Theater voor nieuwe Belgen

Het Centrum Leren en Werken in Mechelen organiseerde een dynamoPROJECT met post-OKAN leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs. De klas bestond uit anderstalige jongeren, meestal met een vluchtverleden. Regisseuses Enéna Dorotiotto en Kirsten Van der Hoorn namen hen mee in het theater. Op een week tijd maakten ze hun eigen (collage)voorstelling.

Op het CLW Mechelen zitten veel anderstalige jongeren die vaak een vluchtverleden hebben. Om hun aanpak te versterken nam het team regisseuses Enéna Dorotiotto en Kirsten Van der Hoorn onder de arm. Zij loodsten de leerlingen uit een post-OKAN klas (17-21 jaar, deeltijds beroepsonderwijs) mee in de theaterwereld. Spreekdurf, zelfvertrouwen krijgen en het ontdekken van nieuwe talenten stonden centraal. ‘Maar het is vooral de mooie verbinding tussen de leerlingen en de leerkrachten die blijft hangen.’

‘Mijn collega Leen is bevriend met een van de regisseuses. Zij had al eens laten vallen dat ze graag met onze doelgroep wou werken. Via het dynamoPROJECT konden we de nodige subsidies krijgen om aan de slag te gaan. Het was de eerste keer, maar we zouden het meteen opnieuw doen’, vertelt leerkracht Julie Beirinckx

Stap voor stap

Als kennismaking deden de leerlingen twee workshops met Enéna en Kirsten. Daarna zijn ze naar een theaterstuk gaan kijken. Voor velen was dat de eerste keer. Als hoogtepunt bokste de klas in één week tijd een eigen (collage)voorstelling in elkaar: BOeM. De helft van de klas wou acteren. De rest werd technische crew en zorgde voor het decor, de filmpjes en de hapjes. Naast Nederlands en PAV kwamen zo ook de praktijkvakken zoals bouw en lassen aan bod.

De regisseuses deden veel oefeningen rond nieuw zijn in een land, de taal niet spreken en wat dat met je doet. Zo baseerden ze de (korte) voorstelling samen op de ervaringen die naar boven kwamen. De jongeren toonden enorm veel humor en creativiteit. Ze vuurden een reeks grappige, herkenbare sketches op het publiek af en durfden zichzelf helemaal te gooien. Er werd zelfs live gezongen en gerapt!

De opwarmingsoefeningen die ze gebruikten nemen we heel graag mee naar de klas’, zegt Julie. ‘Het was ongelooflijk wat zij uit de leerlingen kregen!’

‘De samenwerking tussen de leerlingen, de regisseuses en de leerkrachten was echt geweldig. Die verbinding is enorm waardevol.’

Dirk Kops – Directeur

Verborgen talent

De technische crew knutselde ook het decor in elkaar. Het enige meisje van de klas ontdekte op die manier dat ze het geweldig vond om met een boormachine en een slijpschijf te werken. En leerlingen die nog nooit gekookt hadden vonden het best leuk om samen spaghettisaus te maken voor de groep. Edgardo (Colombia) speelde mee in de voorstelling: ‘Het groepsgevoel is echt geweldig. Ik durf het Nederlands nu ook veel meer te spreken. Het was echt super.’

Meer zelfvertrouwen

Directeur Dirk Kops: ‘Het gaat niet over de krantenkoppen halen of een perfecte voorstelling afleveren. Veel van de jongeren kwamen naar hier als niet-begeleide minderjarigen en maakten heel wat mee. Ze kregen meer vertrouwen door zich op een creatieve en zelfstandige manier te kunnen uiten. Dat is toch fantastisch?

‘We geloven in hen, en zij ook in ons. Het vertrouwen dat we winnen blijft. We kunnen elkaar verrassen, uitdagen en verrijken. De samenwerking tussen de leerlingen, de regisseuses en de leerkrachten was echt geweldig. Die verbinding is enorm waardevol.’

Tips van leerkrachten Julie en Leen

  • Zorg voor een strakke dagplanning. Zo weet iedereen wat er gaat gebeuren en geraak je op tijd klaar voor het toonmoment.
  • Gun de leerlingen voldoende vrijheid. Laat hen zelf ontdekken wat hun sterktes zijn, vaak zijn dat er meer dan ze denken.
  • Daag leerlingen uit. Stel voor om een decorstuk te bouwen met een vijsmachine, of om een tekst voor te dragen.
  • Maak goede afspraken met de regisseurs. Communicatie is cruciaal om het project vlot te laten verlopen.
  • Als het kan, plan dan twee weken voor het maken van de theatervoorstelling. Wij deden het op een week, maar achteraf gezien hadden we graag nog meer tijd gehad.
Auteur Natacha Michiels
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Leraren Leen Peeters en Julie Beirinckx