Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Swipen door Poëziestagram. Paul Demets over de Poëziesterren secundair onderwijs

Swipen door Poëziestagram. Paul Demets over de Poëziesterren secundair onderwijs

Paul Demets (1966) is dichter en poëzierecensent, lector en onderwijsdidacticus. Zijn gedicht ‘Prikkels’ werd door leerlingen van de tweede graad uitverkoren voor de Poëziester 2021. Het gedicht werd gepubliceerd in de bundel 'De aangelanden' (2020), die voortkwam uit zijn aanstelling als plattelandsdichter van de Provincie Oost-Vlaanderen tussen 2016 en 2019.

Paul Demets
Paul Demets (c) Judith Demets

Paul Demets (1966) is dichter en poëzierecensent, lector en onderwijsdidacticus. Zijn gedicht ‘Prikkels’ werd door leerlingen van de tweede graad uitverkoren voor de Poëziester 2021. Het gedicht werd gepubliceerd in de bundel De aangelanden (2020), die voortkwam uit zijn aanstelling als plattelandsdichter van de Provincie Oost-Vlaanderen tussen 2016 en 2019. 

ELEONORE MILBOU:  Gefeliciteerd met je Poëziester!

PAUL DEMETS: Bedankt! Ik vind het heel bijzonder dat jongeren mijn gedicht hebben gekozen, juist omdat ik de Poëziesterren belangrijk vind. Er mag toch nog meer aandacht zijn voor jongeren wanner het over poëzie gaat. Ik geef intussen vijftien jaar les in het hoger onderwijs, zowel kunstonderwijs als vakdidactiek. Ik volg het dus op twee manieren: als dichter, maar ook als iemand die studenten wil helpen om meer met poëzie te werken in de klassen. Er valt een beetje een leemte in het midden van het secundair onderwijs. Veel jongeren zijn het kinderboek ontgroeid, maar zijn misschien nog niet helemaal toe aan volwassenenliteratuur. Zeker poëzie trekt vaak aan het kortste eind. Komen er toch gedichten aan bod, dan is dat vaak op een technische manier met nadruk op vormelijke en stilistische aspecten. Het verband tussen de dagelijkse, maatschappelijke realiteit en poëzie komt veel minder ter sprake. Ik hoop dat dat wat meer kan gebeuren en dat mijn gedicht daar een kleine bijdrage aan kan leveren.

'Ik hoop dat mijn gedicht, en poëzie in het algemeen, een contactpunt kan zijn om op terug te vallen'

Screenshot Prikkels twee onderbenen in gras
Still uit verfilming van 'Prikkels' van Paul Demets door Jade van der Moere

EM:  Waarom denk je dat ‘Prikkels’ weerklank vindt bij tieners?

PD: : Het is zeker een gedicht dat bij hun leefwereld past. Ze kennen dat gevoel van overprikkeld te zijn en die nood om de rust en de natuur op te zoeken. Jongeren zijn zich daar duidelijk meer bewust van dan enkele jaren geleden, en gelukkig maar. Enerzijds heeft de lastige periode van de lockdown ons allemaal gedwongen wat meer op onszelf terug te plooien, en ons tegelijk meer naar buiten gebracht. We hebben onze omgeving en de natuur herontdekt als een plek die rust kan bieden. Anderzijds zijn jongeren intensief bezig met de zoektocht naar wie ze zijn, wat hun plaats is in de wereld. Die dingen zitten in mijn gedicht.

EM:  Bestaat er zoiets als jeugdpoëzie? Is die categorie nodig?

PD:  Ik wil geen hokjes creëren van volwassenenpoëzie en jeugdpoëzie. Er is namelijk een soort leescompetentie of leeservaring bij jongeren die enorm uiteen kan lopen, zeker op die leeftijd. De ene zal zich nog geboeid voelen door jeugdpoëzie, de andere is helemaal klaar voor volwassenenliteratuur. We bewijzen hun geen dienst door daar strenge categorieën van te maken. Bovendien is die groep jongeren zo heterogeen dat de discussie eerder moet gaan over de thema’s die aan bod komen en hoe die verwoord zijn.

Dit interview verscheen in de Poëziekrant 2021, 6

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Eleonore Milbou
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerlingen beschilderen tegels

VBS Klein Seminarie en IKO Hoogstraten maken grootse keramiekkunst met kleine handen

STE(A)M
Leerlingen werken samen aan knikkerbaan

SLO Mariadal ontdekt talent voor techniek met Marble Mania in de klas

literatuur en leesmotivatie
Leerlingen lezen samen op de vloer

VBS Domino Genenbos speelt, tekent én bezoekt de letters van het alfabet

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs