Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Urbantheneum

Urbantheneum

Bij Urbantheneum draaide alles rond woord, dans en ritme. De leerlingen van het 5de jaar ASO van verschillende richtingen van het Atheneum van Deurne zorgden met Slam Poetry, Urban Dance en Beats & Rap op vijf dagen tijd voor een topeditie van hun traditionele cultuuravond.

Al vele jaren organiseert de school een cultuuravond, dit jaar werd het thema Street Art gekozen door de leerlingen van het 5de jaar ASO. Het cultuurcentrum van Deurne stond klaar met advies voor het project en reikte jong en lokaal talent aan.

‘Het gehele project bestond uit 5 dagen', vertelt Dieter, leraar cultuurwetenschappen. 'Ter inleiding ging jeugdwerker Arno op dag 1 met de leerlingen op stap in de buurt om de aanwezige subculturen te ontdekken. Zo brachten de leerlingen een bezoek aan pleintjes en hangplekken. Deze sociologische omkadering en samenwerking met de jeugddienst sloot heel goed aan bij het project. Op dag 2 namen de leerlingen deel aan drie workshops: Slam Poetry, Urban Dance en Beats & Raps. Na de onderdompeling kozen de leerlingen één van de kunstdisciplines om daarmee de drie dagen volgende dagen mee aan de slag te gaan, met de cultuuravond als kers op de taart.’

Aan de slag in workshops

In de eerste workshop kregen de leerlingen een introductie in de rapperscene door Imi en Olivier van Diamond City Show. Ze werkten via een uitwisseling van anekdotes en de leerlingen beleefden veel plezier aan het zingen en het in elkaar steken van hun act. De jonge leeftijd van Imi en zijn gedrevenheid werkte inspirerend op de leerlingen.

De Rhythym Naturals workshop werd begeleid door een choreograaf met een multiculturele achtergrond, wat goed aansloot bij de belevingswereld van de leerlingen. Tijdens de kennismaking werden danspassen aangeleerd. Leerlingen die kozen voor deze workshop werd een volledige choreografie aangeleerd. Het was een grote groep waardoor er goed werd nagedacht over de bewegingen en het samenspel tussen de leerlingen. De choreograaf verwachtte discipline en dat loonde in een mooi resultaat.

Bij Eigen Wolk Eerst konden de leerlingen proeven van Slam Poetry. De leerlingen werden begeleid door Simon en Yannick, een ex-leerling van de school. In de workshop deden de leerlingen woordspelletjes met onder andere de eerste letter van hun naam. Yannick zette leerlingen bij elkaar die anders niet bij elkaar zitten en gaf hen de opdracht iets positief over elkaar te schrijven. Yannick moedigde de leerlingen op een enthousiaste manier aan. Naast woordkunst is performance een belangrijk deel van Slam Poetry. Yannick leerde de leerlingen hoe ze op een podium moeten staan a.d.h.v. heel concrete trucs (lichaamshouding, interactie met het publiek …). Door de combinatie van woordkunst en performen is Slam Poetry een goeie manier om aan zelfexpressie te doen.

‘Deze drie organisaties waren een ideale combinatie voor onze leerlingen. Zo konden ze ongeremd proeven van woord, ritme en dans’, vertelt Dieter.

Zoveel maanden later zindert het project nog steeds na

Na de geslaagde cultuuravond hield het avontuur van de leerlingen niet op. Door de goede begeleiding en de lovende commentaren van het publiek zijn drie leerlingen nog steeds bezig zijn met Slam Poetry. Zo namen Esohe en Salah deel aan een nationale Slam Poetry wedstrijd Violencia Antwerp waar Esohe de finale behaalde.

We willen af van het cliché dat poëzie saai is en altijd moet rijmen. Zo werd er in de les Nederlands gewerkt rond de dichter Paul Van Ostaijen. Op die manier kregen de leerlingen een ander beeld van poëzie.

Hier stopt het niet

‘We kijken als school heel positief terug op deze ervaring en het feit dat deze leerlingen nog zo jong zijn maakt het des te mooier. We hopen dat het een inspiratie is voor de jongere leerlingen van de school’, vertelt Dieter.

Uit dit project vloeit trouwens een nieuw dynamoPROJECT voort dat verder gaat met Slam Poetry, Beats en dans. Hiervoor gaan we onder andere samenwerken met DeSingel en HetPaleis!

Tips van leraar Dieter

  • Slam Poetry is een heel mooie manier om aan zelfexpressie te doen en kan een mooi onderdeel vormen van het vak Nederlands.
  • Werk naar een toonmoment toe op de cultuuravond, dat werkt stimulerend voor de leerlingen.
  • Maak je groepen niet te groot zodat iedere leerling ten volle van de begeleiding kan genieten.
  • Zorg voor goede afspraken met de leerlingen over hun engagement bij een toonmoment. Wanneer je een choreografie in elkaar steekt, wil je dat de leerlingen aanwezig kunnen zijn op het toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Emma Demuynck
School GO! Koninklijk Atheneum Deurne
Organisaties CC Deurne
Eigen Wolk Eerst
deSingel internationale kunstcampus
hetpaleis
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Dieter Meeuwis

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs