Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Swipen door Poëziestagram. Paul Demets over de Poëziesterren secundair onderwijs

Swipen door Poëziestagram. Paul Demets over de Poëziesterren secundair onderwijs

Paul Demets (1966) is dichter en poëzierecensent, lector en onderwijsdidacticus. Zijn gedicht ‘Prikkels’ werd door leerlingen van de tweede graad uitverkoren voor de Poëziester 2021. Het gedicht werd gepubliceerd in de bundel 'De aangelanden' (2020), die voortkwam uit zijn aanstelling als plattelandsdichter van de Provincie Oost-Vlaanderen tussen 2016 en 2019.

Paul Demets
Paul Demets (c) Judith Demets

Paul Demets (1966) is dichter en poëzierecensent, lector en onderwijsdidacticus. Zijn gedicht ‘Prikkels’ werd door leerlingen van de tweede graad uitverkoren voor de Poëziester 2021. Het gedicht werd gepubliceerd in de bundel De aangelanden (2020), die voortkwam uit zijn aanstelling als plattelandsdichter van de Provincie Oost-Vlaanderen tussen 2016 en 2019. 

ELEONORE MILBOU:  Gefeliciteerd met je Poëziester!

PAUL DEMETS: Bedankt! Ik vind het heel bijzonder dat jongeren mijn gedicht hebben gekozen, juist omdat ik de Poëziesterren belangrijk vind. Er mag toch nog meer aandacht zijn voor jongeren wanner het over poëzie gaat. Ik geef intussen vijftien jaar les in het hoger onderwijs, zowel kunstonderwijs als vakdidactiek. Ik volg het dus op twee manieren: als dichter, maar ook als iemand die studenten wil helpen om meer met poëzie te werken in de klassen. Er valt een beetje een leemte in het midden van het secundair onderwijs. Veel jongeren zijn het kinderboek ontgroeid, maar zijn misschien nog niet helemaal toe aan volwassenenliteratuur. Zeker poëzie trekt vaak aan het kortste eind. Komen er toch gedichten aan bod, dan is dat vaak op een technische manier met nadruk op vormelijke en stilistische aspecten. Het verband tussen de dagelijkse, maatschappelijke realiteit en poëzie komt veel minder ter sprake. Ik hoop dat dat wat meer kan gebeuren en dat mijn gedicht daar een kleine bijdrage aan kan leveren.

'Ik hoop dat mijn gedicht, en poëzie in het algemeen, een contactpunt kan zijn om op terug te vallen'

Screenshot Prikkels twee onderbenen in gras
Still uit verfilming van 'Prikkels' van Paul Demets door Jade van der Moere

EM:  Waarom denk je dat ‘Prikkels’ weerklank vindt bij tieners?

PD: : Het is zeker een gedicht dat bij hun leefwereld past. Ze kennen dat gevoel van overprikkeld te zijn en die nood om de rust en de natuur op te zoeken. Jongeren zijn zich daar duidelijk meer bewust van dan enkele jaren geleden, en gelukkig maar. Enerzijds heeft de lastige periode van de lockdown ons allemaal gedwongen wat meer op onszelf terug te plooien, en ons tegelijk meer naar buiten gebracht. We hebben onze omgeving en de natuur herontdekt als een plek die rust kan bieden. Anderzijds zijn jongeren intensief bezig met de zoektocht naar wie ze zijn, wat hun plaats is in de wereld. Die dingen zitten in mijn gedicht.

EM:  Bestaat er zoiets als jeugdpoëzie? Is die categorie nodig?

PD:  Ik wil geen hokjes creëren van volwassenenpoëzie en jeugdpoëzie. Er is namelijk een soort leescompetentie of leeservaring bij jongeren die enorm uiteen kan lopen, zeker op die leeftijd. De ene zal zich nog geboeid voelen door jeugdpoëzie, de andere is helemaal klaar voor volwassenenliteratuur. We bewijzen hun geen dienst door daar strenge categorieën van te maken. Bovendien is die groep jongeren zo heterogeen dat de discussie eerder moet gaan over de thema’s die aan bod komen en hoe die verwoord zijn.

Dit interview verscheen in de Poëziekrant 2021, 6

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Eleonore Milbou
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs