Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. VBS Franciscus en Wilde Raven zetten in op leesplezier met mobiele boekenkastjes
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

VBS Franciscus en Wilde Raven zetten in op leesplezier met mobiele boekenkastjes

Acht weken lang was dinsdag een dag om extra naar uit te kijken voor het vijfde leerjaar van Basisschool Franciscus uit Antwerpen. Dan mochten de leerlingen samen met hun klasleerkrachten Kathleen Bontenakel en Lauren Suykerbuyk creatief aan de slag met boeken. Onder deskundige begeleiding van Nadine Heidbrink van Wilde Raven maakten ze zelf boekenzakjes, gingen op literaire speeddate en vulden mobiele boekenkastjes met persoonlijke favorieten. 

Juf leest voor aan leerlingen
Boekenkastje in de klas
Kamishibai in de klas
Boekenkastje in de klas
Nadine toont kamishibai aan de klas
Kamishibai in actie
Enkele boeken uit de selectie
Leeshoekje in de klas

Op de laatste dag van het project spreekt Nadine van Wilde Raven de vijfdejaars toe: ‘Dit is de laatste keer dat ik langskom, ik ga weg'. Geruststellend voegt ze eraan toe: ‘maar de boeken blijven hier!’ En daar draait dit dynamoPROJECT om: boeken, boeken en nog eens boeken!

Leesmotivatie is al een jaren een stokpaardje van de Franciscusschool. 'Wij merken op school dat we de expertise hebben om luidop technisch lezen op te volgen en te stimuleren', zegt zorgleerkracht Tanja Knuyt. 'Maar vanuit een aantal objectieve metingen merken wij dat het begrijpend lezen voor onze leerlingen toch nog een struikelblok vormt. Leesplezier is hiervoor een eerste vereiste.'

Mobiel boekenkastje versierd met groen

'Vanuit een aantal objectieve metingen merken wij dat het begrijpend lezen voor onze leerlingen toch nog een struikelblok vormt. Leesplezier is hiervoor een eerste vereiste.'

Tanja Knuyt - zorgleerkracht

De keuze voor Wilde Raven als culturele partner lag voor de hand. Twee jaar eerder bezochten zij al eens de Franciscuschool met hun mobiele boekenkastjesproject. De hele school kon toen aan de slag met zes verschillende boekenkastjes, telkens uitgewerkt rond een bepaald thema of auteur. Bij elk kastje hoorde een interactieve workshop met voorleesmomenten en creatieve opdrachten rond de bijhorende boeken. In hun evaluatiemoment achteraf bedachten Nadine en de leerkrachten hoeveel leuker het zou zijn als de leerlingen zelf hun boekenkastjes konden uitwerken. En een dynamoPROJECT was geboren!

Verbeelding prikkelen

'Leerlingen zeggen al snel 'ik lees niet graag', maar dat komt vaak omdat ze niet weten wat er allemaal bestaat,' legt Nadine uit. 'Als je alleen maar boterhammen eet, besef je niet dat er nog heel wat ander lekkers is.' In een eerste sessie met de leerlingen schotelde Nadine de leerlingen meteen heel wat van dat lekkers voor: leesboeken, maar ook prentenboeken, weetjesboeken, luisterverhalen ... 

Boeken genoeg dus, maar hoe vind je je weg in al dat aanbod? Nadine maakte de leerlingen wegwijs in het digitale platform Boekenzoeker en leerde hen werken met een bib-catalogus. De leerlingen ontwierpen zelf veelkleurige boekenzakjes, stelden een shopping list samen en trokken ermee naar bibliotheek Arena in Deurne. De zoektocht naar boeken werd zo een activiteit op zich. 'Het bezoek aan de bib was eigenlijk het leukst', klinkt het in een filmpje dat de leerlingen opnamen na het project. 'We hebben er geleerd hoe je leuke boeken kan opzoeken op de computer'. 

Mobiele boekenkastje en boekenboom

Tips van leerkrachten Kathleen, Lauren en Tanja

  • Het organiseren van een project als dit kan voor een leerkracht soms ver uit de comfortzone liggen. Betrek je culturele partner in de (les)planning om duidelijkheid en structuur te brengen in het proces.
  • Wees niet bang om traditionele lesvormen los te laten: door projectmatig te werken kan je heel wat lesdoelen tegelijk bereiken.
  • Er is voor elk kind een passend boek. Trek aarzelende lezers over de streep met een boek vol mooie beeldtaal en prikkel overtuigde lezers met nieuwe auteurs en onderwerpen. Het gaat om wat de leerlingen graag lezen en niet wat ze moeten lezen.

In een volgende sessie bracht Nadine een karrevracht boeken mee naar de klas. Hieruit mochten de leerlingen een selectie maken die een permanente thuis zou krijgen op school. Er werden een aantal boekenkastjes gebouwd (met dank aan de klusjesman) die de leerlingen mochten vullen (en versieren) volgens zelfgekozen thema's. Een indrukwekkende boekenboom zette het project nog wat extra luister bij.

De uiteindelijke selectie van de boeken gebeurde via een reeks interactieve opdrachten. Zo gingen de leerlingen op speeddates met de boeken. Ze bekeken de covers, lazen een paar zinnen en keurden binnen de minuut het boek goed of af met een simpele post-it. Ook maakten ze een Bookflix: een kartonnen plaat die alle lievelingsboeken van de klas verzamelt. 'Boeken bespreken werd zo niet als zware opdracht gezien maar als een leuke creatieve babbel', zegt leerkracht Tanja.

'Boeken bespreken werd niet als zware opdracht gezien maar als een leuke creatieve babbel'

Tanja Knuyt - zorgleerkracht

Leerlingen kijken en luisteren naar kamishibai

Het project sloot af in stijl met een groot leesfeest. Juffen Kathleen en Lauren lazen voor in verduisterde leeshoekjes met zaklamp en dekentjes, Nadine bracht het verhaal van 'Roodkapje' in kamishibai-vorm en de leerlingen gingen de strijd aan in een literaire quiz.

Aan alle mooie verhaaltjes komt een eind, maar op de Franciscusschool is dit voor één keer niet het geval. Na afloop van het project verhuisde de boekenboom naar de inkomhal, waar hij nu dienst doet als bib voor alle leerlingen van de school. De mobiele boekenkastjes vertrekken dan weer elk jaar opnieuw op reis doorheen de school, zodat uiteindelijk alle leerkrachten en leerlingen er op creatieve manier mee aan de slag kunnen. En ze leefden nog lang en gelukkig!

Wil jij ook samenwerken met een culturele organisatie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen kijken aandachtig toe terwijl Nadine een kamishibai-vertelling doet.

verbeelden

  • De leerlingen versieren de boekenkastjes aan de hand van hun zelfgekozen thema's.

conceptualiseren

  • De leerlingen verzinnen interactieve activiteiten bij de gekozen boeken.

analyseren

  • De leerlingen proberen zelf de activiteiten uit en bepreken ze met elkaar.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen versieren de boekenkastjes met de hand.

voorwerpen

  • De leerlingen maken boekenkastjes, een boekenboom, een kartonnen bord voor de Bookflix...

taal

  • De leerlingen lezen én vertellen elkaar over hun leeservaringen.

Grafische tekens

  • De leerlingen leren de verschillende genre-symbolen kennen die bibliotheken gebruiken.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Kasper Froeyman
School VBS Franciscus
Organisaties rode draad & wilde raven vzw
Bibliotheek Arena
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Tanja Knuyt

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Kunstkuur
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

Leerling op podium in toga

Leerlingen GO! A-Maze in Beverlo maken toneelstuk van hun zelfgeschreven boek

Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs