Studenten lerarenopleiding maken al doende kennis met het productieproces van een kunstproject, met zeefdrukken en met projectorganisatie
Het Frans Masereel Centrum (FMC) bestaat dit jaar 20 jaar en nodigt elke maand een kunstenaar uit om het centrum op een kunstzinnige manier in contact te brengen met de bewoners van Kasterlee. In mei was die rol weggelegd voor kunstenares Susanne Weck en de studenten van het 1ste en 2de jaar Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken uit de lerarenopleiding van Thomas More.
‘Aanvankelijk wilden we de 12 studenten per twee een kunstwerk laten maken, dat een (tijdelijk) plaatsje zou krijgen in de publieke ruimte in Kasterlee. Maar uiteindelijk hebben we om praktische redenen besloten dat alle studenten toch zouden samenwerken aan één kunstwerk’, vertelt Ann Wodinski, docente PO-PKV.
Meer met elkaar in contact
Dat werd een utopische kalender voor de bewoners van Kasterlee. Tijdens de jaarlijkse kermis van Kasterlee werden de bezoekers uitgenodigd deze grafische kalender vol utopische ideeën zelf aan te vullen, bijvoorbeeld met een uitnodiging voor een burenbabbel, een uitdaging om je grenzen te verleggen, maar ook met volledig fictieve activiteiten. Daarnaast stonden ook typische activiteiten die het Kastelse publieke leven structuur geven op de kalender. De kalender startte op 21 mei, de laatste dag van de kermis, en eindigde op 21 juni, de langste dag van het jaar. De kalender werd gezeefdrukt op grote, plexi platen en geïllustreerd met tekeningen. Hij stond opgesteld aan de markt van Kasterlee.
Een intense ervaring
‘Omdat de studenten het hele semester samenwerkten met Susanne Weck, was het voor hen een intense ervaring’, vervolgt Ann. ‘Bovendien hebben zij ondervonden dat een idee er heel anders uitziet wanneer het uiteindelijk is uitgevoerd. Ze hebben kennisgemaakt met het productieproces van een kunstproject, met zeefdrukken en met projectorganisatie. Daarnaast hebben ze ook andere dingen opgestoken. Zo moesten ze mensen aanspreken toen ze de kalender aan het uitwerken waren. Dat is niet voor iedereen evident.’
Geïntegreerd in het lessenpakket
Het project maakte deel uit van het vak Grafische Kunsten. Studenten en kunstenares werkten in totaal 64 uur aan het project. Er werd gewerkt in het grafische atelier van Thomas More, maar ook in het atelier van het FMC. Het FMC kwam bovendien voor een workshop zeefdrukken naar de hogeschool.
Tips van Ann
- Kies voor een projectweek in plaats van alles verspreid te organiseren. Zo kan je geconcentreerd van de start naar een toonmoment toewerken. Zoals wij het nu hadden aangepakt – met het project verspreid over het lessenrooster – ging de dynamiek soms verloren.
- Vertrek vanuit een thema. Dat werkt beter dan studenten laten brainstormen omdat je van nul start.
- Grijp kansen die je cultuurpartner aanbiedt.Waarom niet zeefdrukken? Het Frans Masereel Centrum heeft een mobiel toestel, waarmee ze naar de school kunnen komen. Maar je kan ook zelf voor een toestel zorgen. Sommige zijn daarbij heel wat makkelijker op te stellen.
- Denk goed na over je materiaal: waarvoor moet het dienen, waar moet het tegen bestand zijn? Wij drukten de kalender eerst op (gekregen) spaanderhout. Dat hield het echter niet lang uit in de buitenlucht. Dus moesten we het opnieuw doen.
- Er zijn veel redenen om 14 studenten aan één werk te laten samenwerken. Maar probeer toch mensen de kans te geven om alleen of met z’n tweeën iets uit te werken. Zo krijg je ook meer verschillende en persoonlijke kunstwerken die je kan tentoonstellen.