Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in Berchem. In dit dynamoPROJECT ligt de nadruk op het proces van creatie, expressie en input van de leerlingen. De uiteindelijke optocht is een bekroning, het goud ligt op de weg daarnaartoe.

leerlingen kruipen in de turnzaal over de vloer, Joana staat er met een trommel tussen
links een lachend meisje, midden rugaanzicht ander meisje, rechts Joana met trommel
meisje kijkt nadenkend met hand aan de mond, naast haar glimlacht een leerkracht, links uit beeld komt een trommelstok
leerlingen en leerkrachten zitten op de grond rond een verzameling tekeningen van de leerlingen
leerlingen staan in een halve cirkel met katachtige bewegingen

Spreken zonder taal  

In een murga, een straatfanfare met muziek, dans en personages, staat de expressie van de identiteit centraal. Murga laat de leerlingen van diverse achtergronden toe elkaar en zichzelf te vinden zonder de barrière van hun taal. Joana speelt op trom, laat hen bewegen en zelf ritmes maken. Daarnaast heeft ze een waaier aan acteeroefeningen op maat van de leerlingen. In één oefening haalt Joana kaartjes met tekeningen van personages en dieren boven. Ze vraagt: ‘Wat kan er gebeuren met een motor en een mier?’ Een leerling beeldt dit uit, de anderen raden wie of wat het is. De groep gaat op in het toneelspel. De leerkrachten zijn verrast door de vindingrijkheid en humor van hun leerlingen.  

In de murga vinden ze een andere connectie dan afkomst. Het is verrassend om te zien dat zij opeens een vriendenkring worden. En het Nederlands wordt hun gemeenschappelijke taal.

juf Katrijn

Samen door de tunnel 

Naarmate het project vordert, worden de leerlingen rustiger en meer gefocust op wat ze daar samen doen. Het is niet langer alleen maar een leuke uitlaatklep. De leerlingen voelen dat ze veilig zijn om zich uit te drukken en dragen zorg voor elkaar. Eén leerling sluit pas aan bij de vijfde sessie met Joana. Hij is nieuw in België en nieuw op de school, maar wordt meteen opgenomen in de groep. Zo gaat één van de leerlingen spontaan naar de jongen toe op het moment dat ze allemaal samen een tunnel maken. Katrijn: ‘In de murga vinden ze een andere connectie dan afkomst. Het is verrassend om te zien dat zij opeens een vriendenkring worden. En het Nederlands wordt hun gemeenschappelijke taal.’ 

Veiligheid  

Een tweeling die aanvankelijk teruggetrokken is en steeds samen blijft, komt door het ritme van de murga langzaamaan los van elkaar. Het enthousiasme waarmee de drie wereldklas-leerkrachten zelf meedoen, verlaagt de drempel voor de leerlingen en verhoogt het vertrouwen dat het ok is om zich te tonen in deze groep. Leerkracht Karin vertelt over een meisje dat in het begin amper sprak. Tijdens de murga-sessies zien ze dat dit meisje haar meer expressieve vriendin opzoekt. Dit contact sterkt haar en gaandeweg wordt ze zelf ook expressiever. ‘Ze helpen elkaar om open te bloeien. Dat is mooi.’

Gericht loslaten - Onvoorspelbaarheid 

Karin, Katrijn en Kevin zijn het vanuit hun vormende rol als leerkracht gewoon om resultaatsgericht te werken. De manier waarop Joana te werk gaat, is voor hen zowel uitdagend als leerrijk. Ruimte geven aan creativiteit gaat immers gepaard met onvoorspelbaarheid en niet weten waar je zal uitkomen. Op het moment dat één van de leerlingen in een oefening een denkbeeldig vuurwapen uit een koffer haalt, happen de leerkrachten naar adem. Joana blijft rustig en laat het gebeuren. Het beladen voorwerp wordt in stilte doorgegeven tot een meisje zegt ‘ik moet dat niet hebben’ en het terug in de imaginaire koffer plaatst. Probleem opgelost, de boodschap wordt door iedereen begrepen. Het blijft Karin bij als een belangrijke les: ‘Je hebt als leerkracht de neiging om de dingen te proberen controleren. Als wij waren tussengekomen, was dit niet gebeurd. Het vraagt vertrouwen en loslaten van de zekerheid.’

Ook voor directrice Ann is dit een waardevolle les: ‘We hebben vaak de idee dat wij als leerkracht de input moeten geven, dat die anders niet voldoende zal zijn. Maar er zijn andere manieren om aan input te komen. De creativiteit wordt getriggerd, je moet durven het proces het proces te laten zijn.’

Tips van de leerkrachten

  • Sta open voor wat de kunstenaar binnenbrengt en kijk naar wat er met je leerlingen gebeurt.  
  • Hou de groep begeleidende leerkrachten klein en voorzie tijd voor reflectie onder elkaar. Het geeft de veiligheid om gedachten uit te spreken, dingen uit te proberen, de sessies samen voor te bereiden en te reflecteren over hoe het ging.  
  • Maak de aanvraag niet té concreet. Met een duidelijk kader, vraag en doel én een goede externe partner laat je ruimte voor het creatieve proces.  
  • Doe als leerkracht zelf zo veel als mogelijk mee in het creatieve proces. Ga niet aan de kant zitten. Hoe meer je meedoet, hoe meer je het proces zelf ervaart en hoe meer je het zelf ook kan verderzetten.  
  • Blijf dicht bij wat je kent en zoek uit wat je via een externe partner nog kan toevoegen.  

Al doende het recept maken

Hoe Joana werkt, is zoals koken met alleen maar een lijst van ingrediënten. Ze zet de krijtlijnen uit, de rest komt van de leerlingen. Zo vraagt ze: ‘Wat hoort er bij murga, wat weet je nog van de vorige keer?’ De leerlingen tekenen waar ze aan denken: een tunnel, een labyrint, games … Het zijn zaken die ze zich herinneren van een workshop rond ritme waar Joana niet bij was. Joana reageert rustig met ‘tof, zet dat er maar bij’ en integreert het in de murga-bewegingen. Wanneer een leerling een prinses tekent, is haar reactie: ‘Dat is keifijn, dat ingrediënt hadden we nog niet, een kostuum, een personage zijn, mooi zijn.’ In een andere oefening stelt een leerling voor om te werken met robots als personage. De volgende sessie begint Joana met het ontwaken van de robots. Ze slaat op de trom en iedereen begint te bewegen als een robot op het aangegeven ritme.

In de murga vinden ze een andere connectie dan afkomst. Het is verrassend om te zien dat zij opeens een vriendenkring worden. En het Nederlands wordt hun gemeenschappelijke taal.

directrice Ann Smans

Talenten ontdekken

Door de veelzijdigheid van murga krijgt iedereen zijn kans om zijn of haar talent te tonen of ontdekken. 'Iemand die niet goed kan dansen, bloeit open als hij op de trommel slaat,' zegt Karin. ‘Of ze merken dat ze goed zijn in het bedenken van een grappig idee of een leuk personage. De leerlingen zien dan dat Joana hun ideeën oppikt en dat maakt hen trots.’ De ene danst, de andere bedenkt, nog anderen houden hun ritme op de trom. Voor directrice Ann is dat wat zo schoon is: dat iedereen een talent kan ontdekken waar ze fier op kunnen zijn. En terwijl alles bezig is, wordt er al luidop gedroomd dat de murga van de wereldklas zou uitgroeien tot een heuse schoolmurga. Karin zegt: ‘Murga zijn ritmes, die ritmes, onze ritmes, willen we meenemen naar volgend jaar en verder.’

Wil jij ook met een kunstenaar aan de slag? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen krijgen stokken en trommels waarme ze allerlei ritmeoefeningen doen: vraag en antwoord, hard en zacht, luid en stil. De leerlingen schminken elkaar met water, ze nemen elkaars nabijheid waar en de sensaties van het penseel. Het is intiem en tegelijkertijd veilig. Vier tonnen doen dienst als bas. Iedere leerling krijgt de kans om op de tonnen te slaan aangestuurd door dirigent Joana. Het is als een soort auditie: Wie kijkt er naar de dirigent? Wie houdt het ritme aan? Wie heeft er plezier in? Wie vindt dit echt heel leuk?

verbeelden

  • Joana gaat naar de gang en roept ‘kom mij eens even helpen, iemand?!’ Een leerling gaat naar buiten en ze komen samen terug binnen met een grote zware imaginaire koffer. Joana zegt ‘kom eens allemaal kijken naar wat hier inzit.’ Iedereen haalt om de beurt iets uit de koffer, een imaginaire viool, een boek, … en toont de anderen met bewegingen wat het is.

Dragers

lichaam

  • lichaam

voorwerpen

  • voorwerpen

Grafische tekens

  • grafische tekens
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Marianne Keppens
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • circus
  • dans en beweging
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • interculturaliteit
Sleutelcompetenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2023-2024
Projectverantwoordelijke Karin Goosen
Lesuren/lestijden 20

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs