Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. (Un)usual

(Un)usual

Zegt de manier waarop je danst iets over wie je bent? En denk je na als je danst? In (Un)usal gingen choreograaf Benjamin Vandewalle, praktisch filosoof Jan Knops en regisseur Dieter Deswarte samen op onderzoek met 13 leerlingen uit het 5de leerjaar van Brusselse basisschool Sint-Albert. Dankzij het project bewogen de leerlingen zowel in de ruimte als in hun ideeën. Alles draaide rond dansen, denken, durven en vrijheid.

Initia vzw en MUS-E Belgium werkten samen om praktisch filosoferen en actieve kunstbeleving in de onderwijspraktijk te combineren. Ze lanceerden het project (Un)usual en verbonden hierin dans, film en filosofie met elkaar om met leerlingen de relatie tussen dansen en denken te onderzoeken.

Dansen is vrij zijn

(Un)usual stond in het teken van openbreken, vrijmaken en plezier hebben. Het idee was dat leerlingen hun vrijheid optimaal ontdekten, zowel in hun bewegingen als in hun denken. In de documentaire (Un)usual van Dieter Deswarte is te zien hoe Benjamin Vandewalle met leerlingen uit het 5de jaar op een speelse manier danst in hun klaslokaal, op de trappen van de school en op de speelplaats. De film toont het creatieve proces van begin tot eind. Jan Knops, artistiek en zakelijk leider van Initia vzw, begeleidde de filosofische sessies. De leerlingen praatten en filosofeerden hierin vrijuit over wat dans nu juist is en waarom ze (al dan niet) graag dansen.

‘Als ik dans, durf ik meer. Je danst niet n’importe quoi. Als je danst, denk je wel na, maar het voelt niet zo. Soms als je danst, vergeet je wat je moet doen. Het gaat vanzelf.’

Movements

De leerlingen kregen door het project (Un)usual de smaak te pakken! Het jaar daarop, toen de leerlingen in het 6de jaar zaten, creëerde Benjamin Vandewalle een echte voorstelling met hen. Creatiemomenten werden afgewisseld met filosofeersessies over het creëren van het stuk en de emoties die dit bij de leerlingen naar boven bracht. Dit behoorlijk pittige proces werd gedocumenteerd in de ontroerende film Movements.

De leerlingen gingen eerst kijken naar twee dansvoorstellingen, één van Benjamin zelf en één van Anne Teresa De Keersmaeker. Daarna gingen de leerlingen in gesprek met Anne Teresa, waarbij ze vertelde hoe ze een voorstelling opbouwt met haar dansers. Anne Teresa kwam ook kijken naar de voorstelling die de leerlingen maakten met Benjamin, waarna ze hierover met hen in dialoog ging.

In de film is goed te zien hoe de leerlingen hun angst om te dansen gaandeweg overwonnen en hoe ze door het enthousiasme van Benjamin boven zichzelf uitstegen. Ze ontdekten dat dans meer is dan pasjes alleen, maar alle soorten bewegingen kan omvatten. Het project heeft de leerlingen een cultureel bewustzijn bijgebracht. Dans was vooral het medium om te gaan reflecteren over zichzelf en de ander binnen een creatieproces.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School Vrije Basisschool Sint-Albert
Organisaties Initia
MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • film en fotografie
  • filosoferen
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2012-2013

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Je ziet een klaslokaal met een blauwe wand.

Art@deStart: een Kunstkuurbad in de school

Leerlingen 4 aso ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

In de kijker

Toon alle tips →
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Dag van de Cultuureducatie 'Erfgoed is' - 11 maart 2021 ONLINE

affiche Jeugdboekenmaand 2021

Activiteiten Jeugdboekenmaand 2021

156 scholen krijgen financiële ondersteuning voor een creatief dynamoPROJECT!

Culturele activiteiten bij code oranje

cover Verbinden.Verruimen.Verdiepen. 25 jaar CANON Cultuurcel

Verbinden. Verruimen. Verdiepen. Vijfentwintig jaar CANON Cultuurcel

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs