Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Verhalen van hier naar ginder

Verhalen van hier naar ginder

Vluchten, migreren of hals over kop verhuizen. De meeste leerlingen van basisschool De Mozaïek in Gent weten wat het is. Het thema voor dit muzisch schoolproject was dus snel gekozen. Muzikant en performer Hilde De Clercq nam de derde graad op sleeptouw en opende de deur naar het intercultureel centrum De Centrale.

Het was Hilde zelf die bij leraar Didier Veeckmans polste of zijn school een muzische samenwerking zag zitten. Hilde geeft wekelijks darboeka-lesjes in De Centrale. Occasioneel komt ze ook in de Gentse wijkschooltjes met haar percussie-instrumenten. ‘Ik vind het de ideale manier om met minder taalvaardige kinderen toch expressief te zijn.’ Zelf wou ze het deze keer breder aanpakken.

Samenhorigheid in de school

Didier en zijn twee graadcollega’s waren voor haar idee gewonnen. Het viertal overlegde, tastte elkaars wensen af en ging ervoor. Hilde: ‘Wat zo fijn was, was dat de school dit opentrok naar alle leerlingen. Ook al kwam ik alleen in de derde graad, alle klassen werkten rond het thema. Dat zorgde voor samenhorigheid en een bijzondere schooldynamiek.’

Verhalen van leerlingen

Welk proces doorliep ze met de derde graad? Hilde: ‘Eerst verzamelden we verhalen van de leerlingen: over hun vorige huis, het andere land, herinneringen aan vroeger. Vaak waren die teksten ‘taalarm’. Deze kinderen kennen simpelweg te weinig Nederlands om hun ervaringen rijk te verwoorden.’

‘Door ook met beelden en ritme te werken, werden taalarme verhalen heel rijk.

Keuze uit 4 disciplines

In een tweede fase kon elk kind kennismaken met 4 mediums: ritme, beweging, drama of tekst. Hilde: ‘Ik gaf de ritme-sessies en werkte met de darboeka’s, experimenteerde met bodypercussie en een spreekkoor. Didier en zijn collega’s namen de andere workshops voor hun rekening. Na het proeven van de 4 disciplines koos elke leerling er eentje om verder uit te diepen. Door ook met beelden, tekeningen en bewegingen te werken, werden die eerste verhalen plots heel rijk.’

Het viertal overlegde regelmatig en inspireerde elkaar indien nodig. Toen elke groep materiaal klaar had, kwam er een regieoverleg. ‘We bekeken hoe we onze stukjes in elkaar konden passen tot een mooi geheel.’ Dat zal, samen met het werk van de andere klassen, aan de ouders voorgesteld worden op een toonoment.

Kunstenaar die coacht en voedt

De Mozaïek heeft een traditie van muzische projecten die uitmonden in een toonmoment. ‘Daar maken we dan vaak een bijzonder schoolfeest van’, vertelt directeur Miet Maes. ‘Onze leraren zijn daarin de afgelopen jaren erg gegroeid. Ze verwachten geen kant-en-klaar product van een kunstenaar, maar willen graag gecoacht en gevoed worden door die persoon. Belangrijk is dat we steeds vanuit de creativiteit van de kinderen vertrekken. We verplichten hen nergens toe. En dat geldt ook voor onze leraren: ze moeten geen dans verzinnen, maar kiezen zelf de kunstvorm waarmee ze aan de slag gaan.’

Podiumact of niet

Hilde opende de deur naar De Centrale, een kunstencentrum in de buurt. Heel de school trekt er in stoet naartoe voor het toonmoment. Op een echt podium, met een klank- en lichtman en voor bezoekers die zich nestelen in rode fluwelen stoelen, zullen ze schitteren.  Ook het resultaat van de klassen die niet voor een podiumact kozen, kan er bewonderd worden. Van installatie, tot kortfilm of gigantisch prentenboek.

Ouders zullen trots hun gsm’s bovenhalen. Terecht fier op de kleuter die met kartonnen dozen een huis bouwt of op die tienjarige die een prachtig verhuisgedicht brengt: ‘Ik wuifde een laatste keer en kuste ook ons huis. Ik was bang en benieuwd. Vond ik snel een nieuwe thuis?’

Tips van directeur Miet Maes en leraar Didier Veeckman

  • Ga te rade bij collega’s, deel je ideeën met hen, vraag tips. Dat levert vaak betere resultaten op dan een googlerondje op het internet.
  • Lok creativiteit uit bij de leerlingen. Laat leerlingen nieuwe dingen ontdekken. Het ontdekken van iets nieuws is immers de essentie van creativiteit.
  • Voorzie voldoende tijd om kinderen te laten experimenteren en reflecteren tijden het muzisch proces.
  • Plan voldoende overlegmomenten in met de begeleiders. Dan kan je onderling ervaringen uitwisselen en leert de externe begeleider ook bij over de specifieke aanpak van leerlingen en mogelijke werkmethodes.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS De Mozaïek
Organisaties Hilde De Clercq
De Centrale
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • interculturaliteit
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Burgerschap
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Leraar Didier Veeckman

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs