Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Transformatie in beeld

Transformatie in beeld

Bang van vuilnis? De 3de graadsleerlingen BSO van het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut niet! Een jaar lang werkten ze samen op een creatieve manier met afval als uitgangspunt. Oude stoffige gebruiksvoorwerpen vormden ze om tot leuke hippe jongerenitems. Rommel transformeerden ze in plastische, grafische en monumentale kunstwerken. Het werd hun kunstzinnig statement tegen de wegwerpmaatschappij.

Affiche_1.jpeg
Flyerkopie.jpeg
fotosvanonsmaart2009_279.jpeg
IMG_0811.jpeg
IMG_0831.jpeg
IMG_3963.jpeg
IMG_4098.jpeg
IMG_4194.jpeg
Persaandacht.jpeg
Project_033.jpeg
transformatie_006.jpeg
UitnodigingHR_1.jpeg

Na de inspiratiedag van CANON Cultuurcel, moesten initiatiefneemsters Nora Van Slycken en Joke Moers van het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut niet lang nadenken om één van hun eigen ideeën om te zetten in de praktijk. ‘We wilden de kloof verkleinen tussen de les en de realiteit. We deelden ons idee met de collega’s om te werken vanuit een concrete probleemstelling, namelijk onze wegwerpmaatschappij. Zij waren rap gewonnen voor het idee om dit thema creatief aan te pakken.’

Samen op onderzoek

De leerlingen 5 en 6 Etalage en Decor- en standenbouw gingen eerst op onderzoek vooraleer ze zelf aan de slag gingen. Tijdens de les PAV bespraken ze het probleem afval, iets waar iedereen dagelijks mee geconfronteerd wordt. Ook bezochten ze het kringloopcentrum van Tienen en fietsten ze op eigen initiatief langs het recyclagepark. Bij de les kunstinitiatie leerden ze de kunststroming Nouveau Réalisme kennen, die alledaagse voorwerpen als uitgangspunt hanteert. Een bezoek aan het S.M.A.K. en Design museum Gent rondde hun inspiratiefase af.

‘Het is van groot belang dat we kansen en mogelijkheden creëren opdat onze leerlingen op een speelse, maar leerrijke manier met andere materialen kunnen werken.’

Zelf aan de slag

Voor de projectweek ‘van voorwerpen tot kunstwerk’ werkte de school samen met vzw Beeldenstorm. ‘Het bleek een ideale partner die ons inspireerde, liet experimenteren en on hielp om tot een creatie te komen.’ Onder leiding van Nik Honinckx maakten de leerlingen een eigen kunstwerk naar voorbeeld van de Nouveau Réalisten. ‘Ze klopten serviezen kapot, lijmden glas aan elkaar, leerden het materiaal gips kennen en maakten kunstwerken waar ze vooraf niet aan gedacht hadden.’ Op het einde van de week legde iedereen zijn werken uit aan de leraren tijdens een jurymoment.’

De leerlingen knapten ook tweedehandsmeubels op. Daarbij kregen ze hulp van kleurenspecialiste Jaklien Van Craen. Hierin maakten de leerlingen kennis met verschillende schildertechnieken: lakken, ceruseren, patineren, craqueleren, color wash, slepen, stippelen, sjabloneren ... Eén techniek kozen ze dan om op hun eigen meubeltje toe te passen.

Wegwerpmaatschappij wordt kunstmaatschappij

Het hele project werd afgerond met een slothappening waarbij iedereen de handen uit de mouwen stak. ‘Ze maakten samen een affiche, uitnodigingen, flyers en sponsorboekjes. Ze dachten ook na over de presentatie van alle kunstwerken in de tentoonstelling. Ze werkten het geheel af met belichting, naamplaatjes en gaven aandacht aan de kunstwerken die een totaal individuele betekenis hadden. Dit project maakte van de jongeren echte kunstenaars!

Tips van Nora en Joke

  • Kies een actueel thema dat leeft bij zowel leerlingen als leraren. Het maakt het boeiend om te onderzoeken en levert veel gespreksstof op.
  • Laat leerlingen echt ‘kunst’ maken en behandel ze ook als echte kunstenaars. Geef ze de verantwoordelijkheid van het creëren van eigen kunstwerken, maar eveneens het presenteren ervan voor een publiek. Op die manier moeten ze echt nadenken hoe ze hun werk willen tonen en met welke bedoeling.
  • Geef een brede waaier aan leerkansen. Ga met leerlingen op uitstap, doe iets actief, nodig een externe uit …
  • Gebruik een kunstzinnig project als commerciële leerkans. Laat je leerlingen zelf sponsoring zoeken waardoor ze ook echt drukwerk kunnen lanceren. Het is stimulerend als leerlingen voelen dat hun inspanningen effectief beloond worden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School VIA-3
Organisaties S.M.A.K.
Design Museum Gent
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Nora Van Slycken en Joke Moers

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs