Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Verhalenp(r)ixels

Verhalenp(r)ixels

Van workshop tot tentoonstelling. Na een fotografie workshop gingen leerlingen zelf met hun foto aan de slag. Ze bewerkten deze met Photoshop, verzonnen  er zelf een verhaal rond, maakten er luisterverhalen van en stelden deze tentoon.

16.jpeg
61.jpeg
8.jpeg
DSC03661.jpeg
DSC03663.jpeg
DSC03664.jpeg
kevin_op_planeet.jpeg

Leerkrachten Sigrid, Leen en Katrien sloegen de handen ineen om een project te realiseren waar beeld en woordkunst centraal stonden. Hun leerlingen volgden daarom een fotografieworkshop begeleid door een professionele fotograaf waar ze de kennis maakten met de basisbeginselen van fotografie. Hierna gingen ze zelf aan het werk met beweging, lichtinval, close-up en portretfotografie in een van de drie tijdelijk ingerichte fotostudio’s op hun school. Met deze foto’s werkten ze vervolgens in hun verschillende vakken.

Vakoverschrijdend werken

Tijdens de lessen informatica bewerkten de leerlingen een foto met het basispakket van Photoshop. In de lessen Nederlands en PAV plakte de leerkracht een foto in het midden van het bord en vertelde hier een bijpassend verhaal bij. Zo gingen de leerlingen met hun eigen foto aan de slag en schreven hierrond een verhaal, een elfje, een recensie, een sportverslag of een gedicht. Door hun verzonnen verhaal werden de foto’s tot leven gebracht. Hierbij kregen ze hulp van een woordkunstenaar en een theaterhuis in de vorm van dramaworkshops.

De leerlingen van het zesde jaar spraken hun eigen verhaal in om zo een luisterverhaal te maken. Achtergrondgeluiden voorzagen ze met het programma Audacity. De verhalen waren tijdens de tentoonstelling te beluisteren naast de opgehangen foto’s. Zo kwamen het fotoproject en het verhalenproject mooi samen in één tentoonstelling waar leerlingen, ouders en familieleden naar kwamen kijken.

Met zijn allen geëngageerd

De leerkrachten zijn enthousiast over het project. ‘Wat we vooral hebben ervaren tijdens dit project is het enthousiasme waarmee onze medecollega's aan ons project hebben deelgenomen. Het was heel bijzonder te zien dat zowel collega's Frans, Nederlands, informatica, decoratie, PO en PAV zich hebben geëngageerd om tijdens hun eigen lessen een onderdeel van het project te realiseren.’ Bovendien slaagden de leerkrachten er met dit project ook in om zowel de leerlingen uit het tso als uit het bso te betrekken bij de voorbereiding en de realisatie van de tentoonstelling.

In elk van hen een kleine kunstenaar

Ook de studenten zelf waren trots op het resultaat. ‘Eens de tentoonstelling was opgesteld, hebben we gemerkt dat ontzettend veel leerlingen een kijkje kwamen nemen (wat niet evident is voor leerlingen uit het tso en bso). Ze stonden met veel trots te kijken naar hun realisaties. Veel leerlingen waren ervan overtuigd dat kunst iets ontoegankelijk en moeilijk was, maar ze hebben ook gezien dat er in elk van hen een kleine kunstenaar schuilt. Prachtig!’.

Tips van de Sigrid, Leen en Katrien

  • Zorg dat de leerlingen én leerkrachten betrokken worden. Ga na wat de programma’s van de verschillende richtingen zijn zodat elke klas evenveel betrokken kan worden en hou rekening met eventuele stages in deze periode.
  • Voorzie voldoende ruimte voor je tentoonstelling. Je kan er eventueel de opendeurdag aan koppelen.
  • Betrek leerkrachten van minder voor de hand liggende vakken. Die samenwerken kan leiden tot nieuwe inzichten en boeiende ervaringen!
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Liesbeth van Grinsven
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • literatuur en leesmotivatie
  • mediawijsheid
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Leen Vanderhaegen, Katrien Vandamme en Sigrid Coppens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs