Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid counterde VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trokken ze die kaart in volle crisis? En hoe deden ze dat concreet?

© Kevin Faingnaert

‘Tijdens de lockdown in 2020 focusten we ons noodgedwongen op taal-en rekenoefeningen. Maar een kind heeft meer nodig om sterk in zijn schoenen te staan’, zegt zorgleraar Lieve De Bosschere. ‘De leerlingen hebben ook het samen werken aan een gezamenlijk project gemist. Het waren vaak eenzame en droeve maanden. Die counteren we nu met een intensieve kuur muziek, drama en expressie. Met veel schoonheid dus.’

Die schoonheid halen Lieve en haar collega’s van het vierde en vijfde leerjaar bij Van Eyck. De leerlingen hebben in een eerste stap zijn leven en werk bekeken, geanalyseerd en ervaren. Daarvoor gingen ze in oktober onder meer naar een tentoonstelling in De wereld van Kina. Ze knutselden hoeden en kostuums die horen bij de personages uit zijn schilderijen en beluisterden middeleeuwse muziek. Al die indrukken verbeeldden ze daarna 3 schooldagen lang met de hulp van theaterhuis Larf!.

‘Zelfs in niet-ideale omstandigheden is zo’n project de moeite waard’

Lieve De Bosschere – leerkracht VBS Sint-Paulus

© Kevin Faingnaert

Coronaproof? Jawel!

Klap op de vuurpijl: het toonmoment. Niet voor de ouders, dat was coronagewijs geen goed idee. Maar het kon wel voor de andere klassen in de grote theaterzaal in De Kazematten, de thuisbasis van Larf!. ‘We namen de voorstelling ook op video op zodat (groot)ouders achteraf konden zien hoe hun kleinkinderen hier schitteren.’

Lieve heeft gaandeweg vaak moeten schakelen en reorganiseren. ‘Ons plan A was een muzische driedaagse met overnachtingen. Dat idee moesten we vorig schooljaar al laten varen. Nu namen we elke dag de bus naar De Kazematten, gratis via dynamoOPWEG. Alle voorzorgsmaatregelen maken zo’n project niet eenvoudig, maar we mogen het hoofd niet laten hangen. We moeten creatief zijn en het voorbeeld geven aan onze leerlingen.’

© Kevin Faingnaert

Een evolutie in weerbaarheid

Waarom ze zo sterk inzetten op cultuureducatie? Lieve geeft het antwoord tijdens het toonmoment. ‘Kijk dat meisje. Voor het project was ze het liefst in een hoekje weggekropen, omdat ze verlegen is. Nu staat ze hier centraal op het podium te roepen. Ze heeft een evolutie in weerbaarheid doorgemaakt die je niet in cijfers kan vatten.’

‘Ik zie kinderen meedenken met een scène, probleemoplossend werken, hun grenzen stretchen, zich ingraven in een inhoud. Ik zie hoe sommigen voor het eerst uit de schaduw durven te treden. Ze staan er, niet alleen als individu, maar ook als groep. Daarom moet je dit dus doen.’

'We pikken veel ideeën op voor onze eigen muzische lessen'

Mija Vanderhasselt – leerkracht VBS Sint-Paulus

De meerwaarde van professionals

Lieves collega’s delen het enthousiasme: ‘We kunnen nu aan een ruimer muzisch doel werken dat je in een gestructureerde klassetting moeilijker bereikt. Intussen geven we ons over aan professionals die de leiding nemen en zeggen ‘Kijk, zo kan het ook.’ We pikken veel ideeën op voor onze eigen muzische lessen en hun positivisme werkt ronduit aanstekelijk.’

‘Ik wist niet dat je muziek uit een schilderij kon halen’, hoorde Lieve een leerling zeggen. ‘Wel, wij ook niet. Larf! weet hoe je met een spiegelscène het statische Portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw tot leven wekt. Ze durven de muziekgroep een rondeel uit de tijd van het Lam Gods voor te schotelen. In een modern jasje weliswaar. Zulke dingen zouden we nooit zelf bedacht hebben. Ze begeesteren ons en versterken ons initiële plan inhoudelijk.’

© Kevin Faingnaert

Een proces in de diepte

Niet dat de school aan haar proefstuk toe is op het vlak van cultuureducatie. Gent is een kunststad en daar maken ze tijdens projecten altijd dankbaar gebruik van. ‘Dan bieden we meestal ook kortere workshops aan waarmee we leerlingen prikkelen. Financieel is dat millimeterwerk. Voor dit project deed ik een dynamoPROJECT-subsidieaanvraag bij CANON Cultuurcel. 3 dagen kunnen de leerlingen nu met hun keuze – drama, muziek of expressie – bezig zijn. Zo krijg je een proces dat echt in de diepte gaat.’

De werken van Van Eyck vinden de vierde- en vijfdeklassers nog steeds niet echt mooi. ‘Maar’, benadrukt Lieve, ‘Ze bekijken ze nu wel door een andere bril. Door in de schoenen van de kunstenaar te staan, beseffen ze dat er meer is dan mooi of lelijk, zwart en wit. Hoe gedetailleerd hij schilderde, wat een vaardigheden hij daarvoor nodig had, hoeveel geduld hij erin stak. Ze hebben een ander standpunt ingenomen om de schoonheid ervan te leren waarderen. Ze hebben zich afgevraagd wat dat met hen zelf deed. Het zijn allemaal kleine bouwstenen van een verdraagzamere samenleving.’

Tips van zorgleerkracht Lieve

  • Durf! Zoek een culturele partner waar je je goed en veilig bij voelt, die je misschien al kent van een eerdere (kleinere?) samenwerking, die je ondersteunt. De eerste keer dat je zo’n project opneemt, zal de drempel het hoogst zijn.
  • Verzamel een groepje collega’s rond je. Zoek dus partners op school die het project samen met jou dragen. Dat werkt stimulerend en bevordert de creativiteit.
  • Het klasoverstijgende aspect is een absolute plus. Alleen in coronatijden beperk je je beter tot de eigen klasbubbel. We werkten met het vierde en vijfde leerjaar aan dit project.
  • Maak concrete afspraken met je culturele partner. Zo willen wij bij een volgende samenwerking het financiële plaatje nog duidelijker vooraf weten. Een project als dit is altijd puzzelen. Als je dan duidelijk weet wat je voor welke prijs krijgt, maakt dat ook de eindafrekening transparanter.

Wil jij ook een artistiek project met jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Schilderijen van Van Eyck bekijken, met oog voor de details.
  • Middeleeuwse muziek beluisteren.

verbeelden

  • Via bewegen, theater en muziek: Hoe breng je het huwelijk dat afgebeeld staat op een Van Eyck-schilderij op een hedendaagse manier tot leven via theater? Hoe zou een deftige bisschop spreken?

conceptualiseren

  • De muziekgroep maakte kennis met de vorm, het rijmschema en de kenmerken van een rondeel.
  • Interpreteren van een eeuwenoud schilderij.

analyseren

  • Je eigen bewegingen, stemgebruik en plaats op het podium analyseren: wat ging goed, wat had effect, hoe doen we het volgende keer beter?

Dragers

lichaam

  • Een levende piramide maken die het Lam Gods verbeeldt.

voorwerpen

  • Zelfgemaakte engelenvleugels, eenvoudige papieren mijters: ze suggereren een bepaalde rol die de leerling opneemt tijdens een scène.

taal

  • Zelf bedachte dialogen (die voortspruiten uit het bekijken van een schilderij).

Grafische tekens

  • Schilderijen van Van Eyck waren het uitgangspunt voor het project.
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS St Paulus
Organisaties LARF!
Kina: Huis
Onderwijsniveau
  • Gewoon basisonderwijs (kleuter- en lager)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
  • erfgoed
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs