Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Verbinding tussen generaties

Verbinding tussen generaties

De jongeren van de opleiding thuis- en bejaardenzorg van GO! technisch atheneum Jette komen doorheen het project in contact met het persoonlijke erfgoed van de bewoners uit woonzorgcentrum Magnolia. Jongeren krijgen de kans om zich te verdiepen in het leven van iemand anders en persoonlijke belevingen te verbinden met herkenbare elementen uit zijn of haar eigen leven.

Ons vertrekpunt was het concept van een vriendenschriftje, waarin je ooit jouw verhaal zo creatief en persoonlijk voor je vrienden probeerde neer te pennen in de lagere schooltijd’, vertelt kunstenares Ellen Janssens.

‘De jongeren schreven enkele vragen op die ze graag beantwoord kregen, zoals ‘waar ben je bang voor?’. Bij wijze van kennismaking gingen de jongeren met hun vragen en zelfgemaakte cakejes naar de bewoners van het woonzorgcentrum Magnolia.’

Waardevolle objecten

‘De leefwerelden van de bewoners en de jongeren tonen overlappingen maar ook verschillen’, zegt Ellen. ‘Dit gaf vaak momenten van verwondering en toenadering. Met een polaroidcamera legden de leerlingen objecten, sieraden en schilderijen, die voor de bewoners heel waardevol zijn, vast en noteerden het verhaal dat er bij hoort.’

‘De meest waardevolle objecten van zowel de jongeren als de ouderen verwerkten we in verschillende beeldende disciplines zoals gravures en druktechnieken. Dit vormde de basis van de tentoonstelling die op Erfgoeddag in Magnolia getoond werd. Maar het belangrijkste waren echter de contacten tussen de bewoners en de leerlingen.

Het project maakte duidelijk dat zorg over generaties heen perfect kan. En het toont de existentiële leerkansen die jong en oud elkaar te bieden hebben - Chantal Brems van erfgoedcel Brussel

Tastbaar en concreet

‘Het zal me bijblijven dat jongeren verrast waren dat de bewoners een grote reis naar Amerika hadden gemaakt, of dat ze vreemd opkeken dat een bewoonster ooit was gescheiden van haar man. Het wordt tastbaar dat ook zij jong zijn geweest met net dezelfde vreugdes en dieptes in hun leven.’

‘Op de vraag naar ‘waar ben je bang voor?’ gaven de jongeren concrete antwoorden zoals ‘spinnen’ of ‘honden’, terwijl de ouderen te kennen gaven dat ze angst hadden om lang in een rusthuis te wonen, of om nog minder mobiel te worden. Dan wordt de leefwereld waarin zowel de jongeren als de ouderen zich bevinden, plots heel concreet.’

‘Maar door het lichte met het zware te combineren kwam er een bijzondere sfeer in het contact, als het ware een soort evenwicht ...’

Take Care

Het project Take care is een artistiek participatieproject van MUS-E Belgium en FARO. Take care is gericht op 17-jarigen en vertaalt het persoonlijke erfgoed van mensen. Kunstenaars inspireren de jongeren om te putten uit hun levensverhaal om tot hedendaagse creaties te komen. Dit traject bestaat uit een traject van zo'n 20 contacturen tussen de kunstenaar, de leerlingen van het secundaire onderwijs en hun leerkracht.

Hoe persoonlijker hoe beter!

Het artistieke erfgoedproject Take Care verbindt jongeren met ouderen, volwassenen en jongeren die een zorgnood hebben. Ze versterken elkaar en verbazen zich over gelijkenissen ondanks de grote verschillen in hun leven. Hun persoonlijke erfgoed wordt op een creatieve manier in de kijker gezet. Jongeren krijgen de kans om zich te verdiepen in het leven van iemand anders en persoonlijke belevingen te verbinden met herkenbare elementen uit hun eigen leven.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! technisch atheneum Jette
Organisaties Erfgoedcel Brussel
FARO. - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • intergenerationeel
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2016-2017

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs