Transformatie in beeld
Bang van vuilnis? De 3de graadsleerlingen BSO van het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut niet! Een jaar lang werkten ze samen op een creatieve manier met afval als uitgangspunt. Oude stoffige gebruiksvoorwerpen vormden ze om tot leuke hippe jongerenitems. Rommel transformeerden ze in plastische, grafische en monumentale kunstwerken. Het werd hun kunstzinnig statement tegen de wegwerpmaatschappij.
Na de inspiratiedag van CANON Cultuurcel, moesten initiatiefneemsters Nora Van Slycken en Joke Moers van het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut niet lang nadenken om één van hun eigen ideeën om te zetten in de praktijk. ‘We wilden de kloof verkleinen tussen de les en de realiteit. We deelden ons idee met de collega’s om te werken vanuit een concrete probleemstelling, namelijk onze wegwerpmaatschappij. Zij waren rap gewonnen voor het idee om dit thema creatief aan te pakken.’
Samen op onderzoek
De leerlingen 5 en 6 Etalage en Decor- en standenbouw gingen eerst op onderzoek vooraleer ze zelf aan de slag gingen. Tijdens de les PAV bespraken ze het probleem afval, iets waar iedereen dagelijks mee geconfronteerd wordt. Ook bezochten ze het kringloopcentrum van Tienen en fietsten ze op eigen initiatief langs het recyclagepark. Bij de les kunstinitiatie leerden ze de kunststroming Nouveau Réalisme kennen, die alledaagse voorwerpen als uitgangspunt hanteert. Een bezoek aan het S.M.A.K. en Design museum Gent rondde hun inspiratiefase af.
‘Het is van groot belang dat we kansen en mogelijkheden creëren opdat onze leerlingen op een speelse, maar leerrijke manier met andere materialen kunnen werken.’
Zelf aan de slag
Voor de projectweek ‘van voorwerpen tot kunstwerk’ werkte de school samen met vzw Beeldenstorm. ‘Het bleek een ideale partner die ons inspireerde, liet experimenteren en on hielp om tot een creatie te komen.’ Onder leiding van Nik Honinckx maakten de leerlingen een eigen kunstwerk naar voorbeeld van de Nouveau Réalisten. ‘Ze klopten serviezen kapot, lijmden glas aan elkaar, leerden het materiaal gips kennen en maakten kunstwerken waar ze vooraf niet aan gedacht hadden.’ Op het einde van de week legde iedereen zijn werken uit aan de leraren tijdens een jurymoment.’
De leerlingen knapten ook tweedehandsmeubels op. Daarbij kregen ze hulp van kleurenspecialiste Jaklien Van Craen. Hierin maakten de leerlingen kennis met verschillende schildertechnieken: lakken, ceruseren, patineren, craqueleren, color wash, slepen, stippelen, sjabloneren ... Eén techniek kozen ze dan om op hun eigen meubeltje toe te passen.
Wegwerpmaatschappij wordt kunstmaatschappij
Het hele project werd afgerond met een slothappening waarbij iedereen de handen uit de mouwen stak. ‘Ze maakten samen een affiche, uitnodigingen, flyers en sponsorboekjes. Ze dachten ook na over de presentatie van alle kunstwerken in de tentoonstelling. Ze werkten het geheel af met belichting, naamplaatjes en gaven aandacht aan de kunstwerken die een totaal individuele betekenis hadden. Dit project maakte van de jongeren echte kunstenaars!
Tips van Nora en Joke
- Kies een actueel thema dat leeft bij zowel leerlingen als leraren. Het maakt het boeiend om te onderzoeken en levert veel gespreksstof op.
- Laat leerlingen echt ‘kunst’ maken en behandel ze ook als echte kunstenaars. Geef ze de verantwoordelijkheid van het creëren van eigen kunstwerken, maar eveneens het presenteren ervan voor een publiek. Op die manier moeten ze echt nadenken hoe ze hun werk willen tonen en met welke bedoeling.
- Geef een brede waaier aan leerkansen. Ga met leerlingen op uitstap, doe iets actief, nodig een externe uit …
- Gebruik een kunstzinnig project als commerciële leerkans. Laat je leerlingen zelf sponsoring zoeken waardoor ze ook echt drukwerk kunnen lanceren. Het is stimulerend als leerlingen voelen dat hun inspanningen effectief beloond worden.