Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Studenten lerarenopleiding maken al doende kennis met het productieproces van een kunstproject, met zeefdrukken en met projectorganisatie

Studenten lerarenopleiding maken al doende kennis met het productieproces van een kunstproject, met zeefdrukken en met projectorganisatie

Het Frans Masereel Centrum (FMC) bestaat dit jaar 20 jaar en nodigt elke maand een kunstenaar uit om het centrum op een kunstzinnige manier in contact te brengen met de bewoners van Kasterlee. In mei was die rol weggelegd voor kunstenares Susanne Weck en de studenten van het 1ste en 2de jaar Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken uit de lerarenopleiding van Thomas More.

‘Aanvankelijk wilden we de 12 studenten per twee een kunstwerk laten maken, dat een (tijdelijk) plaatsje zou krijgen in de publieke ruimte in Kasterlee. Maar uiteindelijk hebben we om praktische redenen besloten dat alle studenten toch zouden samenwerken aan één kunstwerk’, vertelt Ann Wodinski, docente PO-PKV.

Meer met elkaar in contact

Dat werd een utopische kalender voor de bewoners van Kasterlee. Tijdens de jaarlijkse kermis van Kasterlee werden de bezoekers uitgenodigd deze grafische kalender vol utopische ideeën zelf aan te vullen, bijvoorbeeld met een uitnodiging voor een burenbabbel, een uitdaging om je grenzen te verleggen, maar ook met volledig fictieve activiteiten. Daarnaast stonden ook typische activiteiten die het Kastelse publieke leven structuur geven op de kalender. De kalender startte op 21 mei, de laatste dag van de kermis, en eindigde op 21 juni, de langste dag van het jaar. De kalender werd gezeefdrukt op grote, plexi platen en geïllustreerd met tekeningen. Hij stond opgesteld aan de markt van Kasterlee.

Een intense ervaring

‘Omdat de studenten het hele semester samenwerkten met Susanne Weck, was het voor hen een intense ervaring’, vervolgt Ann. ‘Bovendien hebben zij ondervonden dat een idee er heel anders uitziet wanneer het uiteindelijk is uitgevoerd. Ze hebben kennisgemaakt met het productieproces van een kunstproject, met zeefdrukken en met projectorganisatie. Daarnaast hebben ze ook andere dingen opgestoken. Zo moesten ze mensen aanspreken toen ze de kalender aan het uitwerken waren. Dat is niet voor iedereen evident.’

Geïntegreerd in het lessenpakket

Het project maakte deel uit van het vak Grafische Kunsten. Studenten en kunstenares werkten in totaal 64 uur aan het project. Er werd gewerkt in het grafische atelier van Thomas More, maar ook in het atelier van het FMC. Het FMC kwam bovendien voor een workshop zeefdrukken naar de hogeschool.

Tips van Ann

  • Kies voor een projectweek in plaats van alles verspreid te organiseren. Zo kan je geconcentreerd van de start naar een toonmoment toewerken. Zoals wij het nu hadden aangepakt – met het project verspreid over het lessenrooster – ging de dynamiek soms verloren.
  • Vertrek vanuit een thema. Dat werkt beter dan studenten laten brainstormen omdat je van nul start.
  • Grijp kansen die je cultuurpartner aanbiedt.Waarom niet zeefdrukken? Het Frans Masereel Centrum heeft een mobiel toestel, waarmee ze naar de school kunnen komen. Maar je kan ook zelf voor een toestel zorgen. Sommige zijn daarbij heel wat makkelijker op te stellen.
  • Denk goed na over je materiaal: waarvoor moet het dienen, waar moet het tegen bestand zijn? Wij drukten de kalender eerst op (gekregen) spaanderhout. Dat hield het echter niet lang uit in de buitenlucht. Dus moesten we het opnieuw doen.
  • Er zijn veel redenen om 14 studenten aan één werk te laten samenwerken. Maar probeer toch mensen de kans te geven om alleen of met z’n tweeën iets uit te werken. Zo krijg je ook meer verschillende en persoonlijke kunstwerken die je kan tentoonstellen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Thomas More Kempen - Vorselaar
Onderwijsniveau
  • Hoger onderwijs
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2011-2012
Projectverantwoordelijke Ann Wodinski

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs