
  • Neem het mee. We hebben enorm veel materiaal verzameld rond het werk van Dominique. Zelfs al kunnen we haar de komende jaren niet telkens terugvragen voor een even intensieve ontmoeting met onze leerlingen, we hebben een bron van materiaal waaruit we nog volop kunnen putten.

Analyseren en ervaren

Eerst doken de leerlingen in de poëzie. In duo’s of trio’s kozen ze één van de drie bundels die Dominique op dat moment al gepubliceerd had: Shop girl, Offerlam of Sticky Drama. ‘We hebben hen de poëzie zelf laten analyseren en ervaren. Ze kregen een viertal lestijden waarin ze zelfstandig aan de slag gingen, met de leerkrachten als begeleidende co-teachers. Wij circuleerden voortdurend, beantwoordden vragen of hielpen hen voort als ze vastzaten. Ook reflectie was hier belangrijk.’

Bij dit onderdeel kon de school gemakkelijk verscheidene vakken betrekken, al helemaal omdat de poëzie van Dominique erg maatschappelijk en politiek geladen is: er komen allerhande thema’s in aan bod. De leerkrachten legden verbanden waar ze maar konden. ‘In de Engelse les hadden we het over dystopische romans, een onderwerp dat ook Dominique erg interesseert. We hebben daarom enkele teksten die haar boeien in de lessen betrokken. Een collega gebruikte een gedicht uit Sticky Drama in een les Cultuurwetenschappen over ecologie, omdat het gedicht daar eveneens over ging. Zo groeide ook het vakoverschrijdende luik organisch.’

'We vinden het belangrijk om samen een traject te rijden. Zo kunnen we ook samen reflecteren en onze expertise bundelen.'

Peter Cockelbergh - leerkracht talen

Ontmoeting

Daarna kwam Dominique naar de school. In elk van de vijf betrokken klassen gaf ze een lezing-performance, en nam ze uitgebreid de tijd om met de leerlingen te praten: hoe kom je als jonge dichter aan de bak? Welke vooropleiding had ze genoten? Welke dichters hebben haar beïnvloed? Waar was ze nu mee bezig?

Leerlingen schrijven zelf poëzie

Zelf schrijven

‘Vervolgens gingen de leerlingen aan het schrijven op basis van vier recepten die Dominique voorstelde en die we ook weer samen voorbereidden’, zegt Peter.

De ervaring was voor elke leerling anders. Wie sowieso van schrijven hield, haalde zijn of haar hart op. Anderen kwamen ver uit hun comfortzone. ‘Maar het feit dat Dominique erbij was, deed veel. Een jonge dichteres met al enkele bundels en prijzen op haar naam las hun werk en gaf feedback. Dat zorgt voor een bijzondere sfeer die je anders niet kunt creëren in een klas.’

Eigen bundeltjes

In een laatste fase experimenteerden leerlingen die er zich kandidaat voor stelden met publicatievormen: ze maakten zelf bundeltjes of magazines. ‘Achteraf gezien was dat het moeilijkste onderdeel van het project. De leerlingen waren tevreden en het was een fijn moment. Maar we hadden wat praktische problemen om aan al het materiaal te geraken en we hadden nog wat extra tijd kunnen gebruiken. Ook dat ondervinden is echter interessant: een volgende keer pakken we het dan gewoon net iets anders aan.’

Wil jij ook samenwerken met een dichter of auteur in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • In het voorbereidende traject rond de bundel Offerlam toonden de leerkrachten hun leerlingen ter vergelijking een afbeelding van Het Lam Gods van Van Eyck.
  • De leerlingen keken en luisterden naar een performance van Dominique, maar zagen ook filmpjes waarin ze haar poëzie voor een publiek brengt.

verbeelden

  • De leerlingen schrijven zelf een gedicht. Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar ‘gevonden gedichten’ of laten zich inspireren door een specifiek beeld, waarop ze dan hun gedicht baseren.

conceptualiseren

  • Aanvankelijk associëren de leerlingen poëzie haast vanzelf met eindrijm. Ze merken op dat Dominique daar zelden of nooit gebruik van maakt. Waarom is haar poëzie dan toch poëzie? Op die manier toetsen ze allerhande typische concepten rond poëzie af: komen ze in haar werk aan bod of niet? Wat doet dat met het gedicht?

analyseren

  • Poëzie analyseren is een van de rode draden door het project. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag om een selectie gedichten van Dominique te analyseren: waarover gaat het gedicht, welke thema’s komen erin voor, waarom spreken die aan? Is er een rijmschema? Zo niet, maakt ze gebruik van alliteratie en/of assonantie? Welk effect heeft dat op het werk?
  • De leerlingen bekijken de cover van de bundel Offerlam. Waar doet die hen aan denken? Waarom is voor deze illustratie gekozen? (In de linkerbovenhoek van de cover staan zwarte strepen die geïnspireerd zijn op de stralen rond het Lam in Het Lam Gods van Van Eyck).

Dragers

lichaam

  • Je kunt poëzie lezen, maar je kan het ook fysiek voor een publiek brengen en er zelfs een echte performance van maken.

voorwerpen

  • Poëzie heeft een drager nodig. Dat kan een boek of bundel zijn. De leerlingen ondervonden hoe belangrijk vormgeving voor poëzie kan zijn.

taal

  • Mondeling, schriftelijk, live voor publiek, op een papieren dan wel audiovisuele drager: poëzie ís taal.

Grafische tekens

  • De leerlingen maken een poëziecollage en bekijken welke rol die specifieke vormgeving speelt. Ze bestuderen het belang van de illustraties in de bundel Offerlam.
Auteur Ines Minten
School Scholen Da Vinci
Onderwijsniveau
  • Gewoon secundair onderwijs
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Peter Cockelberghs

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs