Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Studenten lerarenopleiding vormen voorleesboeken voor kleuters om tot voorstellingen

Studenten lerarenopleiding vormen voorleesboeken voor kleuters om tot voorstellingen

Docenten van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Odisee Brussel koppelen de invulling van het opleidingsonderdeel muzische vaardigheden aan het Brussels voorleesproject Boekenbende Aan Huis waar de studenten al enkele jaren aan deelnemen.

HUBrussel_bib_volgeboekt_01.jpeg
HUBrussel_bib_volgeboekt_02.jpeg

Het project ‘Bilbiotheek volgeboekt’ is ontstaan vanuit een simpele maar geniale ingeving. Door voorleesboeken voor kleuters te vertalen in korte muzische toonmomenten, zien studenten dat voorlezen ook anders kan. De kansarme kinderen herkennen elementen uit het verhaal, zijn benieuwd naar meer en trekken hun ouders mee naar de bibliotheek. Wat wil je nog meer?

Twee worden één

Alle tweedejaarsstudenten kleuteronderwijs hebben het vak ‘muzische vaardigheden’ in hun lessenpakket. Tijdens die lessen wordt hun expressie en creatief gedrag in de vijf muzische domeinen uitgedaagd. Ze werken rond beeld, drama, muziek, beweging en media.

Onafhankelijk van de hogeschool bestaat het voorlees-aan-huis-project Boekenbende Aan Huis. Vrijwilligers én studenten kleuteronderwijs gaan elk academiejaar vijf keer aan huis voorlezen bij kinderen uit het Brussels Nederlandstalig onderwijs, bij wie thuis niet de gewoonte bestaat om voor te lezen. De studenten maken tijdens een gezamenlijk startmoment in de bibliotheek van Jette kennis met hun voorleesgezin en staan vanaf dan zelf in voor de afspraken en de organisatie van hun vijf voorleesmomenten.

Een voorleesboek als basis

‘We koppelden het voorleesproject aan de lessen muzische vaardigheden’, vertelt docente Dominique Temmerman. ‘De voorleesboeken die door de kinderen enthousiast onthaald werden, vormden het uitgangspunt. Ondersteund door professionele gastdocenten gingen de studenten aan de slag met een boek en legden ze de basis van een toonmoment, waarin het voorleesboek op een andere manier verteld werd. Na de aanzet van de gastdocent moesten de studenten alleen verder, zonder professionele coaching. Met zo weinig mogelijk middelen en zonder decor zetten de studenten het voorleesboek om in een toonmomentje waarmee ze naar buiten traden.

Het geheel is meer dan de som van de delen

Het eindfeest van Boekenbende Aan Huis werd dit jaar voor de eerste keer ingevuld door de vijf voorstellingen van de studenten. De bibliotheek zit afgeladen vol met medestudenten, leraars van de voorleeskinderen en natuurlijk de kinderen en hun ouders zelf.

Door intensief en van nabij kennis te maken met allochtone gezinnen en hun cultuur, vallen heel wat angsten en vooroordelen weg. Ook het vertrekken vanuit voorleesboeken in de muzische werking was een eyeopener. Studenten nemen deze ervaring mee naar hun stages en hun latere lespraktijk. Kortom, het geheel is meer dan de som van de delen!

Tips van Dominique

  • Zoek je doelgroep op. Studenten hebben het vaak moeilijk met het contact met (allochtone) ouders. Wanneer ze dan aan huis komen en daar warm onthaald worden, vallen alle angsten en vooroordelen weg.
  • Je hebt niet altijd veel nodig. Met weinig middelen en veel fantasie kan je een prachtig decor maken. Tien paar benen met groene laarzen in de lucht worden zo een veld waar het gras erg hoog staat en de wind vrij spel heeft ...
  • Laat de studenten los na een aanzet die ondersteund is door een professioneel gastmedewerker. Zo kunnen ze zich elk verder verdiepen in het muzische domein waar ze zich het best bij voelen. Een tweede coaching naar het einde toe zal zorgen voor een mooi eindproduct.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Odisee
Organisaties Bibliotheek Jette
Onderwijsniveau
  • Hoger onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • ouderparticipatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Dominique Temmerman

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs